کد خبر: ۵۴۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
اختلاف ترامپ با متحدان اروپایی امریکا بر سر ایران در نشست محمع عمومی سازمان ملل متحد آشکارتر خواهد شد

برجام، موضوع نشست نیویورک| هماهنگی میان ایران و اروپایی‌ها در نشست سازمان ملل علیه ترامپ

روزنامه "وال استریت ژورنال" با اشاره به تعمیق اختلاف‌نظر میان امریکا و اروپایی‌ها بر سر ایران، می‌نویسد: "هفته اول ماراتن در نیویورک برگزار می‌شود. این نخستین بار از زمان خروج ترامپ از برجام است که رهبران جهانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می‌کنند. ترامپ قرار است روز سه شنبه سخنانی خطاب به رهبران جهانی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- این هفته، نخستین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از زمان خروج آمریکا از برجام با فرمان ترامپ برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد سخنرانی ترامپ در این نشست نشان دهد که تا چه اندازه او و متحدان اروپایی آمریکا درباره مسائل مهم کلیدی از جمله سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران و چگونگی مواجه با ایران در خاورمیانه با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه "وال استریت ژورنال" با اشاره به تعمیق اختلاف‌نظر میان امریکا و اروپایی‌ها بر سر ایران، می‌نویسد: "هفته اول ماراتن در نیویورک برگزار می‌شود. این نخستین بار از زمان خروج ترامپ از برجام است که رهبران جهانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می‌کنند. ترامپ قرار است روز سه شنبه سخنانی خطاب به رهبران جهانی داشته باشد. او میزبان جلسه‌ای در شورای امنیت برای محکوم کردن ایران خواهد بود. او تلاش می‌کند تا حمایت بین‌المللی و بسیج جهانی برای پشتیبانی از تحریم علیه ایران را سازماندهی کند. یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های او از ایران، حضور آن کشور در عراق، سوریه، لبنان و یمن و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب الله و حماس است. با این حال، اروپایی‌ها قصد دارند با موضع امریکا در قبال برجام مخالفت کنند. آنان همچنین مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستد. 

برجام، موضوع مهم نشست نیویورک| هماهنگی میان ایران و اروپایی‌ها در نشست سازمان ملل علیه ترامپ

کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند تا با ارائه مشوق‌های اقتصادی به ایران، آن کشور را در برجام نگه دارند؛ هر چند که واقعیت ان است توانایی آنان در حفظ روابط اقتصادی با تهران محدود است و بسیاری از شرکت‌های اروپایی خود مستقل از دولت‌های‌شان درباره ماندن یا نماندن در بازار ایران تصمیم‌گیری می‌کنند. به نظر می‌رسد ایران تلاش می‌کند تا شکاف میان امریکا و اروپا را افزایش دهد و نشان دهد که این امریکا بوده که توافقنامه‌های بین‌المللی را نادیده گرفته است. دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی قصد دارند روز دوشنبه با همتایان خود از ایران، روسیه و چین مذاکره کنند تا سعی نمایند راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های نفتی امریکا علیه تهران پیدا کنند. این در حالیست که به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌های اروپایی از مجازات‌های ناشی از نقض تحریم امریکا علیه ایران ترسیده‌اند و می‌هراسند که ادامه حضور در بازار ایران آنان را از دسترسی به بازارهای جهانی باز دارد. 

این روزنامه البته اشاره می‌کند که دیپلمات‌ها می گویند که اختلاف‌نظر اصلی آنان با ترامپ درباره لزوم حفظ برجام و باقی‌ماندن در آن است. یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که در شورای امنیت کشورهای اروپایی موضوع لزوم اضافه شدن مفادی به برجام برای تضمین عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را مطرح خواهند کرد. از دید این روزنامه البته مفاد پیشنهادات اروپایی ها فاقد آن چیزی است که دولت ترامپ اکنون خواستار آن است: پایان تمام فرایندهای غنی سازی اورانیوم توسط ایران. 

ترامپ و وزیر خارجه او بارها گفته‌اند که حاضر به دیدار با مقام‌های ایرانی از جمله رهبر ایران هستند با این حال، رهبری ایران مقام‌های ایرانی را از مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها منع کرده‌اند؛ چرا که پس از خروج امریکا از برجام آن کشور را غیر قابل اعتماد می‌دانند. 

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی مطلع اما ناشناس اشاره می‌کند که روحانی چندین پیش‌نویس سخنرانی را برای ایراد در مجمع سازمان ملل متحد آماده کرده و در حال بررسی و رایزنی است تا ببیند کدام یک پاسخ مناسب‌تری به ترامپ خواهند بود. این مقام مطلع افزوده است: "هدف آن است که از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و کاری کنیم که اروپا در کنار ایران قرار گیرد و موضع بد و نامناسب ترامپ را به جهانیان نشان دهیم. ما جلسات زیادی را با اروپایی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ایران با هیئت بزرگی از مقام‌ها و کارشناسان در حوزه‌های اقتصاد، تجارت نفت، سیاست و رسانه عازم نیویورک شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین