کد خبر: ۵۵۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

پیشنهاد رییس اتاق تهران درباره بنزین: سوخت را به خانوار بدهید نه به فرد

پیشنهاد ما این است که سوخت را به مردم و افراد بدهیم نه خودروها؛ زیرا دهک اول ۱.۱ از یارانه بنزین و دهک دهم ۲۵.۶ از یارانه بنزین استفاده می‌کنند، پس بهتر است یارانه سوخت را به مردم بدهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر است به جای اختصاص سوخت یارانه ای، یارانه سوخت به همه مردم داده شود.

مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به قاچاق سوخت از ایران به سایر کشورهای دنیا افزود: قیمت سوخت در ایران بسیار پایین تر از کشورهای همسایه است یعنی قیمت سوخت در ایران حدود ۷ سنت است اما این میزان در افغانستان ۷۳ سنت و در عراق ۶۳ سنت است و تنها کشوری که کمتر از ایران سوخت خود را عرضه می‌کند، ونزوئلا با یک سنت به ازای هر لیتر است.

وی با بیان اینکه اگر تصمیم گیری در حوزه بنزین را سریعتر انجام دهیم، سوخت قاچاق نمی‌شود افزود: پیشنهاد ما این است که سوخت را به مردم و افراد بدهیم نه خودروها؛ زیرا دهک اول ۱.۱ از یارانه بنزین و دهک دهم ۲۵.۶ از یارانه بنزین استفاده می‌کنند، پس بهتر است یارانه سوخت را به مردم بدهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از این بابت ۲۰ میلیون لیتر معادل ۴ میلیارد دلار در نتیجه صادرات به کشورهای همجوار حاصل می شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز ارزش ریالی خواهد داشت که بدهی های دولت را نیز پوشش می‌دهد.

خوانساری گفت: تحریم‌ها موقعیت خوبی است که بتوانیم خود را از اتکا به درآمدهای نفتی نجات داده و با شناخت دقیق از ظرفیت های داخلی تصمیم گیری کنیم؛ این در حالی است که در دهه ۸۰ همین موقعیت برای کشور ترکیه رخ داد و اکنون صادرات این کشور به شدت افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: به جای اینکه مشکلات پیش روی صادرات را برداریم، با توجه به مسائل داخلی که تصورمان بر این است که افزایش نرخ ارز، مشکل آفرین خواهد بود، صادرات را دچار مشکل کرده ایم.

خوانساری گفت: در حالیکه ۵۷۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ایران است ایران تنها ۱۸ میلیارد دلار آن را تامین می‌کند، در حالیکه ظرفیت صادراتی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.

وی اضافه کرد: باید موانع پیش روی صادرات را برداشت و تصمیمات عجولانه نگرفت، به این معنا که نیازهای تشکل های صادراتی را برطرف کرد، این در حالی است که با قیمت های کنونی ارز، ایران می‌تواند در بسیاری از این زمینه‌ها موفق باشد و صادرات خوبی داشته باشد.

خوانساری با اشاره به تنوع نرخ ارز در کشور گفت: هم اکنون بیش از ۵ نوع نرخ ارز در کشور وجود دارد که از سوی دولت اعلام شده است که البته باید ارز اربیل و سلیمانیه را نیز به آن اضافه کرد؛ بنابراین باید مقوله ارز را از اقتصاد جدا کرد تا به این ترتیب، اقتصاد راحت تر راه خود را برود.

خوانساری با بیان اینکه این روزها شکایت های زیادی از مشکلات اقتصادی داریم و در هر محفلی، بحث بر روی فشارهایی است که بر زندگی مردم به ویژه در محیط کسب و کار وجود دارد، گفت: به تازگی مشکلات به بحث صدور کارت بازرگانی با ابلاغ بخشنامه های متعدد رسیده و تا ماه گذشته صدور کارت بازرگانی، به روز صورت می گرفت اما امروز ۱۴۰۰ تقاضا پشت خط مانده برای کارت بازرگانی وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع حل شود.

وی افزود: فشارهای خارجی اگرچه موثر بوده و با شبکه ها و رسانه های شان به ناامیدی داخلی دامن می زنند، اما مهمتر از اینها مشکلات داخلی، خودتحریمی، دیر تصمیم گیری ها ­و همچنین اقدامات غیرکارشناسی مزید بر علت است و مشکلات را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: چند وقتی است که در هند و چین، سفیر نداریم و مدتها است دو وزارتخانه بی وزیر مانده و تعدادی از وزارتخانه ها بلاتکلیف هستند که وزیر آنها می ماند یا خیر که این موضوع، فضای کسب و کار را ملتهب می کند.

خوانساری گفت: بعد از نوروز ۹۷ و همزمان با جهش ناگهانی نرخ ارز، اتاق بازرگانی با انجام پژوهشی نظرسنجی خوبی را درباره مسائل اقتصادی و اتاق بازرگانی انجام داد که مهمترین نکات آن نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد خوشبین نیستند و انتظار آنها از آینده اقتصاد آن است که وضعیت اقتصاد بدتر از امروز می شود، بنابراین باید امید را در مردم به ویژه در محیط کسب و کار افزایش داد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین