کد خبر: ۵۴۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزاتخانه با بحران کمبود نیروی انسانی رو به روست و امسال سخت ترین شرایط را از این نظر دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی الهیار ترکمن روز سه شنبه در گردهمایی مشترک مدیران مدرسه های کاشان در کانون جوانه های این شهر افزود: اوج استخدام های وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال های 1365 تا 73 بود که بر مبنای 30 سال خدمت، آنها بین سال های 1395 تا 1403 به سن بازنشستگی می رسند.

وی افزود: حدود 370 هزار نیرو در فاصله سال های مزبور بازنشسته می شوند که از جمله سال گذشته 41 هزار و 600 نفر و سال 1395 نیز 38 هزار نفر بازنشسته شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال نیز 52 هزار و 700 نفر مشمول بازنشستگی هستند که هنوز احکام آنها صادر نشده است.

و با اشاره به ارائه لایحه رتبه بندی فرهنگیان از سوی وزارت آموزش و پرورش به هیات دولت برای تقدیم به مجلس اضافه کرد: این لایحه که بزودی ارائه می شود با هدف ایجاد انگیزه در معلمان، امتیازهایی از نظر میزان ساعت کار، فعال بودن و حضور معلمان در کلاس درس را در نظر دارد.

الهیار ترکمن همچنین به اجرای طرح 'معلم تمام وقت' با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح برخی امتیازهای موقت معلمان به امتیازهای دائم تبدیل می شود و در ازای آن معلمان خدمات بیشتری ارائه خواهند کرد.

وی گفت: شاید بتوان 50 درصد از نیروهای آموزش و پرورش را با برخی ساز و کارها به مدت چند سال دیگر نگه داشت اما سایر آنها را نمی توان به کار گرفت یا خودشان مایل به ماندن در آموزش و پرورش نیستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: با این شرایط، مرکز برنامه ریزی منابع نیروی انسانی وزارتخانه برای تامین نیرو بر اساس مدرسه محوری تعریف شده است تا نیروی مورد نیاز را برای مدرسه و کلاس درس اختصاص بدهد.

نزدیک به 928 هزار نفر نیرو شامل 54 درصد زن و 46 درصد مرد اعم از معلم، مدیریت، اداری، تخصصی، خدماتی و سرایداری در وزارت آموزش و پرورش خدمت می کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بشدت 'معلول محور' شده و برنامه ریزی و اقدامات برای بهبود وضعیت این وزارتخانه موقتی است و تنها بر معلول ها متمرکز است.

الهیار ترکمن تاکید کرد: تاکنون نظریه پردازی که بتواند مسائل وزارت آموزش و پرورش را از ریشه برطرف کند، نداشته ایم از این رو کارگروه های مطالعاتی برای بررسی و حل مشکلات توزیع نیروی انسانی و ترکیب منابع مالی تشکیل شده است.

وی محل تامین اعتبارهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بودجه عمومی عنوان کرد و گفت: تنها 10.5 درصد از دانش آموزان در مدرسه های غیردولتی مشغول تحصیل اند و سایر آنها در مدرسه های دولتی نام نویسی می کنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: برطرف کردن مشکلات این وزارتخانه نیازمند کمک دولت و مجلس است و جایگاه آن در نظام مالی کشور باید ارتقا یابد.

او افزود: آموزش و پرورش سال مالی جاری را با کمترین میزان مطالبه منتقل شده از سال پیش(سه هزار و 400 میلیارد ریال) آغاز کرد و این رقم در سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال و در سال 1395 نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال بود.

نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، تفویض اختیار بیشتر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به شهرستان کاشان را خواستار شد.

سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به وجود 55 هزار دانش آموز از جمله هشت هزار دانش آموز افغان در کاشان گفت: جمعیت دانش آموزی این شهرستان با سایر شهرستان های استان اصفهان قابل مقایسه نیست و رفع مشکلات در گرو تقویض اختیارات است.

وی همچنین بر تخصیص اعتبار استخر دبیرستان کتابچی کاشان تاکید کرد و گفت: برای تکمیل و راه اندازی ساختمان خانه معلم یکصد میلیارد ریال نیاز است که از ساخت آن نزدیک به 20 سال می گذرد.

الهیار ترکمن در ادامه سفر خود به کاشان از چند طرح نیمه تمام آموزشی از جمله هنرستان نراقی، خانه معلم و استخر کتابچی این شهرستان نیز دیدن کرد.
ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین