کد خبر: ۵۴۱۸۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
همزمان با قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اسلام آباد

سیاست‎های ترامپ، باعث آغاز پروژه خط لوله ایران- پاکستان می‌شود؟| المانیتور: ایران از پیروزی عمران خان خوشحال است| احتمال نزدیک‌شدن عمران‌خان به ایران

ایران از پیروزی عمران خان در انتخابات پاکستان خوشحال است. دو دلیل عمده برای خوشحالی ایران وجود دارد. چشم انداز گسترش روابط ایران و پاکستان به بهبود روابط تهران و ریاض کمک خواهد کرد و موضوع دیگر خط لوله گاز طبیعی میان ایران و پاکستان است که مدتهاست تکمیل نشده و تبدیل به یک رویا شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- علیرغم آنکه موانع مهمی در مسیر تحقق خط لوله ایران و پاکستان وجود دارد با این حال، سیاست‌های دولت ترامپ احتمالا سبب خواهند شد تا عمران خان به ایران نزدیک‌تر شده و در راستای تحقق این پروژه گام‌های مهمی بردارد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "المانیتور" با اشاره به اینکه ایران از پیروزی عمران خان در انتخابات پاکستان خوشحال است، می‌نویسد: "حتی پیش از آنکه مراسم تحلیف عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزار شود، حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تماسی تلفنی پیروزی او را تبریک گفت و از عمران خان برای سفر به تهران دعوت بعمل آورد. 

سیاست‎های ترامپ، باعث آغاز پروژه خط لوله ایران- پاکستان می‌شود؟| احتمال نزدیک‌شدن عمران‌خان به ایران

دو دلیل عمده برای خوشحالی ایران وجود دارد. چشم انداز گسترش روابط ایران و پاکستان به بهبود روابط تهران و ریاض کمک خواهد کرد و موضوع دیگر خط لوله گاز طبیعی میان ایران و پاکستان است که مدتهاست تکمیل نشده و تبدیل به یک رویا شده است. واقعیت آن است که احداث این خط لوله و تکمیل آن پروژه می تواند آینده پاکستان را تغییر دهد و در نهایت به نفع دو کشور خواهد بود. آیا ایران توانایی عملیاتی کردن این پروژه را دارد و آیا این پروژه واقعا آینده پاکستان را تغییر خواهد داد؟ یک مسئله کلیدی درباره ذخایر گاز طبیعی ایران و توانایی استخراج آن در ایران است. ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است. تجربه نشان داده که حتی در برهه های زمانی تحریم نیز ظرفیت تولید گاز ایران متوقف نشده است. در نتیجه، اکنون نیز با تحریم های تازه امریکا علیه ایران، تهران قابلیت تولید گاز را خواهد داشت. نکته دیگر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران است. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در فاصله سال های 2005 تا 2015 میلادی کمتر از 800 میلیون دلار باقی ماند. در سال 2016 میلادی این میزان اما به 805 میلیون دلار افزایش یافت. تولیدگاز طبیعی در میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گاز طبیعی در جهان در سال بعد به میزان دو برابر افزایش یافت. این وضعیت اما می تواند به دلیل تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران در معرض خطر قرار گیرد؛ به خصوص آنکه شرکت فرانسوی توتال تصمیم به پایان کار در پارس جنوبی به دلیل تبعات تحریم های امریکا گرفته است. با این حال، واقعیت آن است که به احتمال زیاد تاثیر تحریم های یکجانبه کنونی ترامپ کمتر از تاثیر تحریم های جامع و با هماهنگی گسترده بین المللی اعمال شده علیه ایران در دولت اوباما خواهد بود. همچنین، به دلیل سیاست "نخست امریکا" مدنظر ترامپ کشورهایی مانند چین و هندوستان واکنش متفاوتی به دور تازه تحریم امریکا علیه از خود نشان داده اند. عمران خان نیز می تواند از این خط مشی مستقل پیروی کند به ویژه آن که ترامپ تصمیم به قطع کمک های مالی به پاکستان گرفته است".

"المانیتور" با اشاره به این که تهران دارای ذخایر و فناوری کافی برای تواید گاز است و روس ها و چینی ها می توانند جای خالی اروپایی ها را پر کنند، می نویسد سوال مهم آن است که ایا اسلام اباد انگیزه کافی برای از سرگیری پروژه متوقف شده خط لوله با ایران را دارد؟

این سایت می نویسد: "واقعیت آن است که در ابتدا قرار بود ایران، پاکستان و هند با مشارکت یکدیگر این طرح را اجرایی کنند اما پس از خروج هند از این طرح انگیزه‌ها کاهش یافت. قرار بود میزان انتقال از خط لوله مشترک 60 میلیون متر مکعب در روز باشد اما در مقایسه خط لوله رقیب ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند یک تلاش رقابتی است که مورد حمایت امریکا قرار دارد و پیش بینی می شود بتوان 90 میلیون متر مکعب در روز از طریق آن انتقال داد".

"المانیتور" می نویسد یک موضوع دیگر آن است که پاکستان در ابتدا قصد داشت از گاز برای تولید برق استفاده کند. با این حال، گاز طبیعی ایران برای نیروگاه های پاکستان بسیار گران تمام می شود. هزینه استفاده از گاز ایران 12 دلار بازای هر واحد گرمایی است که به نظر می رسد برای مشتریان غیرقابل قبول باشد".

این سایت در پایان می نویسد:"با این حال، این بدان معنا نیست که اجرای خط لوله گازی ایران و پاکستان دیگر امکان‌پذیر نیست. پاکستان بزودی درک می کند که نیازمند گزینه‌ای برای واردات گاز ال ان جی است و در این زمینه عمران خان می تواند به تهران نزدیک شود".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
1
مشکل عمران خان یا بابا عمران نیست......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
..... كه پاكستان دوست ما باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین