کد خبر: ۵۴۸۹۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
مایک پمپئو در واکنش به رای دادگاه لاهه گفته "آمریکا از پیمان مودت بین تهران و واشنگتن خارج می‌شود"

پاسخ ظریف به تهدید آمریکایی‌ها درخصوص خروج از "پیمان‌ مودت" واشنگتن و تهران؛ رژیم قانون‌شکن!

محمد جواد ظریف، دولت فعلی آمریکا را یک رژیم قانون شکن توصیف کرد. وزیر خارجه آمریکا با عصبانیت به رای دادگاه بین المللی لاهه اشاره کرد و گفته بود: می خواهیم از پیمان مودت ایران و آمریکا خارج شویم.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا  مبنی بر این که آمریکا از پیمان مودت بین تهران و واشنگتن خارج می‌شود، در توییتی نوشت:" آمریکا برجام که توافقی چندجانبه و بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را نقض کرده و ادعا کرد که به دنبال یک "عهدنامه دوجانبه با ایران" است. امروز هم آمریکا از یک " عهدنامه دوجانبه با ایران " بعد از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری دستور داد به نقض آن عهدنامه - تحریم مردم ایران - خاتمه دهد، خارج شد. رژیم قانون شکن! "

به گزارش آفتاب‎نیوز؛  وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حکم دادگاه لاهه گفت که کشورش به توافق مودت با ایران (1955) پایان می‌دهد. او گفت: «اعلام می‌کنم عهدنامه مودت با ایران را فسخ می‌کنیم. این تصمیمی است که ۳۹ سال پیش باید انجام می‌شد.» 

پاسخ ظریف به تهدید آمریکایی‌ها درخصوص خروج از

مایک پمپئو گفت: ما(آمریکا) برای مسائل انسان دوستانه برای مردم ایران استثنا قائل هستیم. ایران تلاش کرده است در حق حاکمیت آمریکا دخالت کند، این کشور برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود سوء استفاده می‌کند و این تصمیم دادگاه درست نیست. دادگاه لاهه فراموش کرده است که صلاحیت چنین حکمی را ندارد و ما بدون توجه به این رای، با وزارت خزانه‌داری برای اعمال تحریم ها همکاری می کنیم.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رأی موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد و نهایتا بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌های انسان‌دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و طرفین را از اقداماتی که می‌تواند به تشدید مناقشه منجر شوند، منع کرد.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ دو سند تقدیم دیوان مزبور کرد، یکی «دادخواست» تنظیم شده علیه ایالات متحده آمریکا که حاوی تشریح مسئولیت بین‌المللی این دولت و نقض پیمان مودت (۱۳۳۴) است و دیگری «درخواست» از دیوان برای صدور دستور موقت که در صورت تحقق، آمریکا موظف خواهد بود از اجرای تحریم‌ها تا زمان صدور رأی نهایی خودداری کند.

در این شکایت، مستدلاً تشریح شده است که تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای با تعهدات بین‌المللی ایالات متحده به ویژه مواد ۴، ۷، ۸ ، ۹ و ۱۰ معاهده مودت ۱۳۳۴ نیز مغایرت دارد و ایالات متحده ملزم است ضمن توقف این اعمال متخلفانه بین‌المللی، کلیه خسارات وارده را جبران کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تصمیم این کشور جهت بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در 18 اردیبهشت‌ماه سال جاری دستگاه دیپلماسی کشور با مدیریت و پیگیری وزیر امور خارجه موضوع طرح شکایت علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری را مورد پیگیری قرار داد و بعد از بررسی‌های لازم شکایتی از سوی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی لاهه مطرح شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به برگزاری جلسات استماع دیوان بین‌المللی لاهه اظهار کرد : خوشبختانه این دیوان امروز بعد از احراز  صلاحیت خود برای بررسی این شکایت درخواست ایران در جهت صدور قرار موقت علیه  تحریم‌های یک جانبه  آمریکا را پذیرفت و آمریکا را ملزم کرد که در سه حوزه انسانی و بشردوستانه اقدامات و تحریم‌های خود علیه ایران را متوقف کند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه صدور قرار موقت از سوی دیوان یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران،  مردم ایران و همچنین دستگاه دیپلماسی و جامعه حقوقی کشور است، خاطرنشان کرد: در این فرآیند وکلای ایالات متحده طی هفته های اخیر  تلاش بسیاری انجام دادند که دیوان صلاحیت خود را برای بررسی این پرونده احراز نکند ولی خوشبختانه این تلاش با نتیجه‌ای همراه نبود و بار دیگر این موضوع نشان داده شد که با تکیه بر عنصر دیپلماسی و استفاده از تخصص‌های لازم در کشور می‌توان از ابزارهای موجود جهانی برای پیگیری حقوق ملت ایران به خوبی بهره برد و در این ارتباط باید از تلاش‌های بخش حقوقی وزارت خارجه و دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری تلاش و قدردانی کرد که توانستند تلاش‌های آمریکا را در این زمینه خنثی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با واکنش آمریکایی‌ها در مورد حکم دیوان بین‌المللی لاهه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از اینکه دیوان صلاحیت خود را احراز کرده و قرار موقت علیه تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران صادر کرده، بسیار عصبانی است. آمریکایی‌ها در این چارچوب دو موضوع را هدف قرار داده‌اند. عده‌ای از آنها می‌گویند دیوان بین‌المللی لاهه صلاحیت بررسی این پرونده و شکایت را نداشته و عده‌ای از آنها نیز تلاش دارند دستاورد حاصله برای ایران را ناچیز جلوه دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها علی‌رغم ناکامی‌های اخیرشان در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل همچنان علاقه‌مند هستند که در مسیر اشتباه گذشته خود در مورد ایران ادامه حرکت دهند، خاطرنشان کرد: در دو هفته اخیر شاهد بودیم که آمریکایی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت تلاش بسیاری  کردند که در راستای پیشبرد سیاست ایران‌هراسی خود و اعمال تحریم‌ها علیه تهران ، همدلانی را در عرصه بین‌المللی برای خود  به دست آورند ولی در این عرصه موفق نشدند چنانکه در جلسه شورای امنیت از بین 15 عضو دائم و غیردائم، 14 عضو از برجام حمایت کردند و به پایبندی ایران بر اجرای تعهداتش در برجام اشاره کردند، موضوعی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در 12 گزارش خود بر آن تاکید کرده است. در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز علی‌رغم تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا، شاهد آن بودیم که مقامات عالی‌رتبه بسیاری از کشورها با سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا مخالفت کردند و بر ضرورت ادامه برجام تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه باید مقامات آمریکایی گفته شود که مسیری که آنها در ارتباط با ایران در پیش گرفته‌اند اشتباه و نادرست است و آنها به نتیجه‌ای در این زمینه نمی‌رسند، افزود: طرح شکایت ایران در دیوان بین‌المللی لاهه و صدور قرار موقت از سوی این دیوان از نخستین گام‌های حقوقی ایران در جهت احقاق حقوق ملت ایران است و ایران این پرسه را، علی‌رغم طولانی بودن آن ادامه می‌دهد و اطمینان دارد که با توجه به رفتار نامطلوب آمریکایی‌ها در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ملت ایران، در این مسیر به موفقیت خواهد رسید. لذا بهتر است که آمریکایی‌ها به جای تهدید کردن، اعمال تحریم و ایجاد مزاحمت برای کشورها و شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران همکاری کنند در یک مسیر عقلانی و در جهت همگرایی و ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان تلاش کنند و این اطمینان را داشته باشند که با ادامه مسیر فعلی به هیچ موفقیتی دست پیدا نمی‌کند و حتی بر تعداد  مخالفان  با این گونه سیاست ها  در داخل خود آمریکا نیز افزایش پیدا می‌کند.

بهرام قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه رای دیوان لازم‌الاجراست و این رای به صورت اجماعی به تصویب  رسیده است، ادامه داد: آمریکایی‌ها از صدور این حکم ناراضی هستند و همانطور که اشاره کردم از یک طرف تلاش دارند جایگاه دیوان را در مورد رسیدگی به این شکایت زیر سوال ببرد و از طرف دیگر بگوید که ایران به تمام خواسته‌هایش در صدور قرار موقت نائل نشده است.

 دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد حکم دیوان بین‌المللی لاهه اظهار کرد: به آقای پمپئو توصیه می‌شود که به جای متاسف بودن از رأی دیوان لاهه، برای رفتار نامعقول دولت آمریکا در برابر ملت بزرگ ایران و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه این ملت اعمال کرده متاسف باشد.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور در شعارهای دروغینی مدعی هستند که ملت ایران از تحریم‌های ظالمانه‌ای که این کشور علیه ایران اعمال کرده مثتثنی هستند، گفت: مقامات آمریکایی در حالی این سخنان را می‌گویند که بیشترین اثرات تحریم‌ها بر اقشار مختلف ملت ایران خواهد بود بخصوص محدودیت‌ها و مشکلاتی که به نام تحریم در ارتباط با ورود دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و همچنین تجهیزات پزشکی و جراحی کودکان به وجود آمده است. علی‌رغم اینکه که آنها ادعا می‌کنند که در این زمینه تحریمی وجود ندارد باید به این نکته اشاره کرد که به خاطر فشارهای آمریکا بر موسسات مالی و پولی، شرکت‌های دارویی عملا اجازه صادرات این نوع کالاها را به ایران ندارند و ما شاهد رفتار بسیار خصمانه دولتمردان آمریکا علیه شهروندان ایران بخصوص زنان و کودکان هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
2
0
به آمريكا : اگر دادگاه لاهه صلاحيت رسيدگي نداشت چرا در دادگاه شركت كرديد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
2
0
درخشان پاسخ دادید اقای ظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
2
... مرگ بر آمریکا میگید پرچم آمریکا رو تو خیابونا و مجلس می سوزونید بعدش هم از پیمان مودت و دوستی مربوط به شصت سال پیش حرف می‌زنید،...
حسین
|
Australia
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
3
هم پیمان مودت داریم هم میگیم مرگ بر آمریکا...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین