کد خبر: ۵۴۹۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

شیرین‌کننده‌های مصنوعی باکتری‌های مفید روده را می‌کشند

یک مطالعه جدید ادعا می‌کند که شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین می‌توانند باکتری‌های مفید روده را مختل کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از تک‌تایمز، یک خبر بد برای افرادی که شیرین کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند. تحقیقات جدید نشان داده است که محصولاتی که به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می‌شوند، به عنوان یک سم برای باکتری‌های مفید روده عمل می‌کنند.

محققان دانشگاه نانیانگ سنگاپور نسبت به سمی بودن شش شیرین کننده مصنوعی یعنی آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین، نئوتام، آدوانتام و اسسولفام پتاسیم را مورد آزمایش قرار دادند که همه آنها توسط افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که از مصرف قند دست کشیده‌اند، مصرف می‌شود.

پژوهشگران همچنین 10 مکمل ورزشی محبوب را که حاوی این شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، مورد آزمایش قرار دادند.

محققان باکتری‌های زیست‌تاب(bioluminescent) را از ای.کولی(E. coli) گرفتند تا آزمایش کنند که چگونه به شیرین کننده‌های مصنوعی واکنش نشان می‌دهد.

باکتری‌های زیست‌تاب هنگام تشخیص سموم، نور تولید می‌کنند که این ویژگی، آنها را یک نماینده مناسب برای آزمایش یک سیستم میکروبی پیچیده می‌کند.

هنگامیکه محققان باکتری‌های زیست‌تاب را در معرض غلظت‌های معینی از شیرین کننده‌های مصنوعی قرار دادند، دریافتند که باکتری‌ها سمی شده‌اند. تنها مقدار یک میلی‌گرم در میلی‌لیتر از این ماده کافی است تا باکتری‌های مفید روده را تحت تاثیر قرار دهد.

این برای افرادی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، خبر بدی است،  چرا که یک باکتری روده مختل شده، عامل ایجاد مشکلات سلامتی مختلفی خواهد بود.

مطالعات قبلی، شیرین کننده‌های مصنوعی را به بروز دیابت و چاقی مرتبط کرده بود.

یکی از محققان گفت: نتایج این مطالعه ممکن است در درک نسبت مسمومیت شیرین کننده‌های مصنوعی و پتانسیل اثرات منفی بر جوامع میکروبی روده کمک کند. علاوه بر این، باکتری زیست‌تاب آزمایش شده به طور بالقوه می‌تواند برای تشخیص شیرین کننده‌های مصنوعی در محیط استفاده شود.

آیا شیرین کننده‌های مصنوعی بد هستند؟

تمام شش نوع شیرین کننده مصنوعی مورد استفاده در این مطالعه توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده‌اند. همچنین برخی از انجمن‌های بهداشت عمومی توصیه می‌کنند که استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی به عنوان یک جایگزین برای قند، تا زمانیکه در مقادیر مناسب مصرف شود، مانعی ندارد.

شیرین کننده‌های مصنوعی در محصولات غذایی و نوشیدنی‌های متعدد برای کمک به افرادی که قصد کنترل قند خون خود را دارند، تبلیغ و استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، مطالعات متعدد هشدار داده‌اند که شیرین کننده‌های مصنوعی موجب آلودگی‌های محیط زیست از جمله آلودگی آب‌های زیرزمینی و آب آشامیدنی می‌شوند.

یافته‌های محققان در مجله Molecules منتشر شده است
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین