کد خبر: ۵۴۲۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

واکنش افغانستان به اظهارات ظریف: اختلافی با ایران درباره هیرمند نداریم/ایران از حقی که برای آن تعیین شده، بیشتر هم استفاده می‌کند

براساس این توافقنامه، ایران حق دارد در سال ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند بدست آورد، اما بر اساس مدارک و شواهد دولت افغانستان، ایران در سال یک هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند دریافت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مقامات دولت افغانستان در واکنش به سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در شبکه سه صدا و سیما درباره آب رودخانه «هیرمند» و راهکار‌هایی برای تحقق حقابه بیان کرده بود، اعلام کردند که بر اساس توافقنامه بین دو طرف اختلافی با ایران در این زمینه نداریم.

«محمد نصیر اندیشه» معاون وزارت امور خارجه افغانستان در کابل در واکنش به سخنان ظریف گفت که دولت‌های ایران و افغانستان درباره آب رودخانه هیرمند توافقنامه‌ای را در سال ۱۳۵۱ امضا کرده اند که در آن حقوق هر دو کشور واضح و راهکار‌های حل اختلاف نیز برای گذر از چالش‌ها روشن است.

وی در یک میزگرد تلویزیونی افزود: برای حل چالش‌های بین دو کشور در رابطه با آب هیرمند در سال‌های پر آب، متوسط و خشکسالی گزینه‌هایی وجود دارد که براساس آن می‌توان موضوع را حل کرد و لازم به هیچ گزینه دیگری نیست و ما در این زمینه مشکل یا اختلافی با دولت ایران نداریم.

«گل محمد خلمی» وزیر «انرژی و آب» افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات ظریف اعلام کرد که تقسیم آب رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان موضوعی حل شده است. البته وی مدعی شد که ایران از حقی که برای آن کشور تعیین شده نه تنها کمتر بلکه بیشتر نیز گرفته است.

وی ادعا کرد که براساس این توافقنامه، ایران حق دارد در سال ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند بدست آورد، اما بر اساس مدارک و شواهد دولت افغانستان، ایران در سال یک هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه هیرمند دریافت کرده است.

خلمی تصریح کرد: در ضمن بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان کمیته مشترکی در این باره فعالیت می‌کند و کار آن بدون مشکل ادامه دارد و هیچ تنشی در این بین وجود ندارد.

ظریف در برنامه یکشنبه شب «حالا خورشید» شبکه سه در پاسخ به سوال مجری در مورد حقابه هیرمند، گفته بود که ایران برای گرفتن حق خود راهکار‌هایی دارد، اما جمهوری اسلامی ایران هرگز در برابر همسایگان مسلمان خود دنبال گروکشی نبوده و نیست.

ظریف به مذاکراتی که برای تدوین توافقنامه جامع همکار‌های دو کشور در قالب کمیته‌های پنج گانه در جریان است اشاره کرد و گفت که آب هم یک موضوع مستقل در چارجوب همین کمیته هاست که دنبال می‌شود و این مسیر زمان بر است.

چالش خشکسالی و کم آبی محدود به ایران نیست بلکه افغانستان هم امسال با خشکسالی سختی مواجه شد که حتی سازمان ملل متحد از خطرات احتمالی برای مردم هشدار داد و برای پیشگیری از چالش‌های ناشی از آن خواستار کمک‌های بیشتر شد.

«تولی لینز» نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان در هفتم خرداد ماه امسال هشدار داد که اگر کمک‌های به موقع در این کشور صورت نگیرد، وقوع فاجعه انسانی رخ خواهد داد. وی خشکسالی در این کشور را بی سابقه ارزیابی کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین