کد خبر: ۵۳۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵

روحانی فردا به قزاقستان می رود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر امروز در قزاقستان گرد هم می آیند­ تا متن کنوانسیون رژیم دریای خزر را بازبینی و­ آماده کنند تا فردا به امضای پنج رئیس جمهور برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام قاسمی در خصوص سفر­ وزیر امور خارجه و رئیس جمهور به قزاقستان افزود: ­در ادامه مذاکرات قبلی و قطعنامه ای که مدون شده بود، از ماه ها پیش قرار­ بود که وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در قزاقستان گرد هم بیایند و­ متن توافق شده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را مرور و بازبینی و در نهایت این سند را آماده کنند تا فردا یکشنبه، این کنوانسیون به امضای پنج رئیس جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این کنوانسیون حاصل بیش از دو دهه تلاش بین ایران و چهار کشور دیگر ساحلی است اظهار داشت:­ ­تا حد زیادی به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و شاید بیش از ۸۰درصد از نکات مورد نظر کشورها در این کنوانسیون گنجانده و تدبیر شده است.

قاسمی ابراز امیدواری کرد با تفاهمی که بین رؤسای این کشورها وجود خواهد داشت، این کنوانسیون فردا امضا شود.

هر کمکی که نیاز باشد­ و­ بتوانیم، برای ترکیه انجام می دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم های امریکا علیه ترکیه گفت:­­ دیگران نمی توانند اراده ملت ها را به زور و با تهدید تغییر دهند.

قاسمی افزود: ابتدا لازم است ابراز تاسف کرد از رفتار رئیس جمهور کشوری که در مقر خود نشسته و تمام خوشحالی اش این است که با وارد کردن ­ضربه ­به اقتصاد کشوری دیگر در این نقطه از جهان، ­­برای کاهش ارزش پول آن کشور، ­ عدد، رقم و زمان تعیین کند.

وی­ با بیان اینکه­ ­این روش و شیوه جواب نخواهد داد اظهار داشت:­ امیدوار هستم که تعقل و عقلانیت­ به جهان ما بازگردد و­ روابط میان کشورها، ­ روابطی بر اساس خرد، درایت و­ حسن نیت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در خصوص کشور­ ­همسایه و دوست، ترکیه باید اشاره کنم که ما همواره به عنوان ایران و مردم ایران در همه مواقع، چه در دوران سخت و چه غیرسخت در کنار کشور، ملت و دولت ترکیه حاضر بوده ایم.

قاسمی­ ادامه داد:­­­ امیدواریم که دولت و مردم ترکیه این شرایط و فشارهای به وجود آمده از بیرون­ مرزهای ترکیه را­ کنترل کنند و بتوانند موفق شوند و قطعا چنین خواهد بود چرا که دیگران نمی توانند اراده ملت ها را به زور و با تهدید تغییر دهند.

وی تصریح کرد:­ امروز می خواهم این پیام را برای کشور همسایه داشته باشم که آنها ایران را در کنار خود ببینند و احساس تنهایی نکنند، ما همواره در کنار آنها خواهیم ماند و هر گونه کمکی که نیاز باشد­ و­ بتوانیم، انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحث همسایگی عمدتا بحثی اختیاری نیست تا کشورها بتوانند همسایه خود را انتخاب کنند، هم ما و هم دولت ترکیه ملزم هستیم تا با رعایت حقوق همسایگی، ‌ درک شرایط خاص را از یکدیگر داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه واقعیت همسایگی، یک بحث مهمی است اظهار داشت:­ اگر به این بحث توجه نکنیم به ثبات، امنیت­ و صلح در منطقه کمک نکرده ایم.

وی افزود:­ کشورهایی که در همسایگی برخی کشورها، ­ سخنانی خلاف مصالح­ ­همسایه خودشان مطرح می کنند، ­ به دلایل خاص­ و شخصی، قطعا دچار اشتباه هستند و به صلح، امنیت و ثبات در منطقه کمکی نمی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح­ کرد:­ ­مطمئن هستم رابطه ایران و ترکیه که همواره رابطه خوبی بوده است، امروز نیز مانند گذشته به خوبی جلو می رود و می توانیم­ ­در این شرایط، ­ شرکای خوبی برای یکدیگر باشیم­ و­ دو کشور ترکیه و ایران می توانند در این شرایط یاری لازم را به هم برسانند.

منبع: صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین