کد خبر: ۵۵۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
برنامه ترامپ برای خروج از پیمان مهم مشترک آمریکا و روسیه با انتقادهایی مواجه شد

5 نکته درباره پیمان موشکی آمریکا و روسیه|چرا ترامپ قصد خروج از این پیمان را دارد؟

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای در دسامبر 1987 میلادی به امضای "رونالد ریگان" رییس جمهوری وقت امریکا و "میخائیل گورباچف" رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. این پیمان سبب شد تا بحران ایجاد شده در دهه 80 میلادی پس از استقرار سامانه موشکی اس اس 20 روسیه که باعث نگرانی امریکا و غرب شده بود حل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای که سه دهه پیش توسط رهبران وقت و آمریکا و شوروی به امضا رسیده بود خارج شود. ترامپ روسیه را به نقض این پیمان متهم کرده است و می‌خواهد توافق چین را نیز در برگیرد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" به پنچ نکته درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای اشاره کرده است: 

5 نکته درباره پیمان موشکی آمریکا و روسیه|چرا ترامپ قصد خروج از این پیمان را دارد؟

1-این توافق چگونه صورت گرفت؟ 

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای در دسامبر 1987 میلادی به امضای "رونالد ریگان" رییس جمهوری وقت امریکا و "میخائیل گورباچف" رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. این پیمان سبب شد تا بحران ایجاد شده در دهه 80 میلادی پس از استقرار سامانه موشکی اس اس 20 روسیه که باعث نگرانی امریکا و غرب شده بود حل شود. پایتخت‌های غربی نگران بودند که این موشک‌های بالستیک میان‌برد آن کشورها را هدف حمله قرار دهند. با امضای توافق‌نامه واشنگتن و مسکو متعهد شدند تا تولید و آزمایش موشک‌های کروز با برد 500 تا 5.500 کیلومتر را متوقف کنند. 

2-چرا آمریکا قصد خروج از این پیمان را دارد؟ 

مقام‌های آمریکایی معتقدند که مسکو در حال توسعه برنامه موشکی خود است و مفاد پیمان را نقض کرده است و اگر با این وضعیت پیش برود روسیه ممکن است بتواند حمله موشکی مجهز به کلاهک هسته‌ای را علیه کشورهای اروپایی سازماندهی کند. روسیه اما این ادعای امریکا و غرب را رد کرده است. ترامپ روز شنبه گفت که امریکا تنها در پیمانی می‌ماند که برای توسعه تسلیحاتی آن کشور منصفانه و عادلانه باشد. او می‌گوید روسیه و چین (که پیمان مشابهی را با امریکا امضا نکرده است) در حال توسعه تسلیحاتی خود هستند.

3-احساس و نظر روس‌ها درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چیست؟ 

مسکو مدت‌هاست که آمریکا را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای متهم می‌کند و به استقرار موشک‌های هسته‌ای ناتو در رومانی اشاره می‌کند  که می‌توانند در هر زمانی به سوی روسیه شلیک شوند. در سال 2007 میلادی، روسیه تهدید کرد که ممکن است از پیمان خارج شود. روز یکشنبه یک مقام وزارت خارجه روسیه که نخواسته نام‌اش فاش شود به رسانه‌ها  گفته بود که امریکا به عمد و طی سال‌ها به صورت گام به گام در راستای کارشکنی در مسیر اجرای پیمان و مفاد آن گام برداشت تا در نهایت آن را از بین ببرد. 

4-پس از خروج امریکا از پیکان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد به کدام مسیر حرکت خواهیم کرد؟ 

این اقدام چشم‌انداز تمدید توافقی جدید میان مسکو و واشنگتن که در سال 2021 میلادی به پایان می‌رسد را از بین می‌برد؛ چرا که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای ستون فقرات هرگونه توافقی در این‌باره بود. طبق توافق به عمل آمده در سال 2010 میلادی دو کشور بر سر کاهش کلاهک‌های هسته‌ای خود و عدم افزایش آن به بیش از 1550 کلاهک در اقدامی استراتژیک موافقت کرده بودند. "الکسی پوشکوف" سناتور روس پس از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروح از پیمان در توئیتر نوشت که این دومین حرکت واشنگتن پس از خروج آن کشور در سال 2001 میلادی از پیمان موشکی ضد بالستیک برای برهم زدن نظم و ثبات استراتژیک در جهان بوده است. 

گورباچف نیز روز یکشنبه گفته بود که خروج واشنگتن از پیمان خطای بزرگی خواهد بود. او گفته بود این کار تلاش او و همتایان آمریکایی‌اش در دهه‌های گذشته برای پایان دادن به مسابقه تسلیحاتی را تضعیف خواهد کرد. 

5 نکته درباره پیمان موشکی آمریکا و روسیه|چرا ترامپ قصد خروج از این پیمان را دارد؟

5-آیا پیمان هسته‌ای می‌تواند حفظ شود؟ 

"جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ قرار است با رهبران روسیه از جمله "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه و "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت ملی روسیه در هفته جاری در مسکو دیدار کند. این سفر نشان می‌دهد که شانس حفظ پیمان وجود دارد. اظهارات ترامپ در روز شنبه نشان داد که او امیدوار است که امکان مذاکره مجدد در این‌باره وجود داشته باشد. هفته گذشته، روزنامه "گاردین" گزارش داد که بولتون از جمله منتقدان و مخالفان جدی حضور امریکا در پیمان‌های کنترل تسلیحاتی بوده است و این شخص او بوده که بر ترامپ برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه فشار آورده است. 

پیش از این نیز "جیمز متیس" وزیر دفاع امریکا پیشنهاد داده بود تا دولت ترامپ موشک‌های کروز دریایی را به زرادخانه هسته‌ای واشنگتن اضافه کند تا امریکا اهرمی برای برای متقاعد کردن روسیه به حفظ مفاد پیمان تسلیحاتی بدست آورد.

5 نکته درباره پیمان موشکی آمریکا و روسیه|چرا ترامپ قصد خروج از این پیمان را دارد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین