کد خبر: ۵۴۹۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

محمد بن سلمان: در ازای خروج هر بشکه نفت ایران، دو بشکه صادر می‌کنیم!

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اظهار کرد کشورش به وعده خود به واشنگتن برای جبران عرضه از دست رفته نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، عمل کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از رویترز، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: درخواستی که آمریکا از عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک داشت این بود که تضمین کنند عرضه کمتر از سوی ایران جبران می‌شود و  این اتفاق افتاد.

وی گفت: اگر اشتباه نکنم صادرات نفت ایران به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و عربستان سعودی و کشورهای اوپک و غیراوپک ۱.۵ میلیون بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده‌اند، بنابراین ما حداکثر دو بشکه در برابر هر بشکه نفتی که اخیرا صادرات آن از سوی ایران کاهش یافته، نفت صادر می‌کنیم. بنابراین ما کار خود را انجام داده‌ایم و حتی بیشتر عمل کرده‌ایم.

رویترز اواخر هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داد روسیه و عربستان سعودی در سپتامبر توافق محرمانه‌ای برای افزایش تولید به منظور آرام‌کردن رشد قیمت‌ها داشته‌اند و پیش ازنشست الجزایر با سایر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک، آمریکا را از این توافق مطلع کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، کشورهای اوپک را برای قیمت‌های بالای نفت هدف انتقاد قرار داده و خواستار افزایش تولید این گروه برای پایین بردن هزینه‌های سوخت پیش از انتخابات کنگره آمریکا درششم نوامبر شده است.

نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، هفته گذشته به بالای ۸۶ دلار در هر بشکه صعود کرد که عمدتا ناشی از نگرانی‌های بازار نسبت به کمبود عرضه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

ایران که سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است، ترامپ را متهم کرده با وضع تحریم‌ها علیه تهران باعث بالارفتن قیمت‌های نفت شده و عربستان سعودی را به تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا متهم کرده است.

ولیعهد عربستان سعودی گفت: افزایش اخیر قیمت‌های نفت به دلیل ایران نیست، بلکه عمدتا به دلیل اتفاقاتی است که در کانادا، مکزیک، لیبی، ونزوئلا و سایر کشورها روی داده که قیمت‌ها را اندکی بالا برده است، اما افزایش قیمت‌ها قطعا به دلیل ایران نیست، زیرا آنها صادراتشان را ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند و ما بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز به صادراتمان اضافه کرده‌ایم.

محمد بن سلمان گفت: عربستان سعودی اکنون حدود ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و می‌تواند ۱.۳ میلیون بشکه در روز در صورت لزوم به تولید خود اضافه کند.

وی در ادامه افزود: ما بدون هیچ سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیون بشکه ظرفیت شناور داریم و با سایر کشورهای اوپک و غیراوپک معتقدیم که ظرفیت بیشتر از این خواهیم داشت. البته در سه تا پنج سال آینده فرصتی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

عربستان سعودی تنها تولیدکننده نفت با ظرفیت تولید شناور قابل توجه به منظور تامین کمبود بازار در صورت لزوم است. این کشور حداکثر ظرفیت پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز دارد.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین اظهار امیدواری کرد تولید نفت از منطقه صفر که میان عربستان سعودی و کویت مشترک است پس از حل مسائل میان دو کشور از سرگرفته شود.

ولیعهد عربستان سعودی یکشنبه هفته گذشته برای مذاکره پیرامون از سرگیری تولید نفت این منطقه به کویت سفر کرده بود.

از سرگیری تولید میادین نفتی منطقه صفر می‌تواند حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید عربستان سعودی و کویت اضافه کند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین