کد خبر: ۵۵۲۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱

سعید جلیلی: باید تحریم‎ها را مدیریت کنیم

سعید جلیلی گفت: با وجود گلایه‌هایی که امروز در زمینه اقتصاد کشور به‌حق مطرح است، اما یک مجموعه عظیم و چشمگیر از موفقیت‌های صنعتی نصیب ملت ما شده که صنعت فولاد کشور - با توجه به آنچه صنعتگران این عرصه مطرح کرده‌اند - نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سعید جلیلی - نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی - در ادامه سلسله جلسات «دولت سایه» با صنعتگران کشور، در جلسه‌ای با حضور مدیران واحدهای فولادی کشور و اعضای هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، موفقیت‌های بزرگ در نمونه‌هایی از عرصه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را مایه عبرت سایر عرصه‌هایی دانست که احساس ضعف در آنها نمود دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صنایعی چون موشکی و هسته‌ای کشور را که در طراز جهانی دارای جایگاه قابل توجه هستند، از جمله این نمونه‌های الگویی خواند که می‌توان با نگاه به روند پیشرفت آنها به سایر صنایع نیز جان تازه‌ای بخشید.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و لزوم به حداقل رساندن فشارها و تهدیدهای خارجی اظهار کرد: بسیاری از این تهدیدها زمینه‌ساز تقویت بنیه کشور شده‌اند و خواهد شد؛ چراکه برای رفع آنها راهی جز تقویت خود نداریم.

وی درخصوص صنعت فولاد عنوان کرد: با توجه به واقعیت‌های موجود وضعیت فعلی کشور، از جمله منابع انسانی، معادن و فن‌آوری‌های این حوزه و همچنین مراودات و مشکلات بانکی، مشورت با خود صنعتگران که با تمام وجود درگیر جزئیات حوزه هستند، برای تصمیم‌گیری یک امر ضروری است. در برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و رسیدن به چشم‌انداز های پیشرفت صنعتی باید نظرات صنعتگران قبل از تصمیم‌گیری‌ها گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این موجب تاسف است که در اکثر جلساتی که برگزار می‌کنیم ترجیع‌بند گلایه‌ها به مشکلات ناشی از دیوان‌سالاری ختم می‌شود که البته محدود به دولت مستقر فعلی نیست.

جلیلی اشاره یکی از مدیران صنعت فولاد به تعداد زیاد و غیرقابل قبول بخشنامه‌های وزارت صنعت از ابتدای امسال، آن را نمونه‌ای از این دیوان‌سالاری غیرمنطقی خواند و گفت: تعداد بخشنامه‌ها در بازه زمانی محدود و تعارض آنها با هم می‌تواند تبدیل به منافذی برای فساد شود. مشورت‌پذیری قبل از صدور این قبیل بخشنامه‌ها می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات باشد. مشارکت صنعتگران در تصمیم‌گیری‌ها یک امر لازم در حوزه کاری آنهاست. صنعتگر باید احساس کند که هر بخشنامه جدید باعث تقویت آن صنعت خواهد شد. توضیح چرایی صدور بخشنامه‌ها باید برای فعالان اجرایی در لایه‌های درگیر صنعت روشن باشد تا آنها را اقناع کند و بتوانند مسیر خود را به درستی طی کنند.

وی با تاکید بر اینکه "اگر پتانسیل‌های کشور از دو آسیب «منفعل شدن» و «منحرف شدن» مصون بمانند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد"، راه‌حل برون رفت از مجموعه مشکلات را دارای اولویت داخلی دانست و خطاب به صنعتگران حاضر در جلسه افزود: آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم آن است که بتوانیم در این شرایط تا می‌توانیم از مشکلات داخلی خود که برخی از شما از آن به خودتحریمی تعبیر کردید، بکاهیم تا بتوانیم فشار تحریم‌های خارجی کشور را به خوبی مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین