کد خبر: ۵۵۲۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

سنایی: سوریه بدون کمک ایران و روسیه تبدیل به لیبی دوم می‌شد/ تحریم‌های آمریکا باعث کاهش صادرات نفت ایران شد اما قیمت نفت را هم بالا برد

تمایلات بسیار جدی برای گسترش همکاری با روسیه در عرصه های هوایی، فضایی، احداث نیروگاه، حمل و نقل ریلی و سایر عرصه ها وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
"مهدی سنایی"، سفیرایران در  روسیه در گفت‌وگو با روزنامه "ایزوستیا" به تشریح شرایط سوریه، برجام،تحریم‌های آمریکا و رابطه تهران و مسکو پرداخته است.

مشروح کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

سوال: نظر ایران در مورد آینده سیاسی سوریه چیست؟ یادداشت تفاهم منطقه کاهش تنش ادلب را چگونه ارزیابی می کنید؟

من اعتقاد دارم حوادثی که در سوریه اتفاق افتاد به دلیل یکسری اشتباهاتی بود که غرب در خاورمیانه مرتکب شد. نتیجه این سیاست، بی ثباتی در جمهوری عربی سوریه شد. این کشور بدون کمک ایران و روسیه می توانست تبدیل به لیبی دوم شود. حمایت دو کشور ما از دولت مشروع بشار اسد تاثیر بسزایی بر آزاد سازی اراضی سوریه و کاهش تهدید تروریستی نمود.

ایران و روسیه از همان ابتدا دو نکته را خاطر نشان می کردند. ما از دولت قانونی حمایت می کردیم و اصرار داشتیم که مبارزه با تروریسم بدون استانداردهای دوگانه انجام شود.

در خصوص همکاری سه جانبه که در چارچوب "فرمت آستانه"در دو سال گذشته انجام می گیرد، باید بگویم این همکاری نیز تاثیر چشمگیری بر حل و فصل بحران سوریه داشت. تصمیمی که در خصوص ادلب اتخاذ شد را بسیار مفید تلقی می کنیم. ایران، روسیه و ترکیه رویکرد مشخصی در مسیله سوریه دارند و آن هم مبارزه با تروریسم است، ولی می توان از راه دیگری نیز رفت، این راه غیرنظامی است، این راه استفاده از تعامل سیاسی است. باید تمامی گزینه ها را امتحان کرد، هر وقت نتیجه مطلوب را نداد، در آنصورت به رویکرد دیگری روی خواهیم آورد. ولی در کل، پیشرفتی که همکاری سه جانبه از خود نشان داد، ثابت می کند که ما می توانیم بر حل مشکلات منطقه ای تاثیر مثبت بگذاریم. دستاوردهایی که در چارچوب روند آستانه بدست آمده است باید مبنای آینده همکاری منطقه ای و بین المللی شود.

سوال: ایران در چه شرایطی پایبندی خود به برجام را ادامه خواهد داد؟

پاسخ:قبل از هر چیز مایلم تاکید کنم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دو خصوصیت دارد. خصوصیت اول آن که این توافق دوجانبه نیست. این توافق بین المللی است و علاوه بر آن با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسیده است. ثانیاً، ایران و سایر اعضاء برجام تعهدات مشخصی را بر عهده گرفتند که بایستی آن را اجراء کنند. این حادثه رخ داد که یکی از اعضاء این توافق بطور غیرقانونی از آن خارج شد. ایران با توجه به وضعیت بین المللی برجام، بردباری و شکیبایی بسیاری را از خود نشان داد و تاکنون تعهداتی که بر عهده گرفته است را اجراء می کند. ما علاقه مند هستیم از نفع اقتصادی این توافق بهره مند شویم. ولی اگر ایران بخاطر خروج یکی از اعضاء از نفع این توافق بهره مند نشود، ما نیز طبیعتاً این حق را برای خود بر جای می گذاریم تا از توافق خارج شویم.

در حال حاضر جامعه جهانی اتفاقاً آمریکا را بخاطر خروج غیرقانونی آن کشور از توافق محکوم می کند. برای همه روشن است مسئولیت اتخاذ تصمیم بر عهده کشورها است، نه یک فرد. فردی که به مقام ریاست جمهوری دست یافته است، نمی تواند توافقات رهبر سابق را نقض کند. دادگاه لاهه حکمی را صادر کرد که طبق آن آمریکا را بخاطر خروج از برجام و تحریم علیه ایران محکوم می کند. سایر پنج عضو برجام در حاشیه سازمان ملل متحد با ایران ملاقات می کنند و قدمهای آتی توسعه برجام را بررسی می کنند. تمامی این مسایل نشان می دهد که ایران منزوی نیست، بلکه خود آمریکا منزوی شده است. ایران عضو مسئولیت پذیر جامعه جهانی است و گزارش هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر کرده است، بیش از 12 گزارش، نشان می دهد ایران به تعهدات خود پایبند است. اتحادیه اروپا نیز تلاش می کند برنامه مالی و اقتصادی همکاری تجاری با ایران را تدوین نماید. این مکانیسم در نوامبر سال جاری بکار گرفته خواهد شد. روسیه و چین نیز مسلماً نقش بسیار مهمی را در اجرای برجام ایفاء می کنند. مایلم تاکید کنم، نقش بسیار مهم روسیه تحسین برانگیز است. روسیه به اجراء و حفظ برجام مساعدت کرد. مسکو همیشه بسیار قاطعانه و شفاف خواهان ادامه اجرای برجام بود.

سوال: تحریم های آمریکا چه تاثیری بر ایران می گذارند، انتظار شما از تحریم های ماه نوامبر چیست؟

پاسخ:تمامی تحریم هایی که واشنگتن می خواست اِعمال نماید، دیگر اِعمال نموده است. برای ماه نوامبر چیزی باقی نمانده است. طبیعی است، برخی از شرکتهای اروپایی منافع بسیاری در آمریکا دارند و ایران را ترک کردند، برای مثال شرکت Total، ولی بسیاری از شرکتهای دیگر نیز تاکنون در بازار ایران فعال هستند و قصد دارند به فعالیت خود ادامه دهند.

من فکر می کنم روشی که آمریکاییها بکار می گیرند، باعث خواهد شد تا شرکت ها در دراز مدت به فکر کاهش وابستگی خود به اقتصاد آمریکا و دلار آمریکا باشند. در شرایط تحریم، نقش شرکتهای بزرگ بر خلاف بنگاه های تجاری خرد و متوسط کاهش خواهد یافت. تحریم چیز خوشایندی نیست. تحریم تاثیر منفی در وهله اول بر مردم عادی می گذارد، ولی واقعیت این است که روش آمریکاییها تمامی کشورهای جهان و حتی دوستان واشنگتن را مجبور کرد به فکر آن باشند که ضروری است در وهله اول متکی بر اقتصاد ملی باشند و وابستگی به آمریکا را کاهش دهند.

تحریم ها نمی توانند اقتصاد ایران را بشکنند. تحریم ها نمی توانند قاطعیت و اراده مردم و رهبران ایران را متزلزل کنند. تحریم ها مسلماً تاثیر موضعی خواهند داشت، ولی ایران ایران راه را دیگر طی کرده است. مایلم دو خصوصیت اصولی سیاست ایران در این خصوص را خاطر نشان کنم. ایران در وهله اول متکی بر منابع داخلی و فرصت های داخلی است. ما نام آن را "اقتصاد مقاومتی"گذارده ایم. استفاده از این رویکرد وابستگی به صادرات حاملان انرژی را بسیار کاهش می دهد. در سال های اخیر بخش غیرنفتی اقتصاد ایران بیش از 50 درصد بودجه کشور را تامین کرد. مطلب دوم این که ما روابط خود با همسایگان را گسترش می دهیم، منظورم کشورهایی است که از نظر تاریخی و فرهنگی به ما نزدیک هستند، کشورهایی که تاثیر گذاری از خارج بر آنها امری دشوار است. توسعه روابط با کشورهای همسایه خصوصیت سیاست خارجی ایران است.

در نهایت اینکه، اقداماتی که آمریکائیها انجام می دهند باعث کاهش صادرات نفت ایران شد، ولی از طرف دیگر قیمت نفت افزایش یافت که ما شاهد آن در بازار هستیم.

سوال: ایران و روسیه از سال 2015 در مورد احداث خط ریلی خزر گفتگو می کنند، این پروژه در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

پاسخ: مایلم خاطر نشان کنم پروژه ای به نام کریدور بین المللی حمل و نقل "شمال - جنوب"وجود دارد. من اعتقاد دارم این پروژه برای تمامی کشورهائی که به نحوی با آن مرتبط هستند، سودمند است. متاسفانه، در 20 سال گذشته توجه لازم به این پروژه معطوف نگردیده است، این پروژه باید مدتها پیش اجراء می شد. رهبران ایران، روسیه و آذربایجان دو بار در اجلاس سران سه جانبه در باکو و تهران با یکدیگر ملاقات کرده اند و هر دو بار نیز قاطعیت خود برای عملی کردن این پروژه را از خود نشان دادند. فکر می کنم برای اجرایی کردن پروژه ضروری است چند اقدام صورت گیرد. اولاً، هند و برخی از کشورهای خلیج فارس باید به مزیت های اقتصادی این کریدور توجه نمایند. ایران، روسیه و آذربایجان باید مکانیسمی را تعریف نمایند که به کمک آن کشورهای علاقمند بتوانند فعالیت خود در این پروژه را افزایش دهند یا حداقل آن که از آنها دعوت شود در پروژه مشارکت نمایند. ثانیاً، ضروری است شرکتهای حمل و نقل و ریلی ایران، روسیه، هند و سایر کشورها نیز جذب این پروژه شوند تا بتوان مسیر هند تا سنت پترزبورگ را به اتمام رساند. الان فقط 160 کیلومتر احداث خط ریلی رشت ایران تا آستار آذربایجان باقی مانده است.

شرکتهای ریلی دو کشور همکاری بسیار نزدیک دوجانبه دارند. ما توافق کردیم تولید واگن های باری در ایران را بومی سازی کنیم. در حال همکاری برای برقی سازی و توسعه شاخه شرقی کریدور "شمال-جنوب"به طول 450 کیلومتر هستیم. امیدوارم شاخه غربی و شرقی این کریدور در آینده تکمیل گردد. خیلی امیدوار هستم تمامی کشورهای ذینفع بتوانند تا آغاز اجلاس سران بعدی پروژه را به اتمام برسانند. در حال حاضر تاریخ مشخصی برای بهره برداری از پروژه مشخص نشده است.

سوال: پروسه لغو روادید بین دو کشور چگونه توسعه می یابد؟

پاسخ:دو سند تسهیل صدور روادید در دو سال گذشته به امضاء رسیده است. توافق نامه تسهیل صدور روادید برای نمایندگان بنگاه های تجاری، جامعه علمی و رجال فرهنگی به امضاء رسیده است. سند دوم در خصوص لغو روادید برای سفرهای گروهی گردشگری است. یعنی، اگر جهانگردان گروهی سفر کنند، می توانند بدون روادید از مرز عبور کنند. این تجربه ای است که روسیه در همکاری با چین کسب کرده است. سند لغو روادید سفرهای گروهی گردشگری در سال 2017 به امضاء رسید، ولی هنوز عملی نشده است. در ابتدا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و سازمانهای جهانگردی دو کشور باید برنامه مشترک اقدام را امضاء کنند. پس از امضاء برنامه مشترک اقدام، آنها سند امضاء شده را در عمل اجراء خواهند کرد.

می دانید، تعداد بسیاری از مراجعین از ما خواهش می کنند مساعدت کنیم صدور روادید سهولت بیشتری یابد. ایرانی ها بسیار علاقمند هستند روادید روسیه را با سهولت بیشتری، برای مثال در فرودگاه ها دریافت کنند. همچنین تمایل دارند روادید روسیه را با مدت بیشتر اقامت دریافت کنند. در حال حاضر بسیاری از گردشگران ایرانی به روسیه سفر می کنند. من امیدوارم در آینده نه چندان دور به این امر دست یابیم و روادید را کاملاً بین دو کشور لغو نمائیم.

سوال: معامله ایران با Airbusدر چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا هواپیماهای روسی در صورت بر هم خوردن معامله، می توانند نیازهای ناوگان هوایی ایران را بر طرف کنند؟

پاسخ:مایلم تاکید کنم ایران می تواند هواپیماهای روسی را خریداری کند، نه بدین منظور که آنها را جایگزین Airbusکند. ایران مذاکرات خرید هواپیما را همزمان با همکاران روسی انجام می داد. ما علاقمند به دو نوع هواپیما هستیم: سوخوی سوپر جت 100 (SSJ-100) و MS-21. هواپیمای MS-21در حال آزمایش است و برای فروش در دسترس نیست. هواپیمای SSJ-100خوب، ایران علاقمند به خرید یک چنین هواپیماهایی است. ما نیاز به هواپیماهای کوچک داریم، زیرا فرودگاه های ایران که در استان ها قرار دارند، ظرفیت پذیرش هواپیماهای بزرگ را ندارند. شرکتهای هواپیمایی ایران در سه سال گذشته درخواست خرید خود را در اختیار شرکت تولید کننده SSj-100قرار دادند، ولی متاسفانه این کار یک مشکلی دارد و آن هم این که شرکت تولید کننده باید از طرف آمریکایی که صادر کننده برخی از قطعات است، مجوز دریافت کند. من بسیار امیدوارم این مسیله نیز حل شود. در هر صورت، تصمیم کاهش وابستگی به قطعات آمریکایی اتخاذ شده است. طرف ایرانی منتظر است این مسیله در نهایت حل شود تا بتوان برای خرید اقدام نمود. شایان ذکر است دو یادداشت تفاهم با شرکت تولید کننده سوخوی به امضاء رسیده است.

در کل باید بگویم تمایلات بسیار جدی برای گسترش همکاری با روسیه در عرصه های هوایی، فضایی، احداث نیروگاه، حمل و نقل ریلی و سایر عرصه ها وجود دارد. ما بسیار امیدواریم همکاری تجاری ما روز به روز گسترش یابد. امیدوارم همکاری دو کشور در تمامی عرصه های فوق الذکر فعالانه و در جهت منافع دو ملت توسعه بیشتری یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین