کد خبر: ۵۵۲۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

واکنش ناتو به استقرار سلاح‌های اتمی در اروپا

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بعید است متحدان ناتو در واکنش به آنچه که غرب نقض پیمان کنترل سلاح هسته ای از سوی روسیه قلمداد می کند، سلاح های هسته ای جدید بیشتری را در اروپا مستقر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش رویترز از بروکسل، این نخستین اظهارات علنی استولتنبرگ از زمان اعلام خروج دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از پیمان هسته ای با مسکو بوده است.

دبیر کل ناتو امروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: پیش بینی نمی کنم که متحدان اروپایی در واکنش به نقض پیمان کنترل سلاح های هسته ای از سوی روسیه، سلاح های بیشتری را در اروپا مستقر کنند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه بعد از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: واشنگتن با وجود مخالفت روسیه و برخی از کشورهای اروپایی، به دنبال پیشبرد طرح خود برای خروج از این توافق تاریخی کنترل تسلیحات هسته ای است.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: آمریکا به طور کامل به پیمان موشک های هسته ای میان بُرد (INF) سال 1987میلادی متعهد بوده و تصمیم روسیه برای گسترش آنچه که وی موشک های کروز (SSC-8) به این معنا است که این پیمان دیگر «کارآمد» نیست.

استولتنبرگ گفت: همه متحدان ما موافق این امر هستند که آمریکا از این پیمان تبعیت کرده است... مشکل، تهدید و چالش رفتار روسیه است.

به گزارش ایرنا، «دنیل السبرگ» تحلیلگر سابق در وزارت دفاع آمریکا هدف آمریکا از این پیمان را فروش بیشتر جنگ افزارهای مقابله ای به اروپا دانست و گفت خارج شدن دولت آمریکا از این پیمان دوجانبه با روسیه، نه تنها بر امنیت اروپا تاثیر خواهد داشت، بلکه با برداشتن محدودیت ساخت و تولید جنگ افزارهای هسته ای، نوع بشر را در کره زمین در معرض خطر قرار می دهد.

تحلیلگران مسائل بین الملل اعتقاد دارند خروج آمریکا از این پیمان، ضمن گسترده تر ساختن دامنه تقابل میان دو کشور، مسابقه تسلیحاتی خطرناکی را میان کشورهای جهان در زمینه دستیابی به تسلیحات موشکی نوین به راه می اندازد.

پیمان سال 1987 بین واشنگتن و مسکو (INF) همه موشک های دارای بُرد 500 تا پنج هزار و 500 کیلومتر را منع می کند که به عنوان موشک های کوتاه و میان بُرد شناخته می شوند و شامل موشک هایی زمین پایه ای است که قادر به حمل کلاهک هسته ای و متعارف هستند.

امضای این پیمان در دسامبر سال 1987 توسط گورباچف و ریگان، به نابودی 2 هزار و 692 فروند موشک منجر شد که در آن سهم واشنگتن 846 و سهم مسکو یک هزار و 846 فروند موشک بود.

نخستین بار دولت اوباما به صورت علنی، مسکو را به نقض این پیمان با کاربرد موشک های کروز متهم کرد، اما روسیه پیوسته هر گونه پیمان شکنی را در این زمینه رد کرده است.
ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین