کد خبر: ۵۴۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

Placemaking خلاقیت: "رویای هر شهردار"

در placemaking خلاق، شرکای عمومی، خصوصی، بخش غیر انتفاعی وجامعه استراتژیک شخصیت فیزیکی و اجتماعی یک محله، شهر، شهرستان یا منطقه فعالیت های فرهنگی و هنری را شکل می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سید علی حمزه پهنه کلائی* - شعار امروز برای توصیف سرمایه گذاری جوامع در هنر و فرهنگ "placemaking خلاق" است - که به معنی استفاده از هنر برای توسعه منطقه که در آن مردم برای زندگی، کار و تجمع های مردمی برنامه ریزی می کنند. تعریف این مفهوم برای موسسه شهرداران در شهر؛ طراحی بر کاغذ سفید خلاق Placemaking است.

در placemaking خلاق، شرکای عمومی، خصوصی، بخش غیر انتفاعی وجامعه استراتژیک شخصیت فیزیکی و اجتماعی یک محله، شهر، شهرستان یا منطقه فعالیت های فرهنگی و هنری را شکل می دهند.

تاثیر اقتصادی خوشه کسب و کار خلاق توسط جیمی بنت، مدیر روابط عمومی بنیاد ملی انگلستان برای هنر توضیح داده شد. بنت گفت: « ما در یک موزه تئاتری برای1،000 نفر از ساعت هشت تا ساعت یازده نشان دادیم ممکن است 1000بازدیدکننده بیش از این دوره در موزه حضور پیدا کنند و تعداد بازدید کنندگان افزایش یابد.

 مهم این است که از هنر به عنوان یک بخش ضروری از هویت این شهرستان استفاده شده است» placemaking خلاق و موفق اقتصادی در سطح محلی، افزایش کسب و کار غیر هنر و فرصت های شغلی را نیز فراهم می کند. همچنین راه را برای شرکت در فعالیت های مرتبط با هنر و رویدادهای فرهنگی می گشاید. نتیجه این کار غرور و افتخار جامعه وایجاد فرصت جنب وجوش برای افراد آن جامعه است.

امروزه کشورهای دیگر به طور جدی به سرمایه گذاری در هنر و فرهنگ به عنوان یک چالش به رهبری تاریخی کالیفرنیا در اقتصاد خلاق جهانی متوسل شده اند. یکی از این روشها درک استعدادهای محلی است که از طریق placemakingصورت می گیرد.

استعداد های محلی خود را دریبابید
placemaking خلاق و موفق به پشتیبانی از هنر و فرهنگ محلی اذعان دارد «هنر و هنرمندان دارایی همه جوامع با استعداد" هستند.کارول Coletta، مدیر ArtPlace، با همکاری از 13 مدیر ارشد ملی و منطقه ای و شش تن از بزرگترین بانک های کشور که در placemaking خلاق سرمایه گذاری و مشارکت می کنند. تلاش می کنند تا در این کار در واقع پاسخ به پرسش چرا نباید از سرمایه های  هنری ملت خود استفاده کنیم، پاسخ دهند.

در خوشه خلاق هنرمندان و کارآفرینان تلفیق و گردهم آمدند تا در شهرستانهای کالیفرنیا در سانتا مونیکا و در یک حیاط راه آهن قدیمی به نام ایستگاه ترنج  دست به راه اندازی گالری هنرهای تجسمی بزنند. ترنج، یک ایستگاه راه آهن در قرن 19است، ایستگاه ترنج عملا به عنوان مرکز ذخیره سازی و انبار تاسالهای 1980استفاده می شد و تا زمانی که شهر سانتا مونیکا آن را به عنوان یک ایستگاه راه آهن سبک خریداری کرد،همچنان انبار بود. اما متاسفانه پروژه راه آهن سبک متوقف شد، در نتیجه ایستگاه راه آهن برای توسعه محلی و معماری وایجادفضاهای هنری وگالری استفاده شد و در سال 1994 افتتاح شد و از آن زمان تبدیل به یک جاذبه های کلیدی گردشگری به صورت محلی شد و بیش از 600،000 تن درسال برای بازدید از گالری ها و دیگر کسب و کارهای این مجتمع به آنجا می رفتند که باعث موفقیت و شکوفایی آن منطقه محلی شده است.

در جنوب محله بازار در سان فرانسیسکو، تعداد انگشت شماری از سازمان های غیر انتفاعی با کارآفرینان همکاری MPlaceWorks را آغاز کردند که در آن کارآفرینان تکنولوژی را با آثار هنری طراحیها تلفیق کردند. این خوشه های خلاق،  ممکناست  خود به خود نتیجه بخش نباشد، اما در نتیجه برنامه ریزی مستقیم و معنی دار و سرمایه گذاری درست در حوزه گردشگری بسیار موثر است. 

با این حال، خوشه های هنر، فرهنگ وکارآفرینی منحصربه فرد متعلق به مناطق عمده شهری هستند. شهرستانها کوچکتر می توانند استعداد های محلی را به نمایش بگذارند و شخصیت منحصر به فرد جامعه خود را همزمان با آموزش ارائه کنند.


* ترجمه بخشی از مطلب:
Uk Centre for Events Management, School of Tourism and Hospitality
 Management, Leeds Metropolitan University
Management Topic: Education & Development
Cultural Area: General




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین