کد خبر: ۵۴۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
پمپئو ادعا کرده بود وندی شرمن، جان کری و ارنست مونیز را دیده که با ظریف دیدار کرده‌اند

پاسخ وندی شرمن به مایک پمپئو: من به تنهایی با ظریف در مونیخ و نیویورک دیدار کردم

سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به اظهارات وزیر امورخارجه کشورش درباره دیدار ظریف و کری واکنش نشان داد و گفت که او پس از برجام، به تنهایی با وزیر امورخارجه ایران دیدار داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتشار پیامی به اظهارات روز جمعه مایک پمپئو وزیر امورخارجه کشورش درباره دیدار چند مقام پیشین آمریکایی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پاسخ داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پمپئو روز جمعه در یک کنفرانس خبری ادعا کرده بود، در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، شرمن، جان کری وزیر امورخارجه پیشین و ارنست مونیز وزیر انرژی پیشین آمریکا را با چشمان خودش دیده که با ظریف دیدار کرده‌اند.

پاسخ وندی شرمن به مایک پمپئو: من به تنهایی با ظریف در مونیخ و نیویورک دیدار کردمشرمن در پاسخ در صفحه توئیتر خود نوشت: پیغام اشتباه است، اسناد هم اشتباه هستند. من ظریف را در مونیخ ملاقات کردم، البته نه به همراه کری و مونیز. ظریف را بار دیگر در آوریل در نیویورک ملاقات کردم.

وی در ادامه پیام خود به صفحه‌ای از کتابش اشاره کرده که در آن درباره دیدارش با ظریف نوشته است: ماه‌ها پیش از تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، من در نیویورک با محودجواد ظریف دیدار کردم. وی به سختی در حال اندیشیدن به گزینه‌های ایران در صورت خروج ترامپ (از توافق) بود.

شرمن در پیامی دیگر تصریح کرد: من همچون کری و مونیز سال‌ها به کشورم خدمت کرده‌ام و بسیار رنج‌آور است که وزیر خارجه‌ای داریم که متوجه نیست ما همگی به دنبال حفظ امنیت آمریکا هستیم.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه آمریکا در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این دیدارها، گفت: کاری که وزیر کری انجام داده نامناسب و بی‌سابقه بوده است. کاری که او کرده این است که یک وزیر خارجه آمریکا با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا وارد تعامل شده و طبق گفته خودش به آنها گفته که صبر کنند تا دوران این دولت تمام شود.

پمپئو همچنین گفت: شما نمی‌توانید برای این در تاریخ آمریکا مورد مشابهی پیدا کنید و وزیر خارجه کری نباید این رفتارها را انجام دهد. این کار با سیاست خارجی این رئیس‌جمهور مغایرت دارد.

وی در ادامه مدعی شد که اطمینان دارد این سه نفر (کری، مونیز، شرمن) با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرده‌اند. پمپئو گفت: من داخل جلسه آنها نبودم اما اطمینان دارم که آنها برای حمایت از سیاست‌های آمریکا آنجا نبوده‌اند.

جان کری که در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 نقشی کلیدی داشت به تازگی در یک مصاحبه گفته بود که در ماه‌های گذشته در چند رویداد بین‌المللی سه یا چهار بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است.

کری درباره موضوعاتی که درخصوص آنها با ظریف گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت: من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را نمی‌خواهد.

مت سامرز، یک سخنگوی کری نیز به این جنجال‌ها واکنش نشان داد و اظهارات پمپئو را بی‌اساس خواند. وی گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری (میلادی) در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزییات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است.

این سخنگو تصریح کرد که هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است.

وی در ادامه گفت: کری نیز همچون نزدیک ترین متحدان آمریکا بر این باور است که موثر ماندن تعهداتی که ایران بر مبنای توافق هسته‌ای به آن متعهد شده است، اهمیت دارد؛ توافقی که جهان چند سال را صرف مذاکره برای آن کرد.

سامرز افزود: او از چیزی دفاع می کرد که کاملا با سیاست‌های آمریکا در آن زمان مطابقت داشت. هیچ چیز غیرعادی‌ای درباره دیدار دیپلمات های پیشین با همتایان خارجی خود وجود ندارد، چه برسد به "نامناسب" یا "بی سابقه"!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین