کد خبر: ۵۵۰۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
/تحلیل- النشره/

چرا حاکمان سعودی در برابر اهانت‌های ترامپ دم نمی‌زنند؟

رئیس جمهوری آمریکا که خود مورد تمسخر روسای جمهوری و رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل قرار گرفته کسی جز حاکمان سعودی را برای به سخره گرفتن پیدا نکرده و نمی‌تواند بکند.
آفتاب‌‌نیوز :
سایت النشره در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از لحظه ورودش به کاخ سفید، دست از توهین و تمسخر حاکمان سعودی برنداشته و به جای آنکه از تاج و تخت آن‌ها محفاظت کند و امکان تداوم حاکمیت آن‌ها بر مردم شبه جزیره عرب را فراهم سازد از حاکمان سعودی می‌خواهد بها بپردازند و این بهایی که ترامپ خواستار آن است دستیابی به بخشی از ثروت‌های عربستان؛ این نفت‌خیزترین کشور جهان است.

این موضع‌گیری ترامپ پس از آن بود در نخستین باج‌گیری‌اش از حاکمان عربستان توانست حدود ۵۰۰ میلیارد دلار به جیب بزند و پرداخت این پول را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با عنوان قراردادهای خرید سلاح‌های آمریکایی و سرمایه‌گذاری‌هایی در ایالت متحده توجیه کرد.

امروز در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی سخنانی را به زبان می‌آورد که اهانت‌ ‌و تحقیر بی‌سابقه‌ای علیه حاکمان سعودی است که باید هم‌پیمان ترامپ باشند. رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود خطاب به سعودی‌ها تمامی اصول گفت‌وگو در روابط میان کشورها، رؤسا و پادشاهان را زیر پا گذاشته است.

 اما چه چیزی باعث می‌شود ترامپ به بیان این‌گونه سخنان اهانت‌بار و تحقیرآمیز ادامه دهد؟ مشخص است که ترامپ دو هدف مهم را دنبال می‌کند:

هدف نخست: دستیابی به پول‌های هنگفت برای رشد اقتصاد آمریکا که شاهد رکود بوده است. اقتصاد این کشور پس از وقوع بحران در سال ۲۰۰۸ میلادی و هزینه‌های هنگفت جنگ عراق عقب‌گرد داشت و مبالغی که ترامپ در جریان سفرش به عربستان به دست آورد منجر به احیای اقتصاد واشنگتن و ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش میزان بیکاری شد.

هدف دوم: تقویت پایگاه مردمی و محبوبیت خود در رویارویی با رقبایش در داخل است که قصد دارند دوره قدرت ترامپ کاهش یابد و ترامپ می‌خواهد از این مساله برای خدمت به حزب جمهوری‌خواه خود در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره استفاده کند. سخنرانی‌های وی در کمپین‌های انتخاباتی و نحوه برخوردش با حاکمان عربستانی مورد حمایت مردمی واقع شده که پیش‌بینی می‌شود که در کسب آرای مردمی تاثیر خود را نشان دهد.

 با این حال، مشکل در زبان نامتعارفی نیست که رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش خطاب به سعودی‌ها به کار برده است بلکه مشکل در این است که چه کسی وی را برای این امر ترغیب می‌کند.

به نظر می‌رسد که حاکمان عربستان جرات نمی‌کنند واکنشی به این اهانت‌های مکرر نشان دهند، زیرا احساس می‌کنند که ماندن آنها در قدرت در گرو رضایت رئیس جمهوری آمریکاست که به آن اعلام کرد اگر آمریکا نباشد، بیش از دو هفته هم حکومت سعودی‌ها دوام نخواهد آورد. این تهدید واضحی برای برکناری آن‌ها از قدرت در صورت برآورده نکردن خواسته‌های ترامپ است اما آن‌ها سکوت کردند و این اهانت‌ها را نادیده گرفتند.

ما معتقد نیستیم که مردم شبه جزیره عرب چنین اهانت‌هایی را قبول کنند و اگر صدای آن‌ها در داخل عربستان در اعتراض به این اهانت و تحقیر بی‌سابقه بلند نشده به این خاطر است که آنها در معرض سرکوب نظام عربستان قرار دارند و این نظام می‌داند تنها می‌تواند قدرتش را به مردمش نشان دهد و خشم خود را بر کسانی که با سیاست‌های غیرملی آن مخالفت کنند، روا دارد و حاکمانش حتی تحمل شنیدن نظر افرادی در خود نظام‌شان را هم ندارند و سریع اقدام به بازداشت و تسویه حساب با آنها می‌کنند، همانطور که اخیرا جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و نویسنده برجسته سعودی را که علیه سیاست‌های نظام حاکم و رویکرد آمریکا نبود و تنها به عملکرد داخلی ولیعهد سعودی اعتراض کرده بود، سر به نیست کردند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین