کد خبر: ۵۴۳۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

سخنی با روحانیت در آستانه محرم

شیوع انواع امراض و بیماری‌های جسمی و روحی در جامعه و توان مبارزه با آن شاخص و سنگ محکی برای ارزیابی توانایی‌ها و آمادگی‌های بخش بهداشت و درمان محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد ایراندوست در ادامه یادداشت خود نوشت: مقابله با ناامنی وهرج و مرج نشان‌دهنده میزان عملکرد سنجیده و اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی به شمار می‌آید. ازدیاد ناهنجاری‌ها، فسادها، کژی‌ها، انحرافات، تحریف‌ها، خرافات، بی‌بندوباری‌ها و ... در جامعه اسلامی سنجه و معیاری است که قابلیت و کارآمدی حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم را به اثبات می‌رساند. کسانی که باید با ترویج آموزه‌های دینی و معارف اسلامی زندگی مردم را پربار و جامعه را به سوی سعادت و بهروزی رهنمون سازند.

ماه پیروزی خون بر شمشیر در راه است و چند روزی تا برپایی مجالس وعظ و خطابه و شنیدن مناقب و فضایل امام حسین (ع) باقی مانده است. در فضای کنونی انتظارات و مطالبات از نهاد حوزه و قشر روحانیت معظم به‌شدت افزایش یافته و ضرورت دارد این مجالس متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شود.

مجالس وعظ می‌تواند فرصتی باشد تا جایگاه و منزلت روحانیت معظم در جامعه احیا و ارتقاء یابد. متاسفانه سال‌هاست برخی مجالس ماه محرم از اهداف حقیقی آن فاصله گرفته است. برخی سخنرانی‌ها از پشتوانه علمی و مطالعاتی برخوردار نیست. به جای پرداخت عمیق و ژرف به معارف دینی و تاریخ پربار اسلام، مطالبی سخیف با استدلال‌هایی ضعیف بیان می‌شود که توانایی اقناع مخاطب امروز را ندارد. برای افزایش ارادت و محبت مردم به خاندان عصمت و طهارت (ع) به روایت‌های ضعیف و نقل خواب و رویا متوسل می‌شوند. سخنان و موضوعاتی مطرح می‌شود که احساسات و عواطف را هدف گرفته و تنها تا پایان مجالس در ذهن مخاطب دوام دارد و قادر نیست در رفتار و باورهای مخاطبان تغییر و تحولی ایجاد کند. عملکرد برخی از سخنرانان و منبری‌ها در مجالس بهانه به دست معاندان و مغرضان داده تا به مذهب شیعه هجوم آورند. برخی از سخنان و نظریات روحانیون مستمسکی برای دین‌زدایی در جامعه شده و به سندی برای کنار گذاشتن دین و روحانیت از زندگی مردم تبدیل شده است. برخی محافل به جای پرداختن به درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، به ترویج افکار حزبی و سیاسی خاص مشغولند. اهداف قیام امام حسین (ع) که همانا مبارزه با ظلم، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی است، تبیین نمی‌شود و در یک کلمه می‌توان اذعان داشت با وجود افزایش رشد کمی و آماری مجالس ماه محرم، مظلومیت خاندان عصمت و طهارت (ع) مضاعف و دوچندان شده است.

به یاد داشته باشیم مردم انقلاب اسلامی را با بهره‌گیری از آموزه‌های عاشورا به پیروزی رساندند، جنگ تحمیلی را پشت‌ سر گذاشتند و جامعه را حول آن به انسجام و یکپارچگی رساندند. امروز بی‌تردید این آموزه‌ها بار دیگر می‌تواند کشور را از چالش‌های گوناگون عبور دهد به شرطی که مروجان فرهنگ غنی عاشورا از این برهه مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ اسلام شناختی عمیق و همه‌جانبه داشته باشند و اجازه ندهند افکار و اندیشه‌های یزیدی در جامعه رشد و گسترش یابد.

منبع: روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین