کد خبر: ۵۵۲۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

دسترسی20 درصد مردم چابهار به آب شرب / بوی تعفن در آب مصرفی مردم / با بسته شدن مرزها بسیاری با یارانه زندگی می‌کنند / برای جوانان چابهاری شغلی وجود ندارد

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: تنها 20 درصد مردم چابهار به آب شرب دسترسی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
عزیز سارانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: مردم شهرستان چابهار  20 درصد از آب شرب بهره‌مندند، آن هم شهرستان و استانی که دقیقا کنار دریای عمان است و اگر مسئولان دست دراز کنند می‌توانند از آب این دریا برداشته و به مردم بدهند.

وی افزود: تصفیه‌کن‌های عظیم آب جهت شیرین‌سازی هزینه‌های زیادی را در بر دارد که دولت زیر بار این هزینه نمی‌رود و نمایندگان شورای عالی استان‌ها تقریبا یک سال و نیم است که پیگیر این موضوع هستند. مشکلی که به دلیل خشکسالی 20 سال است گریبانگیر مردم منطقه شده و با قطع شدن آب رودخانه هیرمند، این استان وضعیت مناسبی ندارد. چاه‌ها همه خشک شدند و تنها چشم امید مردم به بارندگی در کشور افغانستان است که رودخانه هیرمند در آنجا جریان پیدا کرده و آب آن به اینجا منتقل شود که البته تاکنون این اتفاق  صورت نگرفته است.

سارانی ادامه داد: آب این منطقه بوی تعفن می‌دهد و برای تصفیه آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که مردم بتوانند از این آب استفاده کنند که البته همین مواد شیمیایی برای سلامت مردم کم ضرر ندارد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: تنها منبع درآمد مردم این استان کشاورزی بود که آن هم با خشکسالی‌های پی‌در‌پی کاملا از بین رفت. در این استان  کارخانه‌ و کارگاهی وجود ندارد تنها امید مردم همین کشاورزی بود که نابود شده است.

سارانی با اشاره به موقعیت اقتصادی و مرزهای این استان ادامه داد: مرزها جدا  از اینکه برای امنیت هستند برای اقتصاد و درآمدزایی مردم هم مناسبند که نباید این فرصت را از آنها گرفت. متاسفانه چندین سال است که آنها را به طور کامل بسته‌اند و هیچ گونه استفاده درآمدی از آنها نمی‌شود. مرزها باید بازگشایی شود چرا که 80 درصد وضعیت معیشتی مردم بهتر خواهد شد.

وی گفت: با بسته شدن مرزها مردم  تنها با یارانه 45 هزار تومانی زندگی می‌کنند و جوانان تحصیلکرده همه بیکارند. انواع آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته سرقت،ناامنی، اعتیاد و هزاران مشکل که همه زائیده بیکاریند و مردم اغلب به شغل‌های کاذب روی آورده اند. در بندرچابهار هم هیچ شغلی برای جوانان وجود ندارد و تنها تاجران خارجی در این منطقه سرمایه گزاری کرده بودند که البته چندی است که با شرایط بد اقتصادی تمامی بازارهای تجاری چابهار هم در حال تعطیل شدن است و هر روز شاهد بسته شدن چند مغازه هستیم چرا که اجاره‌ها بالا رفته و تاجران توان پرداخت آن را ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
سلام ،با ازبین رفتن منابع آبی استان سیستان وبلوچستان اقتصاد این استان که وابسته به کشاورزی ودامداری بوده
است کلا نابود شده است. اکنون وازاین پس فقط باید به فکر صنعت جایگزین بود تا مردم استان بخصوص جوانان را دارای درآمد مکفی نمود واز شغلهای کاذب مانند فروش بنزین وگازوئیل وقاچاق آن به پاکستان وافغانستان جلوگیری کرد.این امر همچنین از تجارت مواد مخدر جلوگیری می کندچرا که عامل اصلی رونق تجارت مواد مخدر جوانان بیکار هستند که برای ارتزاق وزنده ماندن به خط آخر روی می آورندوبیباک می شوند .این جوانان بیکارهمچنین توسط گروههای وابسته به عربستان وامریکا با دلارهای بالا جذب شده ودر جهت اهداف تروریستی در استان بعنوان مزدور بکارگیری می شوند وموجب نا امنی استان وبدنبال آن موجب خروج سرمایه داران وسرمایه از استان وبدنبال آن فقر هرچه بیشتر مردم استان می شوند.فقط ایجاد صنایع وکارخانجات بزرگ در استان مانند خودروسازی وصنایع فولاد ومس وآلومینیوم وشیشه ونساجی و....میتواند مردم وجوانان استان را نجات دهدومشکل بیکاری در استان را که سرمنشاء همه معضلات ونا امنی های استان است حل نماید.سیستانیها وبلوچها از اصیل ترین،نجیب ترین و صبورترین مردم کشور هستند که چنانچه دولت اقدام به سرمایه گذاری کلان با توزیع متناسب در کلیه شهرهای استان سیستان وبلوچستان نمایدکشور را از واردات بسیاری از کالا ها بی نیاز خواهند نمود.شرارت ونامنی در شهرهایی از استان زیادتر است که مردم آن شهر از نظر اقتصادی ضعیف تر هستند.کسی که دارای رفاه وثروت است هیچ زمان بطرف شرارت نمی رودچرا که شرارت موجب می شود رفاه وثروتش بر باد رود..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین