کد خبر: ۵۴۹۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۹

تهدیدی برای چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مجاور در شهرهای نجف‌آباد و فلاورجان مشاهده شد، گفت: چهارمحال و بختیاری به شدت در معرض خطر قرار دارد که لازم است پست‌های قرنطینه‌ای در استان فعال شوند و از رفت‌ و آمدهای بدون گواهی‌ دامپزشکی خود داری شود، چون احتمال درگیر شدن با توجه به شرایط فعلی برای استان وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
«حسینعلی سلطانی» 15 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی خدمات متنوع و گسترده‌ای را از لحاظ بهداشت و ارتقای سلامت جامعه به مردم ارائه می‌کند و وظیفه حفظ و نگهداری از سرمایه‌های دامی بر عهده دامپزشکی بوده که این اداره‌کل از لحاظ سلامت اقتصاد جامعه نقش موثری را ایفا می‌کند.

وی افزود: دامپزشکی پایه و اساس بهداشت جامعه است و یکی از مصداق‌های مهم آن، پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که 832 عامل معادل حدود 50 درصد از بیماری‌ها، عامل مشترک میان انسان و دام است.

سلطانی گفت: تأمین سلامت و امنیت غذایی دیگر اصل مهم در مواد غذایی با منشأ دامی است که با نظارت و کنترل دامپزشکی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نظارت و بازرسی روزانه بر کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی زیر نظر دامپزشکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به این‌که سالم‌ترین دام کشور در چهارمحال و بختیاری قرار دارد، گفت: در کشتارگاه‌های دام و طیور به منظور تهیه غذای سالم بر تمامی کشتارها نظارت شرعی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی 6 ماه امسال 95 هزار و یک کیلوگرم گوشت قرمز استحصال شد که از این میزان 11 هزار و 346 کیلوگرم معادل 10 درصد آن، ضبط و معدوم‌سازی شد.

وی تصریح کرد: در این مدت از نظر عملیات بازرسی و نظارت بر کشتارگاه‌های دامی استان، 95 هزار و یک رأس دام سبک کشتار و نظارت‌ بر روی آن‌ها انجام شد که از این تعداد 89 هزار و 661 راس گوسفند و بز و 5340 رأس گاو و گوساله با نظارت دامپزشکی کشتار شد.

سلطانی گفت: در این مدت سه میلیون و 642 هزار و 28 قطعه طیور در استان کشتار شد که میزان وزن طیور کشتار شده 13 هزار و 355 تن بوده که همه مراحل کشتار، بازرسی و بسته‌بندی زیر نظر این اداره‌کل انجام شده است.

وی ادامه داد: از طیور کشتار شده 51 هزار و 465 لاشه معادل شش درصد به وزن 102 هزار و 930 کیلوگرم ضبط شد.

سلطانی افزود: در این مدت 19 هزار و 299 مورد بازدید از مراکز عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی صورت گرفت که از این تعداد بازدید، 802 مورد موارد غیر بهداشتی مشاهده شد، سه هزار و 137 مورد نمونه‌برداری به منظور انجام آزمایش و 87 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شد، همچنین 39 هزار و 418 کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و معدوم‌‍سازی شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین میزان فرآورده‌های پروتئینی ضبط شده در استان طی این مدت 39 هزار و 418 کیلوگرم و 171 هزار و 694 کیلوگرم گوشت قرمز بوده که از چرخه مصرف خارج شدند.

سلطانی گفت: طی 6 ماه امسال از شش هزار و 351 راس دام در استان تست سل و پنج هزار و 441 تست بروسلوز گاو و گوساله انجام شد.

وی گفت: در این مدت هشت میلیون و 21 هزار و 709 نوبت راس واکسناسیون به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی در استان صورت گرفت که از این تعداد دو میلیون و 269 هزار و 987 نوبت واکسیناسیون شاربن گوسفند و بز و و یک میلیون و 339 هزار و 743 نوبت واکسیناسیون آبله بر روی گوسفند و بز انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: طی این مدت 16 میلیون و 980 هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی انجام شد که 32 هزار و 600 قطعه مربوط به جوجه‌ریزی بوقلمون گوشتی بوده است، همچنین 210 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار صنعتی تحت نظارت دامپزشکی پرورش داده شد.

وی افزود: سه هزار و 340 مورد بازدید و مراقبت از مرغداری‌ها، مراکز عرضه پرندگان زینتی و زیست‌گاه‌ها انجام شد.

سلطانی گفت: 14 کارخانه خوراک دام و طیور، 14 کارگاه بسته بندی خوراک دام و طیور و چهار کارخانه فرآورده‌های شیر در استان موجود است که 50 درصد از آن‌ها ضوابط استاندارد و لازم را برای دریافت کد IR دارند.

وی اضافه کرد: در این مدت میزان واردات تخم چشم‌زده به استان بیش از 14 میلیون قطعه بوده است، همچنین 145 مورد بازدید و مراقبت فعال از مزارع پرورش ماهی توسط این اداره کل انجام شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نبود صادرات ماهی منجمد از استان به خارج از کشور، تصریح کرد: پنج میلیون و 168 هزار و 800 کیلوگرم خوراک آبزیان، 504 هزار کیلوگرم خوراک دام و 436 هزار و 12 کیلوگرم شیر خشک نوزاد به خارج از کشور صادر شد، همچنین استان دام مازاد بر نیاز زیادی دارد که با توجه به سیاست‌های تعیین شده از سوی دولت و تنظیم بازار در حال حاضر خروج دام از کشور ممنوع است.

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه واکسن‌های بهادار در استان به دلیل نوسانات بازار ارز با مقداری کمبود مواجه بودند، گفت: با توجه به کوچ عشایر بایستی واکسن بهادار تامین می‌شد که این امر محقق نشد و علت آن کاهش میزان تولید واکسن‌های آنتروتوکسمی و قانقاریا از سوی موسسه رازی و بخش خصوصی بوده است، همچنین متاسفانه بحث تحرم‌ها بر افزایش قیمت داروهای دامپزشکی تاثیر داشته ولی کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مجاور در شهرهای نجف‌آباد و فلاورجان مشاهده شد، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری به شدت در معرض خطر قرار دارد که لازم است پست‌های قرنطینه‌ای در استان فعال شوند و از رفت‌ و آمدهای بدون گواهی‌ دامپزشکی خود داری شود، زیرا احتمال درگیر شدن با توجه به شرایط فعلی برای استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: سه مورد تلف شدن طیور بومی در آبشار علیا و منطقه دشتک مشاهده شد که این بیماری مربوط به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نبوده و بیماری نیوکاسل، گزارش شده است.

وی با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان، تصریح کرد: در این موقعیت حساس شکار پرندگان ممنوع است تا انتقال این بیماری به جمعیت انسانی به حداقل برسد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین