کد خبر: ۵۴۵۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵

بهمن کشاورز: قانون منع بکارگیری بازنشستگان قابلیت گسترش به شهرداران را ندارد

ک حقوق دادن در خصوص تسری قانون منبع بازنشستگان به شهردار تهران، گفت: ضوابط مندرج در قانون منع به کارگیری بازنشستگان به شهردار تهران تسری نمی یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
 بهمن کشاورز در خصوص قانون منع به کار گیری بازنشستگان و تسری آن به شهرداران، اظهار کرد: در متن قانون اصلی و همچنین اصلاحیه اخیر نامی از شهرداران نیامده است. بنابراین قانون مذکور شامل شهرداران نمی شود.

وی با اشاره به اینکه شهردار را شورای اسلامی شهر انتخاب می کند، عنوان کرد: ممکن است شورا به منظور رعایت مصالح جامعه، فردی بازنشسته را که 80 سال سن دارد برگزیند. از آنجا که اصل بر اباحه امور است و منع به نص و تصریح محتاج است و چنین نص صریحی در مورد منع بازنشستگان جهت انتخاب به عنوان شهردار وجود ندارد، نمی توان این ضوابط را به شهردار شمول داد.

این حقوق دان عنوان کرد: در قوانین مربوط به انتخاب شهردار ویژگی های ایجابی و سلبی شهردار برشمرده شده و مدت تصدی آن نیز چهار سال است. در این ضوابط سخنی از حداکثر سن با شرط دیگری که امکان سرایت قانون منع به کارگیری را به شهردار داشته باشد، نیامده است.

به گفته کشاورز قانون مربوط به انتخاب شهردار قانونی خاص و قانون منع به کارگیری بازنشستگان عام است.

وی بیان کرد: از نظر اصولی عام مأخره نمی تواند ناسخ یا تخصیص دهنده خاص مقدم باشد.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه شهرداری سازمانی مامور به خدمات عمومی نه دولتی ست، گفت: بنابراین کارمندان شهرداری مأمور دولت محسوب نمی شوند و به همین علت در جایی که قانون گذار مایل بوده حکمی را که مختص کارمندان دولت است به کارمندان شهرداری شمول دهد مورد را تصریح کرده است. به عنوان مثال در قانون تشکیل مجازات اختلاس، ارتشا و کلاه برداری.

کشاورز در پایان خاطر نشان کرد: در نتیجه با متن موجود در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان نمی توان شهردار تهران را شمول تلقی کرد.
خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین