کد خبر: ۵۴۷۷۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
آیت الله مکارم شیرازی:

داد مردم از گرانی بلند است / وضع عجیبی شده، قیمتها روز به روز شده و غوغا می کند/آنان که حقوق ثابتی دارند، کارگران و طلاب واقعا گرفتار مشکل هستند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به دشمنی هایی که از داخل و خارج با حوزه می شود، هشدار داد و تاکید کرد: این حوزه را ما حوزویان، مراجع و طلاب باید نگاه داریم.
آفتاب‌‌نیوز :
این مرجع تقلید در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به حدیثی از حضرت محمد(ص) اشاره کرد و بیان داشت: گاهی در اخبار ریزه کاری هایی است که باید به آن توجه کرد از جمله این خبر است که در آن ریزه کاری مخصوصی است و به موضوعات دیگر فتح باب می شود.

به گزارش آفتاب نیوز، او افزود: در حدیث نبوی آمده است:«وقتی خادم غذای شما را سر سفره آورد، دود و مشکلات آن را کشیده ، او را کنار دست خود سر سفره بنشان، اگر نمی نشانی یا نمی خواهد با تو بنشیند، یک لقمه یا دو لقمه بگیر با دست خودت به او بده». معنای آن این است که مسائل عاطفی را در کوچکترین لباس آن باید رعایت کرد، اسلام دین محبت، دوستی، ادب و عاطفه است و در جزئیات هم برنامه دارد و دخالت می کند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اسلام در همه جهات جامعیت دارد و این را باید رعایت کرد، گفت: اسلام مخصوصا در مسائل عاطفی، جاذبه دارد به ویژه امروز که دشمنان اسلام، این دین را دین خشونت معرفی می کنند در حالیکه اسلام دین محبت است و معیار گروهی چون داعش ملاک عمل اسلام نیست.اسلام ستیزان اعمال خشونتگران را به رخ ما می کشند درحالیکه اعمال آنها ارتباطی به اسلام و مسلمین ندارد.

او تصریح کرد: اگر کسی این مسائل را از گوشه و کنار روایات جمع آوری کند، حجم قابل ملاحظه و خدمتی می شود که همه بدانند اسلام چنین نظراتی دارد.

این مرجع تقلید به سیره ائمه معصومین(ع) در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حالات امام رضا(ع) است که امام دست به غذا نمی برد تا همه خادمان سر سفره بیایند و آن وقت غذا تناول می کردند، مساله ای که امروزه رعایت نمی شود.

او در بخش دوم سخنان خود نسبت به دشمنی هایی که از داخل و خارج با حوزه می شود، هشدار داد و تاکید کرد: این حوزه را ما حوزویان، مراجع و طلاب باید نگاه داریم.

آیت الله مکارم شیرازی با طرح این سئوال که چرا دشمنی می کنند؟ خاطرنشان کرد: ضرباتی که دشمنان از حوزه و مرجعیت خورده اند دلیل این همه دشمنی است؛ ضربه اول را که میرزای شیرازی به انگلستان زد کم اثر معنوی نداشت یا ضربه ای که میرزا محمد تقی شیرازی در مساله عراق به انگلستان زد و استعمارگران را بیرون ریختند را فراموش نکردند. همچنین ضربه ای که مرجعیت نجف به داعش زد و حشد الشعبی را بنیاد کردند ضربه سختی بود. الان هم التماس می کنند حشد الشعبی را تعطیل کنید.

او ادامه داد: ضربه ای که امام خمینی بر پیکر پهلوی زد از حوزه و مرجعیت بود، وقتی این ضربات پی در پی را خوردند چرا دشمنی نکنند؟

این مرجع تقلید به وظیفه طلاب و حوزویان در قبال این دشمنی ها اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه این است که حوزویان خوب درس بخوانند و از نظر علمی پیشرفت کنند تا بهانه دست دشمنان ندهند؛ خوب مطالعه و مباحثه و تقریر کنند.

او ادامه داد: دوم اینکه حوزویان به مسائل روز آشنا باشند تا نگویند یک مساله روز هم در تمام حوزه ها پیدا نمی شود. عجیب است که کتابهای ما مملو از مسائل روز است؛ هرمساله روز باید به حوزه بیاید و در آنجا بحث و بررسی شده و جواب فقهی به آن داده داده شود.

آیت الله مکارم شیرازی تخلق به اخلاق اسلامی را سومین وظیفه حوزویان برشمرد و خاطرنشان کرد: حوزویان باید در این مسائل نمونه باشند تا دشمن نتواند بهانه پیدا کند چون آنان از یک برخورد بد سوء استفاده می کند.

او همدردی با مردم را وظیفه دیگر طلاب عنوان کرد و بیان داشت: الان داد مردم از گرانی بلند است، ما هم باید به مسئولان بگوئیم ناراحت و نگران هستیم تا مردم نگویند چرا شما نمی گوئید. ما تذکر می دهیم اما گاهی گوش شنوا نیست، گاهی نمی توانند حل کنند و گاهی می توانند و نمی خواهند حل کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: وضع عجیبی شده، قیمتها روز به روز شده و غوغا می کند، گروههایی از این وضع استفاه می کنند اما آنان که حقوق ثابتی دارند، کارگران و طلاب واقعا گرفتار مشکل هستند، باید به مردم بگوئیم از این گرانی ها و قیمتهای جهنده ناراحتیم. ما هم به وظیفه خود عمل کرده و می گوئیم.

او در پایان با تاکید بر اینکه باید به این وظایف عمل کنیم تا دشمن بهانه برای حوزه ستیزی و مرجع ستیزی پیدا نکند، خاطرنشان ساخت: دفاع را خودمان باید از حوزه و مرجعیت و علوم و ارزشهای اسلامی داشته باشیم.

شففقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
1
خوب ومدی خدایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
4
اینکه تورم ۲۰۰درصدی را ۱۱درصد اعلام کنیم توهین به مردم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
8
طلاب که حالا دارند میلیارد میلیارد سالیانه از بیت الله بر میدارند بدون اینکه مردم بفهمند کجا میره در حالی که طلبگی شغل نیست کاری است در راه خدا در کنار شغلی حلال مثل رانندگی کشاورزی صنعت ساختمان ووو .
ناشناس
|
Norway
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
3
ای بابا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
2
خوبه مملکت دست شماست .این عملکرد کیست که قیمت ها میره بالا و بالاتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
چه عجبی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین