کد خبر: ۵۵۲۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

موزه تخت جمشید در ایام تعطیل چند هزار بازدیدکننده دارد؟

مدیر موزه تخت جمشید گفت: 20 درصد بازدید کننده‌های تخت جمشید در روزهای عادی از این موزه دیدار می‌کنند اما تعداد آنان در روزهای تعطیل به 14 هزار نفر هم می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
کرامت بردبار در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: موزه تخت جمشید به طور فصلی و مداوم، گالری‌های مختلف عکس برگزار می‌کند برای نمونه پیش‌تر نمایشگاه‌هایی چون پادشاهی دانمارک، تمدن اورارتویی ارمنستان برگزار شده و هم اکنون نیز نمایشگاه عکس داریوش محمدخانی در این موزه برپاست.

وی تشریح کرد: در این نمایشگاه عکس‌هایی از تک تک هدیه آورندگان منقش در پلکان شرقی به نمایش درآمده و درباره خوزی‌ها (آنشانی‌ها و شوشی‌ها)، هراتی‌ها، خزرجی‌ها و بلخی‌ها توضیح داده شده است.

بردبار با بیان این که اشیای داخل موزه تخت جمشید جز یک تابوت تدفینی اشکانی همه مربوط به دوره هخامنشی است، خاطرنشان کرد: سندهای دستمزدهای زمان هخامنشی، تبلت‌ها (الواح گلین) و لوح سنگی خشایار و نوشته‌های آجری از مهم ترین اشیای موزه محسوب می‌شوند.

مدیر موزه تخت جمشید همچنین گفت: ساختمان این موزه در زمان خشایارشا، کاخ همسر پادشاه یعنی کاخ ملکه بوده است.

بردبار افزود: این ساختمان در سال 330 قبل از میلاد مسیح به آتش کشیده می شود و در سال 1310 پاکسازی شده و همزمان توسط پرفسور هرتسفلد بازسازی می‌شود که این پروسه در 1314 در زمان پروفسور اشمیت به پایان می رسد.

وی یادآور شد: تنها مکان بازسازی شده تخت جمشید موزه آن است که طبق سبک و سیاق اصلی قدیم تخت جمشید دقیقا بازسازی شده و ساختارسنگی موزه مثل ته ستون، شالی ستون، درگاه‌ها ورودی و خروجی‌ها و دو سنگ یکپارچه که هریک 35 تن وزن دارند جملگی هخامنشی اصل هستند.

به گزارش ایرنا، بیش از پنج هزار شی مطالعاتی در مخزن و چهار هزار شی موزه‌ای و شاخص در این موزه وجود دارد.

حرمسرا یا کاخ مشکوی توسط پرفسور هرتسفلد و براساس طرح اصلی تجدید ساخت شد ولی در اصل به فرمان خشایارشا ساخته شده است و شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است. کاخ اصلی حرمسرا که درگاه‌هایش با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده است، تالار اصلی موزه را تشکیل می‌دهد و سقف آن بر 12 ستون چوبی استوار است.

شالوده ساختمان بر سنگ کوه بنا شده و کف تالار با ساروجی قرمز رنگ مفروش شده است به همین دلیل فضای داخلی این موزه را نیز به رنگ قرمز ساخته اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین