کد خبر: ۵۵۱۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

اختراع اربعینی ‌3 نخبه‌ ایرانی + گفتگو و عکس

ویزای اقامت در آن سوی آب ها را پیشکششان کردند اما "نه" ای به بلندی عشق به وطن از زبان سه نخبه جوان شنیدند. نخبه‌های ایرانی ماندند و خدمت به وطن را به زندگی در قلب اروپا ترجیح دادند.
آفتاب‌‌نیوز : این چند نفر به جای آنکه پیشنهاد اقامت بی چون و چرا در کشور آلمان و سوئیس با حقوق و مزایای عالی را بپذیرند، ماندند تا با تمام قوا در شرایط سخت اقتصادی ایران برای پیشرفت قدم بردارند. برای پیشبرد اهدافشان، کاری کردند کارستان. شرکت دانش بنیانی را ثبت کردند و حالا از کشورهای اروپایی سفارش می گیرند و با صادرات خدمات ، ارز را وارد کشور می کنند.

البته تلاش های جوانان نخبه به تاسیس شرکت دانش بنیان ختم نمی شود. هر روز فصلی تازه از کتاب موفقیت هایشان ورق می خورد. یا با طراحی و اجرای پروژه ای که می تواند برگ برنده ای در نظام بیمه باشد توانایی نخبه های ایرانی را به رخ مدعیان آن ور آبی می کشند یا با طراحی یخچال هوشمند، نام ایران را در محافل علمی بر سر زبان ها می اندازند.

در روزهای منتهی به اربعین هم دعای خیر خیلی ها پشت سر این نخبه های ایرانی است. آنها سال قبل برای برطرف کردن مشکلات زائران پیاده روی اربعین دستبند هوشمند را طراحی کردند و درست همزمان با پیاده روی اربعین آن را به تولید انبوه رساندند.

اختراع اربعینی‌3 نخبه‌ ایرانی + گفتگو و عکس

ورود به دنیای نخبگان
دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه تهران است. سر پر سودایی داشت. خودش را محدود به کتاب های درسی و گرفتن نمره بیست از دروس دانشگاهی نکرد. برای همین هم از دوره کارشناسی، فعالیت های اقتصادی را آغاز و سعی کرد راهی برای پیوند فعالیت های علمی و اقتصادی پیدا کند. «حمیدرضا قهرمانی» با همفکری دو دوست نخبه اش، بعد از ماه ها تحقیق و مطالعه با اختراع دستگاهی دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی وارد دنیای نخبه ها شد.

او در مورد اولین اختراعش می گوید:«این دستگاه پی سی آر نام دارد. دستگاهی که اجازه تکثیر نمونه DNA را برای دست یابی به نتیجه قابل اطمینان آزمایش های مهم می دهد و گره بسیاری از مشکلات را در دنیای تجهیزات پزشکی باز می کند.» این اختراع کام نخبه های جوان را شیرین کرد. آنقدر که تصمیم گرفتند شرکتی دانش بنیان تاسیس کنند و همه فکر و ذکرشان شد طراحی ایده های علمی.

دستبند هوشمند،زکات علم ما پیشکش زائران اربعین
3 سال قبل سه رفیق گرمابه و گلستان در آستانه اربعین حسینی عزم سفر کربلا کردند. کوله بارسفر بستند و به جمع زائران پیاده پیوستند. در مسیر پیاده روی از عمود یک تا ۱۴۵۲ علاوه بر حض معنوی سفر آنچه توجه نخبه های جوان را به خود جلب کرد مشکلاتی بود که در حین پیاده روی برای زائران پیش می آمد. «حمیدرضا قهرمانی» می گوید:« گاهی اعضای یک خانواده یا کاروان در ازدحام جمعیت همدیگر را گم می کردند و یا زائران بعد از استراحت در موکب ها بی احتیاطی کرده و کوله پشتی را که حاوی پاسپورت و شناسنامه و ملزومات دیگر سفر بود گم می کردند و در موکب جا می گذاشتند، بعد از بازگشت به ایران تصمیم گرفتیم چاره ای برای برطرف کردن معضلات زائران پیاده روی اربعین بیندیشیم. بعد از چند ماه مطالعه و تحقیق نوعی دستبند هوشمند را طراحی کردیم.» اختراع نخبه های جوان گره از مشکلات زائران اربعین باز کرد. «امیر شکوهی نیا» می گوید:« شبکه محلی انتقال اطلاعات بر پایه بولتوس نسل جدید را روی دستبند پیاده کردیم. سرمایه گزار اعلام آمادگی کرد تا از طرح ما حمایت مالی کند. دستبند به تولید انبوه رسید. هزینه تهیه دستبند با تمام ملزوماتش برای هر نفر ۳۵ هزار تومان بود. پدر یک خانواده دستبند رو تهیه می کرد و به دست فرزندانش می بست و یا مدیر کاروان این دستبند را میان زائران توزیع می کرد تا به دستانشان ببندند.

اگر این افراد از هم فاصله گرفته و یکدیگر را گم می کردند اطلاعات مکانی از طریق بلوتوث دستبند به تلفن همراه پدر خانواده یا مدیر کاروان مخابره می شد و اعضا می توانستند یکدیگر را پیدا کنند. البته ایده های اربعینی به اینجا ختم نشد. ما قطعه کوچکی اختراع کردیم که با جانمایی آن در کوله پشتی، زائران یکدیگر را گم نمی کنند.‌ برای مثال اگر شخصی کوله پشتی اش را در موکبی جا بگذارد اطلاعات مکانی با استفاده از اپلیکیشن از طریق بلوتوث موبایل به صاحب کوله مخابره می شود.»

سال گذشته این دستبندها در پیاده روی اربعین با استقبال زائران مواجه شد اما امسال نخبه های اربعینی تصمیم گرفتند با حمایت خیرها دستبندها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند و می گویند:« زکات علم ما پیشکش زائران اربعین.»

اختراعی که نظام بیمه را متحول می کند
همه فکر و ذکر این چند نخبه جوان طراحی و اجرای ایده هایی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است و به نیازهای مختلف آنها پاسخ می دهد‌. یکی از این طرح ها، بیمه هوشمند است. طرحی که آنها معتقدند می تواند نظام بیمه را در ایران متحول کند. دکتر« محمد مهدی کیایی» می گوید: « بیمه هوشمند شامل دو بخش نرم افزار و سخت افزار است. قطعه کوچکی طراحی کردیم که در ماشین قرار می گیرد و نرم افزار هم در موبایل مالک خودرو و سیستم های شرکت بیمه مورد نظر نصب می شود.

بیمه هوشمند در مرحله اولیه به کاهش هزینه بیمه بدنه کمک می کند. بیشتر مالکان خودرو هر سال مبلغ قابل توجهی را برای بیمه بدنه پرداخت می کنند‌. در طرح بیمه هوشمند هزینه بیمه بدنه به تناسب مسافت طی شده با ماشین و کیفیت رانندگی متغیر است. به این معنی که سنسورهایی در قطعه نصب شده در خودرو قرار دارد که ترمزهای ناگهانی، پیچیدن های متناوب و.... را ثبت می کند. این سنسورها کیفیت رانندگی را تعیین می کند و در نهایت منجر به تخفیف بیمه بدنه برای راننده ایده آل می شود. علاوه بر این در طرح بیمه هوشمند، قیمت بیمه بدنه به تناسب مسافت طی شده با ماشین در عرض یک سال متغیر است.»

کیایی ادامه می دهد:« با رایزنی های انجام شده یکی از شرکت های بیمه گزار برای اجرای طرح بیمه هوشمند اعلام آمادگی کرده است. امیدواریم در صورت موفقیت در آینده ای نزدیک بتوانیم این طرح را در مورد بیمه شخص ثالث هم اجرا کنیم تا هزینه بیمه برای مالکان خودرو در ایران به تناسب شرایط عادلانه شود.» بد نیست بدانید دو سال قبل طرح بیمه هوشمند در جشنواره شیخ بهایی که به همت بنیاد نخبگان برگزار شده بود در میان ده ها طرح و ایده کسب و کار، برگزیده شد.

ساخت متفاوت ترین یخچال دنیا
نام یخچال هوشمند تا به حال به گوشتان خورده است؟ یخچالی که با کارت مخصوص باز شده و هزینه خوراکی یا نوشیدنی که بعد از باز شدن در با کارت شما از یخچال کم شود به حساب بدهکاریتان ثبت می شود.‌ این یخچال توسط 3 نخبه ایرانی طراحی و اجرا شده و یک بار دیگر نام ایران را در محافل علمی بر سر زبان ها انداخته است.

چرا که نخبگان ایرانی بعد از تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیده اند که در دنیا فقط دو شرکت سوییسی و آمریکایی است که توانسته یخچال هوشمند را بسازد و حمید قهرمانی، محمد کیایی و امیر شکوهی نیا با اختراع یخچال هوشمند این انحصار اروپایی و آمریکایی را در دنیا از بین بردند. این اختراع به دلیل کاربردی بودنش در هتل ها و سازمان های بزرگ طرفداران بسیاری در دنیا دارد. قهرمانی می گوید:« هزینه تمام شده یخچال هوشمند در ایران کمتر از کشورهای دیگر است، چون ما برای طراحی آن از یخچال های موجود استفاده و تغییرات سخت افزاری را در آن اعمال کردیم.»

چندی قبل معاون فن آوری نهاد ریاست جمهوری هم از این اختراع و روند آماده سازی آن بازدید کرد. امیر شکوهی خبرخوب دیگری می دهد و می گوید: « در داخل و خارج از ایران برای آماده کردن یخچال هوشمند سفارش گرفته ایم‌.»

صادرات خدمات، واردات ارز
وقتی 3 نخبه ایرانی دست رد بر سینه نمایندگان کشورهای اروپاپی زدند و پیشنهاد آنها مبنی بر اقامت دائم در قلب اروپا را رد کردند بر کذب بودن ادعاهای گاه و بیگاه رسانه های بیگانه صحه گذاشتند. رسانه هایی که هر چند وقت ادعای کذب فرار مغزها از ایران را مطرح می کنند. نخبه های ایرانی کاری کردند کارستان. در ایران ماندند و عزمشان را برای پیشرفت کشور جزم کردند.

قهرمانی می گوید:« 23 نخبه را دور هم جمع کردیم. نخبه هایی که هر یک حرفی برای گفتن دارند. تیم نرم افزاری و برنامه نویسی تشکیل داده ایم و حالا علاوه بر پیشبرد ایده های کسب و کار در ایران پروژه های نرم افزاری را برای کشورهای اروپایی انجام می دهیم. شعار ما این است صادرات خدمات، واردات ارز!

فارس



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هدی
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
خدا قوت جوانان متفکر ایران اسلامی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین