کد خبر: ۵۴۴۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
نشست سه جانبه تهران، کانون توجه جهانی؛

آغاز فصل جدید در تقویت همگرایی های منطقه ای

نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات و آینده سوریه در حالی امروز در تهران برگزار می شود که به گفته تحلیلگران، این نشست کانون توجهات جهانی به منظور حل بحران سوریه خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن روحانی رئیس جمهوری امروز (جمعه) میزبان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه است؛ پوتین و اردوغان برای گفت وگو و تبادل نظر درباره تحولات و آینده سوریه، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و در نهایت روابط دوجانبه و سه جانبه به ایران سفر می کنند.

به گزارش آفتاب نیوز،سفری که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی نشان دهنده همگرایی این سه کشور در منطقه و تصمیمی برای پایان سال ها جنگ و ترور در سوریه است.
حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پیش از این در آذرماه سال 96 در شهر سوچی روسیه با محوریت صلح در سوریه گرد هم آمدند.
نشست دوم به میزبانی آنکارا در 15 فروردین ماه امسال به ارزیابی تازه ترین تحولات میدانی سوریه و رایزنی های سه جانبه درباره مسائل بین المللی و منطقه ای برگزار شد.
اکنون گام سوم این مذاکرات به میزبانی ایران رقم می خورد و تهران امروز کانون توجهات جهانی خواهد بود.
جمعی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی این نشست را یکی از راه کارهای حل مشکلات سوریه دانسته و تاکید کردند: این نشست به میزبانی ایران نشان می دهد که سه کشور مهم و مطرح منطقه روی این هدف که باید صلح و امنیت در منطقه و از جمله در سوریه برقرار شود به توافق رسیده اند. 

** اجلاس تهران درباره سوریه نشان دهنده عزم ایران برای رفع مشکلات منطقه است 

«علی اکبر فرازی» دیپلمات و سفیر پیشین کشورمان در کشورهای اروپایی گفت: برگزاری این نشست در بالاترین سطح در تهران نشان از آن دارد که حل مسائل منطقه ای به صورت عادلانه و به گونه ای که منافع مشترک همه طرف ها در نظر گرفته شود و در نهایت به نفع ثبات منطقه و کاستن از دردهای مردم این منطقه باشد از اهمیت والایی در میان این سه کشور مهم منطقه و از جمله در دیپلماسی ایران برخوردار است.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه در حالی که برخی کشورها در پی ایجاد ناامنی بیشتر و نابسامانی گسترده تر در منطقه و از جمله در سوریه هستند و برگزاری چنین نشستی به میزبانی ایران نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران منافع خود را در ایجاد ثبات در منطقه می داند، افزود: ایران همواره نشان داده در بحران سوریه به دنبال ریشه کن کردن ریشه های اصلی تروریسم است و اینکه در حال حاضر روند آستانه یکی از معدود روندهای سیاسی نسبتا موفق در مورد بحران سوریه است این را به خوبی نمایان می کند.

** حمایت ایران از یک اصل قانونی بین المللی است نه حمایت از شخص

فرازی با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد حتی در برخی نوشته های داخلی هم شاهد هستیم که روی حمایت ایران از «بشار اسد» تاکید می شود، گفت: این یک اشتباه است، سیاست و دیپلماسی ایران در مورد سوریه نه حمایت از یک شخص بلکه حمایت از یک اصل مسلم قانونی در عرف بین الملل است و آن هم اینکه نمی توان برای سرنگون کردن یک دولت قانونی از روش های غیر قانونی و زور و ترور استفاده کرد. جمهوری اسلامی ایران در واقع در برابر نقض این اصل مهم ایستادگی کرده و این به نفع همه کشورهای درگیر و حتی کشورهای اروپایی است.
وی افزود: اکنون برگزاری این نشست به میزبانی ایران نشان می دهد که سه کشور مهم و مطرح منطقه روی این هدف که باید صلح و امنیت در منطقه و از جمله در سوریه برقرار شود به توافق رسیده اند و قطعا این نشست که در این سطح بالا برگزار می شود در سطوح دیگر هم تا رسیدن به نتیجه نهایی که همانا استقرار کامل حکومت قانونی و مشروع سوریه در این کشور است، ادامه خواهد داشت.
فرازی گفت: این نشست در این سطح نشان می دهد که این سه کشور مهم و اثرگذار در منطقه به تمامیت ارضی سوریه به صورت کامل پایبند هستند و اجازه نمی دهند کسانی بخواهند بخش هایی از این کشور را منفک کنند و این سیاست به نفع منطقه و کشورهای اروپایی هم هست.

** اجلاس تهران نشانه همگرایی سه کشور مهم منطقه است

«محسن پاک آیین» سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران نشانگر همگرایی میان سه کشور مهم منطقه است. 
وی ادامه داد: پیش از این اجلاس، نشست‌های سه‌جانبه در سطح وزرای خارجه صورت می‌گرفت ولی اجلاس سه‌جانبه روسای جمهوری برای نخستین‌بار در منطقه شکل گرفته و اولین اجلاس آن نیز سال گذشته در مسکو برگزار شد، در واقع این اجلاس نماد توجه ایران به سیاست همسایگی و تقویت روابط با کشورهای پیرامونی است.
سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان افزود: «ایران، روسیه و ترکیه به عنوان همسایه سالهاست در کنار هم با یکدیگر تعامل و همکاری داشته اند. ایران و ترکیه دارای اشتراک های مذهبی و فرهنگی متعدد هستند و ایران و روسیه نیز دارای مشترکات اقتصادی و امنیتی فراوان هستند و لذا روابط این سه کشور در هم تنیده است. مسائل مهمی که در این اجلاس مطرح می شود نه تنها می‌تواند منافع ایران را تامین کند بلکه نماد دیپلماسی برد - برد است؛ ‌دیپلماسی‌ که در آن همه طرف‌ها نفع می‌برند و سبب استحکام همکاری‌ها می‌شود و همه طرف‌ها احساس می‌کنند به منافع خود دست یافته‌اند.»
پاک آئین گفت: «از سوی دیگر شرایط خاص منطقه بر اهمیت این اجلاس افزوده است. به دنبال همکاری‌های ایران و روسیه با ارتش سوریه و محور مقاومت، خوشبختانه در غرب آسیا شاهد زوال روز به روز و نابودی کامل داعش هستیم. در سایه این همکاری‌ها در عراق نیز همین سرنوشت برای گروه‌های تکفیری رقم خورده است. در این مقطع حفظ امنیت و تامین امنیت منطقه اهمیت شایانی در توسعه مناسبات اقتصادی دارد.»
این کارشناس ارشد مسائل آسیا درباره حلقه ارتباطی این سه کشور افزود: هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به دنبال توسعه اقتصادی هستند و امنیت، توسعه اقتصادی را ضمانت می‌کند. 
وی توضیح داد: هر سه کشور به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد خود هستند. جمهوری ترکیه به دلیل نوسانات قیمت نفت و گاز، حدود یک سال است که موضوع مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار دارد. ایران و روسیه نیز به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غربی‌ها مدت‌هاست که در این مسیر گام برداشته اند. در مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد، هر سه کشور در تلاشند تا وابستگی خود را از درآمد‌های نفتی کاهش دهند و حوزه‌های دیگر اقتصادی را فعال کنند.
این دیپلمات کشورمان با تاکید بر همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه درخصوص اقتصاد و مسائل منطقه یادآورشد: «ایران، روسیه و ترکیه همسایه یکدیگرند و سالهاست در کنار هم با یکدیگر تعامل و همکاری داشته اند. لذا هر سه کشور به دنبال مقاوم سازی اقتصاد و ایجاد تنوع در منابع درآمدی خود هستند، برای مثال ایران به دنبال کاهش وابستگی از درآمد نفت است و هر سه کشور توجه خاصی به موضوع ترانزیت و حمل و نقل و همچنین توسعه همکاری های تجاری با محوریت بخش خصوصی دارند.»
پاک آئین به تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه این سه کشور اشاره کرد و افزود: «در واقع تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه توجه این سه کشور را به جایگزینی پول ملی در معاملات و حذف دلار جلب کرده است. چراکه اردوغان هفته گذشته در سخنانی گفت که این کشور در حال آماده‌سازی شرایط برای مبادله با دیگر کشور‌ها به خصوص روسیه، چین، ایران و اوکراین با ارز‌های ملی خود است.»
این دیپلمات کشورمان درباره واکنش ها به اظهارات اردوغان گفت: «وزیر امور خارجه روسیه با واکنش مثبت به اظهارات اردوغان پس از دیدار با همتای ترک خود تاکید کرد که موضوع استفاده از ارز‌های ملی و حذف دلار در مبادلات بین مسکو و آنکارا سال‌هاست که مورد توجه است. این اظهارات نشان می دهد که مسکو نیز به دنبال اجرای سیاست حذف دلار و استفاده از ارز‌های ملی در مبادله با کشور‌هایی نظیر ترکیه و ایران است. با توجه به این شرایط به نظر می رسد مقابله با تحریم های آمریکا و یافتن راهکارهایی نظیر جایگزینی پول ملی، در دستور کار اجلاس سه جانبه باشد.»
وی افزود: «چنین نشست هایی که تصویری مثبت از اشتراکات روسیه، ترکیه و ایران ارایه می دهد، نویدبخش تقویت همگرایی های منطقه ای است و می تواند در به چالش کشیدن رویکردهای یکجانه گرایانه آمریکا مفید باشد.»

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین