کد خبر: ۵۳۹۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با «ایران» خبر دادند

پروژه پنهانی و عجیب شهرداری تبریز؛ ساخت دریاچه مصنوعی با حقابه دریاچه ارومیه!

شهرداری تبریز برای ساخت یک دریاچه مصنوعی، آب رودخانه «آجی چای»را به روی دریاچه «ارومیه» بست.
آفتاب‌‌نیوز :
 « علی حاجی مرادی» مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:این ستاد، خیلی اتفاقی متوجه بسته پروژه پنهانی و عجیب شهرداری تبریز؛ ساخت دریاچه مصنوعی با حقابه دریاچه ارومیه!شدن دریچه‌بند شهید کسایی به روی دریاچه شد. به دنبال این اتفاق، «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست کشور هم در نامه‌ای به وزیر کشور و وزیر نیرو خواستار جلوگیری از ایجاد این طرح شده است. به گفته «حاجی مرادی» طرح شهرداری تبریز مجوز وزارت نیرو برای استفاده از آب بند شهید کسایی را هم ندارد!

600 هکتار پر مناقشه از دریاچه

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه ایران افزوده است: «روح‌الله حضرت‌پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری «آنا» از تبدیل 600 هکتار از دریاچه ارومیه خبرداده بود. او گفته بود که ستاد احیای دریاچه ارومیه به جای احیای دریاچه، اقدام به ساخت یک پارک حیات وحش در بخش‌های خشک شده دریاچه ارومیه کرده است براساس اطلاعات این نماینده، ستاد احیا برای تأمین آب این پارک، چهار چاه عمیق هم حفر کرده است.  «حجت جباری» معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی درباره این ماجرا در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تکذیب این خبر می‌گوید: بیش از 5 هزار هکتار از دریاچه ارومیه از سال 1350 به پارک ملی ارتقا یافت و پارک ملی حیات وحش دریاچه ارومیه، چیز جدیدی نیست. وی برنامه‌های سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای احیای دریاچه ارومیه را هم تأمین حقآبه آن و تثبیت کانون‌های ریزگرد اعلام می‌کند. او می افزاید: از ابتدای دولت روحانی کارشناسان برای تثبیت کانون‌های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه، اقدام به کاشت «گز» و «قره داغ» کرده‌اند. چراکه این گیاهان قرار است از حرکت ماسه‌های بادی به سمت شهرها و باغات جلوگیری کنند.جباری در ادامه می‌گوید:این کارها در وسط دریاچه ارومیه هم انجام شده است. او وضعیت حیات وحش جزیره «کبودان» و «اشک» را هم خوب ارزیابی می‌کند! و فرار حیوانات به دلیل خشک شدن دریاچه را هم منکر می‌شود.البته«حاجی مرادی» مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما حرف جباری را تأیید می‌کند. وی با اشاره به دستور عیسی کلانتری برای مدیریت پارک ملی دریاچه ارومیه می‌گوید: آقای کلانتری به ادارات کل محیط زیست دو استان دستور دادند که قوانین پارک ملی را که 30تا 40سال است عمل نشده است  اجرایی کنند. او حصار کشیدن برای مراقبت از حیات وحش دریاچه و افزایش پوشش گیاهی را از جمله این قوانین می‌داند که باید اجرایی شوند. حاجی مرادی همچنین در پاسخ به حرف‌های نماینده مردم ارومیه در مجلس می‌گوید:« خاک دریاچه ارومیه شور و باتلاقی است بنابراین چه پارکی می‌توان در آن ایجاد کرد؟ یا قرار است الاکلنگ یا تاب در پارک ملی نصب شود؟»  با این وجود، حصارکشی در پارک ملی دریاچه ارومیه، این سؤال را پیش می‌آورد که آیا فرار حیات وحش دریاچه ارومیه از جمله گوزن‌های زرد و قوچ و میش‌های آن، در میان است؟البته پاسخ ادره کل محیط زیست استان منفی است. همچنین حاجی مرادی نیزبا بیان این‌که احتمالاً منظور آقای حضرت‌پور همین پروژه شهرداری تبریز باشد می‌گوید:«دریاچه مصنوعی و مجمتع تجاری و تفریحی که شهرداری تبریز به دنبال آن است هم 600 هکتار وسعت دارد.»

خبرنگار «ایران» تلاش بسیار کرد تا بتواند با نماینده ارومیه گفت‌و‌گو کند اما به رغم موافقت شفاهی مسئول دفتر او، موفق به مصاحبه نشد.

حاجی مرادی با رد تعداد چاه‌های اعلام شده از سوی نماینده ارومیه می‌افزاید:«در غرب دریاچه ارومیه برای تثبیت ریزگردها «گز» کاشته‌اند. این گیاه دو سال اول نیاز به آبیاری دستی دارد که برای تأمین آب آن، یک حلقه چاه زده بودند. الآن هم گیاهان رشد کرده و از مرحله آب دهی گذشته‌اند.»

پروژه پنهانی شهرداری تبریز!

آن طور که حاجی مرادی قصه را تعریف می‌کند کارشناسان ستاد احیای دریاچه، 20 اردیبهشت ماه امسال متوجه می‌شوند که دریچه‌بند شهید کسایی رودخانه «آجی چای » بسته شده و آب در مسیر جریان نمی‌یابد. آنها پیشتر مسیر این دریاچه را لایروبی کرده بودند تا بتوانند 10 درصد حقآبه دریاچه ارومیه را از آجی چای بگیرند. حاجی مرادی در این باره می‌گوید:«ما بررسی کردیم تا ببینیم داستان از چه قرار است، چون می‌دانستیم که طبق مصوبات قانونی، آبی از این نقطه به کشاورزی نمی‌دهند.»

او مسئول تخصیص آب به پروژه‌های عمرانی را وزارت نیرو می‌داند. البته پیگیری حاجی مرادی از وزارت نیرو هم مشخص می‌کند این وزارتخانه هیچ مجوزی برای تخصیص آب از آجی چای به شهرداری نداده است! به گفته او این پروژه در حالی مجوز از وزارت نیرو ندارد که دو سال از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد! این کارشناس انجام چنین پروژه‌هایی را باعث ایجاد مسائلی بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی می‌داند و می‌گوید:«ما به ارومیه اجازه انجام هیچ پروژه‌ای را نمی‌دهیم. وقتی شهرداری تبریز چنین پروژه‌ای را کلید می‌زند؛ باعث اعتراض مسئولان شهر ارومیه می‌شود.» او می‌پرسد:«وقتی ما از فاضلاب تصفیه شده، برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می‌کنیم؛ شهرداری تبریز با چه استدلالی حقآبه دریاچه را از رودخانه آجی چای، صرف ساخت یک دریاچه مصنوعی می‌کند؟»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
1
آیا میدانید که بزرگترین پروژه انتقال آب از طریق پمپ در ایران در آذر بایجان صورت گرفته که آب زرینه رود که به دیاچه ارمیه میریخت را به تبریز میرساند . دیگر هم نمیتوان دست روی آن گذاشت چون شهر بزرگی را وابسته کرده .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین