کد خبر: ۵۵۳۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

بحران سیاسی در سریلانکا با برکناری نخست‌وزیر و امتناع او از رفتن

رئیس جمهور سریلانکا با صدور اعلامیه‌ای رسمی امروز شنبه برکناری رانیل ویکرمسینگه را از نخست وزیری این کشور اعلام و رئیس جمهور سابق این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید برگزید.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اتفاق بحران سیاسی جدیدی در سریلانکا به وجود آورده است.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهور سریلانکا ساعاتی بعد از آنکه هم پیمان سابق خود را از نخست وزیری اخراج کرد، اقدام به انتصاب ماهیندا راجاپاکسه رئیس جمهور سابق این کشور به عنوان نخست وزیر جدید کرد.

با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که ویکرمسینگه همچنان به اشغال اقامتگاه رسمی نخست وزیری موسوم به "اقامتگاه درختان معبد" ادامه داده و در نامه‌ای به سریسنا تاکید داشته که همچنان نخست وزیر محسوب می‌شود.

او در این نامه تاکید کرده که تنها پارلمان که حزب او اکثریتش را در دست دارد می‌تواند او را برکنار کند. ویکرمسینگه همچنین وعده داد که به دنبال اقدام قانونی علیه اقدام «مغایر با قانونی اساسی» علیه خود خواهد بود.

ویکرمسینگه در کنفرانسی خبری هم به خبرنگاران گفت: من به عنوان نخست وزیر سریلانکا با شما صحبت می‌کنم. من همچنان نخست وزیر باقی می‌مانم و به کارم به عنوان نخست وزیر ادامه می‌دهم.

راجاپاکسه با وجود شرکت در یک مراسم تحلیف شتاب‌زده هنوز به اعلام تشکیل کابینه که براساس قانون اساسی سریلانکا در زمان برکناری نخست وزیر به صورت اتوماتیک منحل می‌شود، نپرداخته است.

کارو جایاسوریا رئیس پارلمان سریلانکا هم اظهار داشت که امروز قرار است در خصوص تایید یا عدم تایید راجاپاکسه بعد از جست و جو برای مشورت‌های قانونی تصمیم بگیرد.

پارلمان سریلانکا تا تاریخ 5 نوامبر که موعد ارائه بودجه کشور برای سال 2019 است، تشکیل جلسه نخواهد داد.

دادگاه عالی این کشور نیز از روز دوشنبه بعد از تعطیلات آخر هفته کارش را از سر می‌گیرد. این دادگاه قدرت حل و فصل مناقشات مربوط به قانون اساسی را داراست.

حزب رئیس جمهور سریلانکا به نام حزب ائتلاف متحد آزادی خلق روز جمعه ائتلافی را که با حزب ویکرمسینگه تشکیل داده بود، ترک کرد.

راجاپاکسه در گفت و گو با حامیانش در نزدیکی خانه خود در شهر کلمبو از ویکرمسینگه خواست، کنار برود.

در عین حال وفاداران به راجاپاکسه به دو شبکه تلویزیونی متعلق به دولت سریلانکا شبانه حمله کرده و برنامه‌های آن‌ها را قطع کردند. آن‌ها این شبکه‌ها را وفادار به دولت برکنار شده می‌دانستند.

وزارت خارجه آمریکا از همه طرف‌ها در سریلانکا درخواست کرده در چارچوب قانون اساسی عمل کرده و از خشونت بپرهیزند و از این کشور خواست تا روند آشتی بعد از جنگ داخلی خود را ادامه دهد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین