کد خبر: ۵۵۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
/امدادگر باشیم/

چگونه یک سکته مغزی را تشخیص دهیم؟

یک متخصص طب اورژانس با تاکید بر لزوم تشخیص زودرس سکته مغزی و رساندن بیمار به بیمارستان، گفت: بی‌حسی و ضعف ناگهانی صورت، بازو، پا به خصوص در یک طرف بدن، گیجی ناگهانی، ضعف در صحبت کردن یا فهم سخت جملات و افت بینایی در یک یا هر دو چشم به طور ناگهانی برخی از علائم سکته مغزی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر آرش فروزان اظهار کرد: حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و در هر زمان و هر مکانی ممکن است رخ دهد و موجب آسیب به افراد شود اما نکته مهم این است که فرایند درمان فرد حادثه‌دیده از همان لحظه اول وقوع حادثه آغاز می‌شود و زمان ارزش طلایی دارد.

وی افزود: به طور معمول در اکثر مواقع در زمان اولیه کادر درمان بر بالین بیمار حضور ندارند و تا رسیدن نیروهای امدادی مدتی زمان لازم است. برای مثال در ایست قلبی تنفسی در هر دقیقه در صورت عدم مداخله درمانی صحیح حدود 10 درصد شانس بازگشت بیمار به زندگی کاهش می‌یابد. یعنی بعد از 10 دقیقه عملاً شانس بهبود بیمار بسیار کاهش می‌یابد و در این مدت طلایی، افرادی که بر بالین بیمار هستند نقش بسیار موثر و سرنوشت‌سازی بر عهده دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقدامات مورد نیاز هنگام وقوع حادثه، گفت: برای اینکه بدانیم در زمان وقوع حادثه چه کارهایی را باید انجام دهیم و از انجام چه کارهایی خودداری کنیم نیاز به مدرک دانشگاهی پزشکی یا پرستاری نیست بلکه با آشنایی با اصول کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در شروع فرایند درمان مصدومین ایفا می‌شود.

فروزان با اشاره به موارد مورد نیاز جهت کمک به یک فرد دچار سکته مغزی، اظهار کرد: مهترین اصل جهت کمک به بیماری که دچار سکته مغزی شده است، تشخیص زودرس آن است زیرا زمان نقش بسیار حیاتی در درمان این بیماران دارد.

وی گفت: سکته‌ها زمانی رخ می‌دهند که خون‌رسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شخص دچار خونریزی مغزی و یا مسدود شدن خون در رگ‌های مغز شده است.

این متخصص طب اورژانس با اشاره به اهمیت تشخیص زودرس سکته مغزی، گفت: معمولا سکته مغزی به صورت ناگهانی است. درمان‌های جدید می‌تواند موجب کاهش خسارات و افزایش بهبودی ناشی از سکته مغزی باشد اما به شرطی که تشخیص در ساعات اولیه انجام شود. در واقع مهمترین کمکی که اطرافیان می‌توانند به بیمار کنند تشخیص سریع آن است.

فروزان با اشاره به علائم سکته مغزی، بیان کرد: بی‌حسی و ضعف ناگهانی صورت، بازو و پا به خصوص در یک طرف بدن، گیجی ناگهانی، ضعف در صحبت کردن یا فهم سخت جملات و افت بینایی در یک یا هر دو چشم به طور ناگهانی برخی از علائم سکته مغزی هستند.

وی افزود: همچنین راه رفتن سخت، سرگیجه، عدم تعادل و یا عدم هماهنگی در اعضای بدن و درد شدید و ناگهانی سر بدون دلیل مشخص از دیگر علائم سکته مغزی هستند.

این متخصص طب اورژانس عنوان کرد: در زمان بروز این علائم باید بلافاصله با اورژانس پیش بیمارستانی 115 تماس گرفته شود و نکته مهم این است که زمان بروز علائم حتما یادداشت شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین