کد خبر: ۵۴۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

با دینداری معیشتی، آزادگی حاصل نمی شود

شفقنا- استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به آنچه که دینداری معیشتی می نامید، گفت: با این نوع دینداری، آزادگی حاصل نمی شود، یکی از علل گریز نسل جوان ما این است که احساس می کنند مناسک دینی و تقید ظاهری به شریعت تاثیری در عمل و رفتار متدینین ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام میرموسوی در مراسم عزاداری مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کار حسین بن علی(ع) را تنها کسانی می توانند درک کنند که در راه نجات و رهایی انسانها متحمل مصائب و رنجها شده اند، گفت: یکی از علل سردرگمی برخی از تحلیلگران قیام حسینی این است که کسانی که چندان سنخیتی با حسین نداشتند دست به تحلیل او زدند.

او ادامه داد: بر اثر محدودیتهایی که بر سر راه آزادی بیان در جامعه ما هست و متاسفانه آزادی بعد از بیان کم است و هدف واقعی امام حسین را متناسب با شرایط کنونی نمی توان به راحتی بیان کرد.

استاد دانشگاه مفید با اشاره به دو ایدئولوژی اعتراض و قدرت نشات گرفته از عاشورا در انقلاب اسلامی تصریح کرد: در ایدئولوژی اعتراض قبل از انقلاب، خیلی راحت می شد از ستم ستیزی حسین بن علی سخن گفت اما ایدئولوژی قدرت بعد از انقلاب، سبب شد تا کم کم اهداف اصیل حرکت حسین تحت الشعاع قرار گرفته و موارد دیگری مطرح شود.

او افزود: سه جریان در تحریف ماجرای امام حسین(ع) نقش داشتند؛ یکی نیروهای قشری و ظاهرگرا که با تعابیر خرافی و عقل ستیز ماجرای حرکت حسین بن علی(ع) را تفسیر می کنند، یکی هم نیروهای تندرو و افراطی که حرکت حسین(ع) را کاملا خشن و او را شورشی قلمداد کنند و دسته سوم حرکتهای امام حسین توسط نظامهای استبدادی مصادره به مطلوب شده است به این صورت که کسانی که مرام یزیدی دارند از حسین سخن می گویند یا در عزای حسین برای یزیدیان دعا می کنند!

میرموسوی عنوان کرد: در این سالها از بس از سرمایه دین و نام ائمه استفاده شده، نوعی حالت سرخوردگی در نسل جدید نسبت به اینها به وجود آمده است و نسل جدید گویا می خواهد براساس عملکرد و سیره ما درباره آنها قضاوت کند درحالیکه خیلی فاصله بوده است.

او با بیان اینکه سخن حسین(ع) هیچگاه کهنه و منسوخ نمی شود، تاکید کرد: حسین الگوی همیشگی و جاودانی برای آزادگی و ستم ستیزی است و بهترین الگو برای فداکاری و از خودگذشتگی در راه مبارزه با ستم و استقرار عدالت، حسین بن علی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با شناخت امام حسین می توانیم معیاری به دست بیاوریم که خود را در معرض سنجش قرار دهیم که تا چقدر، ما در مسیر آزادگی و ستم ستیزی قرار داریم و نسبت ما با این چیست؟

او عنوان کرد: نهضت حسینی به هدف خود که ارائه الگویی برای آزادی و آزادگی بوده است، رسید گرچه هزینه بزرگی چون شهادت حسین بن علی و یارانش را داد.

میرموسوی با بیان اینکه حرکت امام حسین براساس عقل ابزاری قابل تحلیل نیست، ابراز داشت: امام حسین در شرایطی که گروهی از نخبگان از سر ترس یا نومیدی، مهر سکوت بر لب نهاده و گوشه گیری و انزوا در پیش گرفته بودند و گروهی دیگر که شیفته قدرت بودند، تماشاگر و نظاره گر ستم و همراه ستمگری شدند، برخاست که این حرکت با عقل سودمدار قابل تحلیل نیست.

او به سرنوشت نهضتهای آزادیخواه در تاریخ بعد از پیروزی اشاره کرد و گفت: برخی از این نهضتها، وقتی پیروز شدند در راستای شعارهایی که در دوران نهضت عنوان می کردند، حرکت کردند و توانستند تا حدی به آن شعارها برسند و آن آرمانها را محقق سازند، برخی نهضتها هم وقتی پیروز شدند، از آن شعارها فاصله گرفتند به گونه ای که اگر چند دهه از این نهضت بگذرد، وضعیت آن جامعه و حکومت با آن شعارها که در زمان مبارزه می داده، خیلی تفاوت می کرده است.

این استاد دانشگاه مفید خاطرنشان ساخت: اگر اخلاق آزادگی در سردمداران و رهبری این نهضتها نهادینه شده بود و به آن ارزشها واقعا پایبند باشد، اینگونه عمل نمی کند.

او گفت: در ماجرای سیدالشهدا یکی از وجوه قابل اهمیت این است که ببینیم، سیدالشهدا فرد آزادیخواه و آزاده را چه کسی می داند و اصول اخلاق آزادگی و ستم ستیزی از نظر سیدالشهدا چیست؟

میرموسوی با بیان اینکه آزادگی و آزادی خواهی نسبتب با دیانت ظاهری دارد، عنوان کرد: امام حسین(ع) در آن جمله معروف خود خطاب به دشمنان که فرمود:«اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»، می خواهد بگوید که ماجرای حریت و آزادگی فقط در قالب دین نیست، کسی می تواند دین ظاهری نداشته باشد اما آزاده باشد و بالعکس.

او با بیان اینکه دینداری ما دینداری معیشتی است، گفت: با این نوع دینداری، آزادگی حاصل نمی شود، یکی از علل گریز نسل جوان ما این است که احساس می کنند مناسک دینی و تقید ظاهری به شریعت تاثیری در عمل و رفتار متدینین ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، ابراز داشت: انسانهای آزاده در برابر ظلم اهل سازش نیستند، برای آنها پایمال شدن حق یک نفر خیلی اهمیت دارد و ارزش آن طوری است که نمی توان با مصلحت از آن صرفنظر کرد و سیدالشهدا از آغاز دوران شکل گیری شخصیتش نشان داد که چنین فردی است.

او به تفاوت شخصیت امام حسن با شخصیت امام حسین اذعان کرد و گفت: وقتی ابابکر به خلافت می رسد، امام حسین به او می گوید که این منبر پدر من است و زمانیکه عمر به قدرت می رسد باز هم همین را می گوید و شروع به احتجاج کردن می کند. در تاریخ هست که امام حسین نگاه دیگری به معاویه داشت و خوب اختلاف هم وجود داشت.

میرموسوی با بیان اینکه امام حسین حاضر نبود حقیقت را فدای مصلحت کند و افزود: نکته دیگری که از سیره امام حسین(ع) می توان دریافت اینکه یکرویی، صراحت و شجاعت در بیان حقیقت است، واقعا کسانی آزاده هستند که ظاهر و باطنشان تفاوت نداشته باشد.

او ادامه داد: فرد آزاده و آزادیخواه به هرنوع زندگی راضی و قانع نیست و حاضر نیست هرنوع زندگی را بپذیرد، زیستنی برای او ارزش دارد که این زیست همراه با دفاع از حق همراه باشد.

شفقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین