کد خبر: ۵۵۲۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹

انار سه هزارساله مفرغی در مازندران رونمایی شد+عکس

انار سه هزار ساله مفرغی شامگاه چهارشنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی و علاقه مندان به میراث گذشتگان و همزمان با آغاز به کار جشنواره ' انار اشرف ' در بهشهر رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این انار مفرغی از کشفیات باستان شناسی سایت موزه گوهرتپه در شهرستان بهشهر به دست آمده است.

شهرستان بهشهر به خاطر شرایط اقلیمی مناسب قطب تولید انار مازندران است و تنها در شبه جزیره میانکاله در حاشیه جنوبی دریای خزر در این منطقه 12 هزار هکتار درخت انار خودرو و ترش وجود دارد.

انار سه هزارساله مفرغی در مازندران رونمایی شد+عکس

انار مفرغی رونمایی شده نشان می دهد پیشینه کشت انار در مازندران به دوره غارنشینی بشر در این منطقه بر می گردد.

ناصرالدین شاه نیز در سفرنامه خود به درخت های فراوان انار در میانکاله و شهر اشرف اشاره داشته است.

فراوانی انار در شرق مازندران به مرور زمان سبب فراهم آوردن مشاغل و کسب و فنون مختص با کاشت، داشت و برداشت و فرآوری این میوه به شیوه سنتی شد و از این طریق این میوه بهشتی با اثرگذاری بر سنت غذایی مازندرانی ها، رد پای فرهنگی عمیق از خود در استان بر جای گذاشت.

به اعتقاد جامعه شناسان از نظر اجتماعی و فرهنگی با توجه به این که تمامی مراحل برداشت و فرآوری انار به صورت همیاری جمعی انجام می شود، این میوه در بردارنده فرهنگ کار و منفعت گروهی است و این امر به مرور زمان به عنوان میراث فرهنگی ناملموس مردمان بهشهر شناخته شده است.

این ویژگی ها سبب شد تا مهارت برداشت و فرآوری انار اشرف (بهشهر) با شماره 1372 در بهمن ماه سال 1395 در فهرست میراث معنوی ( ناملموس) ملی به ثبت برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در مراسم رونمایی از انار مفرغی گفت که مازندران ظرفیت فعال کردن تمامی گونه های گردشگری را دارد و می توان حتی با ارتباط دادن کشاورزی و میراث فرهنگی جلوه جدیدی از گردشگری و جاذبه را برای گردشگران ایجاد کرد.

سیف اله فرزانه از رونمایی و نمایش آثار تاریخی و باستانی در استان به عنوان اقدامی تاثیر گذار برای معرفی تاریخ و تمدن مازندران یاد کرد و افزود: امیدواریم با رونق گونه کارها ، شاهد حضور و نمایش تعداد بیشتری از آثار تاریخی در استان باشیم .

گوهرتپه جایی که انار مفرغی سه هزار ساله در آنجا کشف شد، یک محوطه باستانی در دشت رسوبی حدود 30 کیلومتری جنوب دریای خزر است و در ناحیه جنوبی خود هم ارتفاعات با پوشش جنگلی و کوهستان سرسبز را دارد.

این منطقه همچنین با تراس‌های مناسب و دشت‌های میان کوهی در ارتفاعات منتهی به دشت‌ها از مکان‌های قابل جذب نخستین گروههای ساکن در منطقه بود که شواهدی از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی در این دره‌ها به دست آمده ‌است. 

در بخش ارتفاعات جنوبی گوهرتپه غارهای زیادی کشف شده که مشهورترین آن غار کمیشانی است که اقامتگاه اولیه بشر بوده است.

به گزارش  ایرنا، گوهرتپه یکی از استقرارگاه‌های پیش از تاریخی ایران است که در دوران مس و سنگ یعنی سه هزار و 500 قبل از میلاد شکل گرفته ‌است. قرار داشتن این محوطه در حد فاصل دره‌ها و غارهای باستانی همچون غار هوتو، کمربند، کمیشان، اهمیت آن را دو چندان کرده‌است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین