کد خبر: ۵۴۷۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

نهاوندیان:بازار آزاد ارز قابلیت تعیین نرخ مرجع را ندارد

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تنها کمتر از ۵ درصد مبادلات ارزی کشور در بازار سوم انجام می شود، گفت: طبیعی است که این بخش قابلیت این را ندارد که نرخ مرجع ارز تلقی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیانیه دوشب گذشته اتحادیه اروپا و تصمیم پنج کشوری که طرف ایران در برجام هستند، قدم بزرگ رو به جلویی است. این بیانیه از مدتی قبل بعنوان یکی از راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلاتی که تهدید آمریکا برای شرکت‌ها و بانک ها ایجاد می‌کند طرح شد و خوشبختانه در حال حاضر تصمیم آن اتخاذ و اعلام شده است.

وی افزود: بدین ترتیب نهاد ویژه مالی عهده‌دار این کار می شود که وجود حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی ایران را منتقل کند و واردات و تخصیص ارز حاصله از طریق این نهاد باشد. از طرفی با توجه به حمایت دولت های پنجگانه، طبعا تهدیدات آمریکا روی آن اثر نخواهد داشت و این بیانیه را قدمی عملی از سوی اروپا می‌توان تلقی کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص برخی اظهار نظرها درباره وضعیت بازار ارز، گفت: کلیه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با نرخ رسمی انجام می شود و عمده مبادلات تجاری کشور نیز در بازار ثانویه است. تنها کمتر از پنج درصد از مبادلات ارزی کشور در بازار سوم انجام می‌شود و طبیعی است که این بخش قابلیت این را ندارد که نرخ مرجع ارز تلقی شود.

نهاوندیان افزود: اثرگذاری هر یک از این نرخ ها را باید در حد و وزن خودشان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه انتظارات و التهابات اثر می گذارد، ادامه داد: آن چیزی که بدنه اصلی مبادلات تجاری کشور است و به جریان کالا چه واردات و چه تولیدات کشور نسبت دارد، به هیچ وجه اتکا به نرخ بازار سوم ندارد و رسانه ها نیز در تبیین این مطلب می توانند اثرگذار باشند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور سیاست ارزی کشو را سیاست بازار آزاد مدیریت شده برشمرد و اظهار داشت: سیاست اقتصادی کشور بر اساس سیاست‌های کلی مبتنی بر افزایش رقابت، تسهیل تجارت و تسهیل کسب و کار است. علامتی که از بازار به معنای واقعی خارج شود به توازن کمک می‌کند. اطلاع کامل یکی از شرایط عملکرد صحیح بازار است و التهاباتی که ناشی از عوامل غیرواقعی در اقتصاد استریال انتظارات تورمی را بالا می برد و می‌تواند در طرف تقاضا به طور واقعی اثر کند.

نهاوندیان، گفت: پنج سال قبل کل ظرفیت گندم ما کمتر از یک ماه و در بعضی استان‌ها کمتر از یک هفته بود، الان ما برای یک سال‌مان با اتکا به داخل ذخیره گندم داریم. این در مورد دیگر کالاهای اساسی ما نیز مصداق دارد و اخیرا نیز تصمیم جدی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شد تا این ذخائر استراتژیک را تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: واقعیت‌های اقتصاد ما اقتضای اینگونه التهاب‌ها و انتظارات تورمی را ندارد، اما وقتی این انتظار شکل گرفت به یک عامل واقعی تبدیل می شود و اینجاست که همکاری و هم اندیشی اقتصاددانان و رسانه‌ها می‌تواند آرامش لازمه مقاومت اقتصادی را فراهم کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه بعضی‌ها که دوستدار سامان یافتن زندگی ایرانیان نیستند، مرتبا بر تنور التهاب می دمند، تامید کرد: الان وظیفه این است که هرکسی اگر به قدرت خرید خود و جامعه می اندیشد، نباید به ایجاد التهاب کمک کند و از این فضا حتما عبور خواهیم کرد.


مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین