کد خبر: ۵۴۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
سوءاستفاده آمریکا از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

انتقاد ظریف از اقدام احتمالی ترامپ علیه ایران در شورای امنیت: می‎خواهد ایران را بخاطر اوضاع خاورمیانه متهم کند!

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از ریاست دوره ای بر شورای امنیت، به انحراف کشاندن موضوع این شورا از فلسطین به ایران را وقاحت ترامپ توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آنرا نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند. اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت موضوعی را که برای ۷۰ سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده‌اند متهم کند؛ وقاحت!»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده است که دونالد ترامپ ریاست جلسه شورای امنیت که ماه جاری میلادی با موضوع آنچه "نقض قوانین بین المللی از سوی ایران" خوانده شده است را بر عهده خواهد داشت تا رهبران جهانی را برای اتخاذ رویکردی شدیدتر علیه ایران تحت فشار قرار دهد.

انتقاد ظریف از اقدام احتمالی دونالد ترامپ علیه ایران شورای امنیت: می‎خواهد ایران را بخاطر اوضاع خاورمیانه متهم کند!

به‌نوشته رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران می‌تواند برای سخنرانی در نشست 26 سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل، در هفته‌ای که نشست سالیانه مجمع عمومی برگزار می‌شود، درخواست بدهد. قرار است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تاریخ 25 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

اجلاس مجمع عمومی این سازمان از 18 سپتامبر (27 شهریور) آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری آمریکا حداکثر تا 24 سپتامبر (2 مهر) در نیویورک حضور یابد.

هیلی: روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ، سخنرانی کند

در همین حال، «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) مدعی شد نشستی که قرار است در شورای امنیت به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران برگزار شود، ارتباطی با تلاش برای براندازی نظام حاکم ایران ندارد. 

وی در نشست بامداد چهارشنبه گفت: «رئیس‌جمهور قصد دارد ریاست جلسه‌‌ای در شورای امنیت با موضوع ایران را به عهده بگیرد. او این جلسه را برگزار می‌کند تا نقض قوانین بین‌‌المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهد.»

هیلی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره همین موضوع که آیا روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت سخنرانی کند گفت: «درباره موضوع ایران، طبق قواعد، این کشور می‌تواند هنگامی که جلسه‌ای در شورای امنیت برگزار می‌شود، صحبت کند. بنابراین، فکر می‌کنم این بستگی به ایشان (روحانی) دارد که بخواهد صحبت کند یا خیر؛ من، این مسئله را به قواعد موجود واگذار می‌کنم و ایشان این حق را [برای سخنرانی] خواهد داشت.»

نیکی هیلی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا جلسه شورای امنیت به بحث درباره برجام اختصاص خواهد داشت گفت: «فکر می‌کنم نگرانی‌های روزافزونی درباره ایران وجود دارند. برخی از آنها جدید و برخی قدیمی هستند. اما اگر نگاهی به اقداماتی داشته باشید که ایران در زمینه توسعه حمایت از تروریسم، آزمایش‌های موشک بالستیک و فروش تسلیحات- مانند فروش سلاح به حوثی‌های یمن- انجام می‌دهد،  همه آنها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌روند. همه اینها تهدید هستند و مسائلی هستند که لازم است جامعه بین‌المللی درباره آنها صحبت کند.»

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر گزارشگر سازمان ملل که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «نامشروع» خوانده، گفت واشنگتن پیش از اعمال تحریم‌ها با کشورهای مختلف رایزنی کرد تا با ایران مقابله کنند، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و آمریکا مجبور به اقدام یکجانبه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین