کد خبر: ۵۵۰۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
یک اقتصاددان مطرح کرد

FATF راهی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

یک اقتصاددان با اشاره به تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی، تصویب FATF را در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تسهیل کننده توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
کمیل طیبی - عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان - با بیان اینکه تصویب لایحه‌ای مانند FATF می‌تواند به ایجاد فضای روانی مثبتی در بازار ارز کمک کند گفت: تصویب FATF اقدامی مثبت در جهت تعدیل تحریم‌ها و یا در واقع تعدیل خودتحریمی‌ است، چرا که باعث شفافیت بیشتر در جریانات مالی شده و از این جهت می‌تواند در بهبود جو روانی بازار ارز موثر باشد.

وی با اشاره به دادن اختیارات بیشتر به بانک مرکزی توسط دولت و قوه قضاییه اظهار کرد: بانک مرکزی باید کنترل و نظارت خود را بر بازار ارز بیشتر از گذشته اعمال کند و از طرف دیگر از طریق اختیاراتی که دارد سیاست‌های ارزی را بدون دخالت ارگان‌های دیگر تنظیم کند.

طیبی با بیان اینکه تصویب FATF به لحاظ پارامترهای اقتصادی می‌تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد داشته باشد گفت: FATF تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها را تسهیل کرده و از سوی دیگر به دلیل شکل گرفتن برخی همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک خواهد کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه حباب قیمتی ارز تا حدودی شکسته شده است، اظهار کرد: با توجه به آگاهی‌هایی که در سطح خانوارها به وجود آمده، مردم می‌دانند که سرمایه‌گذاری در حوزه ارزی نمی‌تواند سودآور باشدT بنابراین از التهابات بازار ارز تا اندازه زیادی کاسته خواهد شد؛ هر چند که مشکلات اقتصاد کلان همچنان پابرجاست. تورمی که وجود دارد می‌تواند روی رشد اقتصاد ما تاثیر گذاشته و رشد اقتصادی ما را در سال جاری تحت تاثیر قرار دهد.

۱۵ مهر یک لایحه دیگر از چهار لایحه باقی مانده از تعهدات FATF با عنوان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان CFT تصویب شد تا کشور یک قدم دیگر به عضویت در این معاهده بین‌المللی نزدیک‌تر شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین