کد خبر: ۵۵۱۴۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
ترامپ باید هر چه سریع‌تر در روابط خود با عربستان تجدیدنظر کند پیش از آنکه امریکا را به ورطه فاجعه بکشاند

اشتباه مرگبار عربستان درباره خاشقجی؛ پایانی برای بن‌سلمان و مانعی بر سر استراتژی آمریکا علیه ایران؟

واقعیت ان است که تمرکز بر رفتار ایران زمانی که عربستان سعودی در مورد یک روزنامه‌نگار در خارج از آن کشور کار وحشتناکی انجام داده و همزمان در یمن کودکان را هدف بمباران قرار می‌دهد کار آسانی نیست". /آنان انگیزه قوی دارند که این پرونده را از دستور کار خارج کنند. در این میان آنان داستان‌سازی می‌کنند. /هدف قرار دادن درآمد نفتی عربستان سعودی برای مجازات آن کشور به دو دلیل، چالشی بغرنج برای دولت ترامپ خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه "نیویورک‌تایمز" در گزارشی اشاره می‌کند که مقام‌های کاخ سفید نگران هستند که کشته‌شدن احتمالی "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بتواند منجر به ناکامی دولت امریکا درباره ایران شود، چرا که محور اصلی ترامپ در این برنامه کمک گرفتن از دولت عربستان سعودی و جبران میزان کاهش نفت ایران در بازارها از طریق افزایش تولید ریاض در این حوزه بوده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "حادثه خاشقجی در حالی روی می‌دهد که تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در تاریخ 5 نوامبر با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز می‌شود. برای اجرای این استراتژی اما دولت ترامپ به عربستان سعودی نیاز دارد تا با افزایش تولید از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند. 

اشتباه مرگبار عربستان درباره یک روزنامه‎نگار؛ پایانی برای بن‌سلمان و مانعی بر سر استراتژی آمریکا علیه ایران؟

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا از دیدار چند ساعته با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خبر داده بود، صحبت در این‌باره است که چگونه می‌توان از سویی عربستان سعودی را به افزایش تولید نفت برای جبران کاهش تولید نفت ایران متقاعد کرد و از سوی دیگر کنگره همزمان در حال بررسی طرح‌هایی برای مجازات عربستان سعودی به دلیل ناپدید شدن و احتمالا قتل خاشقجی است. 

بخش مهمی از مشکل آن است که در افکار عمومی و در مقابل دیدگان جهان، عربستان سعودی یک متحد خشن به شمار می‌رود که عملیات نظامی مرگباری را در یمن در چندین سال اخیر رهبری کرده است. این در حالیست که ترامپ و پمپئو، ایران را به قلدری در منطقه متهم می کنند. 

"ریچارد هاس" رییس شورای روابط خارجی که به عنوان مشاور برای چندین رییس جمهوری جمهوریخواه امریکا کار کرده می گوید: "این که بتوانید همزمان کشوری را تحریم کنید اما آن کشور را شریک و متحد خود نیز نگه دارید کار دشواری است و یک ترفند اساسی است. واقعیت ان است که تمرکز بر رفتار ایران زمانی که عربستان سعودی در مورد یک روزنامه‌نگار در خارج از آن کشور کار وحشتناکی انجام داده و همزمان در یمن کودکان را هدف بمباران قرار می‌دهد کار آسانی نیست". 

اشتباه مرگبار عربستان درباره یک روزنامه‎نگار؛ پایانی برای بن‌سلمان و مانعی بر سر استراتژی آمریکا علیه ایران؟

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "کارشناسان خاورمیانه می‌گویند هدف ترامپ و سعودی‌ها آشکار است: نقش سعودی‌ها در مورد پرونده مفقود شدن خاشقجی را کنار بگذارید و بار دیگر تمرکز بر ایران و تهدید متوجه از آن کشور را سرتیتر اخبار کنید. "گری سیمور" مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه برندایس و از مشاوران ارشد سابق کاخ سفید در این‌باره می‌گوید:"من فکر می‌کنم آنان انگیزه قوی دارند که این پرونده را از دستور کار خارج کنند. در این میان آنان داستان‌سازی می‌کنند. آنان نمی توانند بگویند که شاهزاده محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است بلکه می‌گویند عناصری سرکش این کار را انجام داده‌اند یا خطایی از ماموران سر زده است. از نظر آنان این داستان معتبرتر و قابل پذیرش‌تر خواهد بود". 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که موضوع تا حدی بالا گرفته که حتی سناتور "لیندسی گراهام" از سناتورهای حامی عربستان سعودی نیز منتقد عدم پاسخگویی ریاض در مورد این پرونده است. او خواستار کنار گذاشته شدن محمد بن سلمان از قدرت شده و گفته است که او بازی را خراب می‌کند. او در گفت‌وگو با "فاکس‌نیوز" گفت تا زمانی که شخص مسئول پرونده خاشقجی معرفی نشود به عربستان سعودی سفر نخواهد کرد. 

"نیویورک تایمز" در ادامه اشاره می‌کند که هدف قرار دادن درآمد نفتی عربستان سعودی برای مجازات آن کشور به دو دلیل، چالشی بغرنج برای دولت ترامپ خواهد بود؛ نخست آن که باعث به خطر افتادن سیاست ترامپ برای مقابله با ایران می‌شود و دوم آن که قیمت بنزین و نفت را افزایش می‌دهد و این موضوع در امریکا خطری برای ترامپ است؛ آن هم در آستانه فصل زمستان. 

هرج و مرج در عربستان

نشریه "نشنال اینترست" نیز در گزارشی اشاره می کند که راه سرسختانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به خصوص در مورد یمن و اکنون در مورد پرونده خاشقجی سبب ایجاد هرج و مرج در مسیر عربستان سعودی شده است. این نشریه در توصیه‌ای به دولت کنونی امریکا می‌نویسد: "ترامپ باید هر چه سریع‌تر در روابط خود با عربستان سعودی تجدیدنظر کند پیش از آن که امریکا را به ورطه یک فاجعه بکشاند". 

این نشریه در ادامه می نویسد:"صدای بسیاری از سناتورهای امریکایی نیز بلند شده است. سناتور "لیندسی گراهام" که همواره حامی عربستان سعودی می‌گوید این مرد (محمد بن سلمان) باید از مقام خود برکنار شود. سناتور "مارکو روبیو" که در عرصه سیاست خارجی حزب جمهوریخواه از چهره‌های کلیدی بوده می‌گوید روابط امریکا و عربستان سعودی نمی‌تواند بر مبنای صرف تجارت معمول باقی بماند. ترامپ نیز وعده مجازات شدید عربستان سعودی را داده است. عواقب اقتصادی این موضوع شدید است. بزرگترین هدف محمد بن سلمان چشم انداز 2030 و تلاش اقتصادی برای پایان دادن به وابستگی اقتصادی عربستان سعودی به نفت بود. واقعیت آن است که پول دادن دولت عربستان سعوید به شهروندان خود و درآمد ناشی از فروش نفت به نوعی رشوه دادن برای باثبات نگهداشتن وضعیت داخلی است. این وضعیت اما نمی‌تواند همیشه باثبات باشد.

اشتباه مرگبار عربستان درباره یک روزنامه‎نگار؛ پایانی برای بن‌سلمان و مانعی بر سر استراتژی آمریکا علیه ایران؟

 عربستان سعودی سال گذشته با کسری بودجه 52 میلیارد دلاری مواجه شده بود که معادل 7.3 درصد تولید ناخالص داخلی بود. در چشم‌انداز 2030 تمرکز اصلی بر روی سرمایه‌گذاری خارجی است. عربستان سعودی در نظر دارد 500 میلیارد دلار سرمایه خارجی را در پروژه تازه شهرسازی خود جذب کند اما به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. عربستان سعودی مدعی است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه نخست 2018 رشدی 40 درصدی داشته است اگرچه این پایین سطح رشد سرمایه‌گذاری در آن کشور در چهارده سال اخیر بوده است. پیشنهاد فروش سهام شرکت نفتی ارامکو نیز به تعویق افتاده است. 

اکنون رهبران تجاری جهان در حال قطع ارتباط خود با عربستان سعودی هستند و بسیاری از غول‌های رسانه ای نیز در نشست سرمایه‌گذاری خارجی در ریاض شرکت نخواهند کرد. این موضوعی ناراحت‌کننده برای رهبران سعودی خواهد بود. ظرف مدت چند روز تمام تبلیغات چند ماه گذشته درباره اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان، مانند دادن امتیاز به زنان برای رانندگی نقش بر آب شدند. چند ماه پیش از او به عنوان آتاتورک عربی یاد می‌شد. گفته می‌شد سلطنت او در قرن بیست و یکم به نفع منافع مردم عربستان و جهان خواهد بود. توماس فریدمن او را ستایش کرد و محمد بن سلمان با مقام‌های گوگل، آمازون و اپل دیدار داشت". 

"نشنال اینترست" می‌نویسد: "با این حال، واقعیت آن است که از زمان ظهور محمد بن سلمان نزاع داخلی در عربستان سعودی در میان حلقه قدرت و شاهزادگان افزایش یافته است. جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن نیز که از سال  2015 میلادی آغاز شد شد، واقعه‌ای خونین است. پادشاهی عربستان سعودی بیش از 100 میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده است. ربایش سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز در این فاصله زمانی روی داد. محاصره قطر نیز سبب نزدیکی بیشتر آن کشور به ایران و ترکیه شده است. عربستان سعودی اخیرا نیز روابط دیپلماتیک خود را با کانادا قطع کرد چرا که کانادا از نقض حقوق بشر در آن کشور انتقاد کرده بود". 

این نشریه در پایان می نویسد: "گسست کامل روابط عربستان سعودی و امریکا بعید است. امریکا بیش از اندازه در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کرده است و بالعکس. ترامپ اما باید روابط میان امریکا و عربستان سعودی را دوباره مورد ارزیابی قرار دهد تا از غلتیدن امریکا به سوی یک فاجعه جلوگیری کند. محمد بن سلمان فردی است که نشان داده از زندانی کردن اعضای خانواده‌اش هم ابایی ندارد. او کسی است که اکنون در مظان اتهام صدور فرمان قتل یک روزنامه‌نگار است".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
saman
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
2
0
پیراهن عثمان درست نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
بن سلمان بزودی مجازات سختی خواهد شد.
بیدل
|
Canada
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
این ..نکبتی را چه به مخالف کشی یارو ... تو تمام دنیا مثل آب خوردن مخالفانشو همچین تمیز نابود میکنه که آب از آب تکون نمی خوره و ازتمام دنیا هم طلبکاره.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین