کد خبر: ۵۵۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

پرندگان مهاجر وارد تالاب «بندعلیخان» ورامین شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست ورامین از مهاجرت نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب بندعلیخان این شهرستان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
منصور گل محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: همه ساله در اواسط پاییز ، پرندگان مهاجر به منظور زمستان گذرانی ، تالاب های جنوب شهرستان ورامین را انتخاب می کنند، مهاجرتی که طی سال های اخیر به دلیل خشکی تالاب به ندرت انجام شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: طی سال های گذشته که تالاب بندعلیخان از آب کافی برخوردار بود ، هزاران گروه از پرندگان کنار آبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو ،زمستان را در اراضی جنوب ورامین می گذراندند.

گل محمدی اظهار داشت : تالاب بندعلیخان در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و تامین نشدن حق آبه از رودخانه شور و شیرین با کمبود آب شدید مواجه و سال به سال از تعداد پرندگان مهاجر کاسته شده است.

وی افزود: در روزهای گذشته تعدادی از پرندگان پیش قراول که بیشتر از نوع مرغابی هستند ، در تالاب که از مقدار بسیار کمی آب برخوردار است حضور پیدا کرده اند که در صورت استمرار خشکی ، این پرندگان نیز از تالاب کوچ کرده و دیگر پرندگان نیز مکان دیگری را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

گل محمدی تعداد این پرندگان را حدود یک هزار قطعه اعلام کرد.

وی تاکید کرد: عدم حضور پرندگان ، تغییرات بسیاری را در اکوسیستم منطقه به دنبال دارد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین گفت : در صورتی که حق آبه 40 درصدی از رودخانه شور و شیرین محقق نشود ، این تالاب به طور کامل خشک می شود.

وی تاکید کرد: طی سال های اخیر تنها 5 درصد از حق آبه این دو رودخانه تامین شده و این میزان بیشتر در مواقعی بوده که به دلیل کثرت بارندگی، امکان استفاده کشاورزان از آن وجود نداشته است.

تالاب بندعلیخان با وسعت 25 هزار هکتار، در جنوب دشت ورامین واقع شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین