کد خبر: ۵۵۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

واکنش ترامپ به تیراندازی مرگبار در آمریکا: دیوانه‌ای که در کنیسه تیراندازی کرد، باید اعدام شود| عامل کشتار کنیسه پیتزبورگ کیست؟

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن محکوم کردن فرد مسلحی که در یکی از کنیسه‌های ایالت پنسیلوانیا تیراندازی کرد و باعث کشته شدن چندین نفر شد، این ضارب را یک دیوانه خطاب کرد و گفت: این ضارب باید اعدام شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سفر به ایلینوی برای شرکت در یک سخنرانی انتخاباتی به خبرنگاران گفت: هرکسی که اقدام مشابهی همچون حمله روز شنبه علیه مردم بی‌گناه انجام دهد، باید بهای آن را به شدیدترین حالت ممکن بپردازد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی از اینکه مسائل بسیار وحشتناکی درخصوص نفرت و انزجار رخ می‌دهد انتقاد کرده و گفت: اگر گارد مسلح در این کنیسه مستقر بود چنین تیراندازی رخ نمی‌داد.

واکنش ترامپ به تیراندازی مرگبار در آمریکا: دیوانه‌ای که در کنیسه تیراندازی کرد، باید اعدام شود| عامل کشتار کنیسه پیتزبورگ کیست؟

ترامپ گفت: اگر این کنیسه یک گارد مسلح در داخل داشت، آنها قادر بودند تا فورا مانع ضارب از تیراندازی شوند.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا تمامی مکان‌های نیایش و عبادت باید مجهز به گارد مسلح شوند یا خیر، گفت: از فکر کردن درخصوص این مساله بیزارم قطعا این یک گزینه است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مشکلاتی بسیاری در آن وجود دارد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا؛ ترامپ ضمن تاکید بر احتمال سفت و سخت تر کردن محدودیت‌های تسلیحاتی در واکنش به این تیراندازی گفت: تیراندازی روز شنبه ارتباط کمی با قوانین تسلیحاتی دارند. اگر آنها گارد مسلح در داخل داشتند نتیجه این حمله می‌توانست بهتر باشد.

ترامپ در پاسخ به این سوال که چه اقدامی می‌تواند برای متوقف کردن چنین خشونت‌هایی انجام شود، گفت: باید حکم اعدام را درخصوص چنین خشونت‌ها و حملاتی رواج دهیم.

وی افزود: ما باید قوانینمان را درخصوص اعدام سفت و سخت تر کنیم. وقتی برخی افراد چنین کاری انجام می‌دهند باید با حکم اعدام روبرو شوند. ما باید برای متوقف کردن چنین خشونت‌هایی حکم اعدام را رواج دهیم.

در همین حال مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز ضمن محکوم کردن این تیراندازی گفت: در آمریکا جایی برای خشونت یا یهودستیزی وجود ندارد و این بدی باید پایان یابد.

پنس در مراسمی با حضور جمهوری‌خواهان محلی در لاس‌وگاس گفت: این خشونت در پیتزبورگ درواقع حمله به ارزش‌های آمریکایی بود.

وی افزود: این تیراندازی تنها جنایی نبود بلکه شیطانی نیز بود. این تیراندازی درواقع حمله به آمریکایی‌های بی‌گناه و آزادی مذهبی ما بود.

مایک پنس همچنین قبل از این سخنرانی توئیتی منتشر کرده و در آن نوشت: برای تمامی قربانیان، زخمی شدگان، خانواده‌هایشان و افسران پلیس شجاع کشورمان که اولین واکنش را به این حمله نشان دادند دعا می‌کنم.

رابرت باوئرز عامل کشتار کنیسه پیتزبورگ کیست؟

واکنش ترامپ به تیراندازی مرگبار در آمریکا: دیوانه‌ای که در کنیسه تیراندازی کرد، باید اعدام شود| عامل کشتار کنیسه پیتزبورگ کیست؟

پلیس مهاجم مسلحی که صبح روز شنبه با حمله به یک کنیسه‌ای در پیتزبورگ پنسیلوانیا ۱۱ نفر یهودی را کشت رابرت باوئرز معرفی کرده است.

رسانه‌های آمریکا تنها ساعاتی پس از این علنی شدن نام او سوابقش در شبکه‌های اجتماعی را پیدا کردند تا بلکه با بررسی آنها ابعادی از انگیزه احتمالی او برای حمله به یهودیان نمایان شود.

در جریان این تیراندازی که ساعت ۱۰ صبح شنبه (۲۷ اکتبر - پنجم آبان) در کنیسه تری آف لایف (درخت زندگی) در محله ساکوئریل هیل پیتزبورگ روی داد، ۱۱ نفر کشته و ۵ نفر زخمی شدند. چهار نفر از زخمی شدگان افسران پلیسی بودند که برای متوقف کردن رابرت باوئرز با او درگیر شده بودند.

دو نفر از افسران پلیس در همان لحظه رسیدن به محل تیراندازی و ورود به کنیسه هدف قرار گرفتند و دو پلیس دیگر هم از اعضای گروه ضربت بودند که برای مواجهه با رابرت باوئرز با او درگیر شدند. حال هر چهار مامور تثبیت شده گزارش شده است.

مدیر موسسه ای‌دی‌ال، یکی از فعال‌ترین نهادهای غیردولتی یهودیان در آمریکا که ماموریت این نهاد را "صدای یهودیان خواستار صلح" معرفی کرده گفته به احتمال فراوان حمله روز شنبه خونین‌ترین کشتار یهودیان در تاریخ آمریکا است.

رابرت باوئرز، ۴۶ ساله، سفیدپوست و به لحاظ جسمی "توپُر" ترسیم شده است.

یک زن ۷۰ ساله و مردی ۶۱ ساله که از ناحیه لگن گلوله خورده به لحاظ جسمی در وضعیت وخیم به سر می‌برند.

ضارب دستگیر شده و بنابر گزارش پلیس برای مداوا به بیمارستان برده شده است.

کنیسه محل واقعه کجاست؟

کنیسه تری آو لایف (درخت زندگی) بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

پنج سال پیش با مجموعه یهودیان اور لسیمشا یکی شد. این کنیسه در انتهای شرقی منطقه اسکوئریل هیل پیتزبورگ واقع شده که جمعیت بزرگی از یهودیان را در خود جای داده است و قدمت جامعه یهودیان آن به دهه ۱۹۲۰ میلادی باز می‌گردد.

رابرت باوئرز صبح شنبه در حالی وارد این کنیسه شد که یهودیان حاضر در آن مشغول برگزاری مراسم نام‌گذاری چند کودک بودند.

یکی از مقام‌های جامعه یهودیان پیتزبورگ گفته معمولا شنبه‌ها ۵۰ تا ۶۰ نفر برای عبادت به این کنیسه می‌روند.

در وبسایت این کنیسه هم برگزاری مراسم سبابت هر شنبه بین ۹:۴۵ تا ۱۲ ظهر اعلام شده است که شامل آموزش کودکان، تورات‌خوانی و نیایش است.

از رابرت باوئرز چه می‌دانیم؟

باب جونز، افسر ویژه اف‌بی‌آی می‌گوید نام رابرت باوئرز برای پلیس فدرال آشنا نبوده و تا پیش از کشتار روز شنبه اف‌بی‌آی او را نمی‌شناخته است.

آقای باوئرز با نام مستعار "یک‌دینگو" در شبکه اجتماعی گب بارها علیه یهودیان اظهارنظر کرده بود.

او در این شبکه اجتماعی که گزارش شده محبوب راست‌گرایان تندرو آمریکاست، عقاید خود را چنین معرفی کرده بود: "یهودیان فرزندان شیطانند."

او روز شنبه (۲۷ اکتبر - پنجم آبان) با هدف حمله به اعضا و حامیان یک گروه خیریه و امدادرسان یهودی به کنیسه درخت زندگی رفت.

آقای باوئرز ظاهرا از این موسسه که هیاس یا جمعیت یهودی (عبری) کمک به مهاجران نام دارد (Hebrew Immigrant Aid Society-HIAS) تنفر داشته چرا که تنها ساعتی پیش از کشتار نوشته بوده: "من نمی توانم همین طور بنشینم و شاهد باشم که مردمم سلاخی شوند." اشاره او به کمک‌های این موسسه برای ورود مهاجران به آمریکاست.

او در یک پست دیگر در شبکه اجتماعی گب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جامعه یهودیان را مورد حمله لفظی قرار داده بود.

"ترامپ یک حامی جهانی شدنه، او یک ملی‌گرا نیست... شعار "عظمت را به آمریکا بازگردانین" (#MAGA) تا زمانی که یهودی‌ها اینجا رخنه کردند تحقق نخواهد یافت."

او در یک پست عمومی دیگر نوشته: "برای ثبت در حافظه، من هیچ وقت به او (ترامپ) رای ندادم و هرگز هم از آن کلاه‌های قرمز ترامپ نه سرم گذاشته‌ام و نه از آنها داشته‌ام."

او همچنین در جایی از یک فرضیه "تئوری توطئه" که در میان راست‌گرایان افراطی طرفدار دارد حمایت کرده است. تئوری توطئه‌ای که می‌گوید ترامپ به طور زیرزمینی مشغول آماده کردن عملیاتی است که طی آن می‌خواهد همه کودک‌آزاران معروف و نخبه سیاسی را دستگیر کند."

شبکه اجتماعی گب چیست؟

گب یک شبکه اجتماعی نسبتا کوچک است که در سال ۲۰۱۶ به عنوان جانشینی برای توییتر توسط اندرو توربا ساخته شد.

او در یک مصاحبه با وبسایت بازفید گفته بود گب را به عنوان پاسخی در برابر "منوپولی بزرگ چپگرایان بر شبکه‌های اجتماعی" ایجاد کرده است.

منتقدان این شبکه می‌گویند گب فضایی برای اظهارات تنفرگرایانه، نژادپرستانه است و ماوایی شده برای کسانی که از حضور در شبکه‌های اجتماعی رایج منع شده‌اند.

با وجود این، اندرو توربا گفته این شبکه به هیچ گروه خاصی یا هواداران یک جناح سیاسی خاص تعلق ندارد. او این را در صفحه اصلی گب هم نوشته.

در ماموریت این شبکه اجتماعی آمده که گب "مردم و آزادی بیان آنها را اولین اولویت" خود می‌داند. این شبکه اذعان کرده که خشونت‌طلبی، پورنوگرافی غیرقانونی و انتشار اطلاعات محرمانه افراد در این سایت ممنوع است.

به نوشته بی بی سی، در پی کشتار امروز، گب اطلاعیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده: "گب قویا و با تماما هرگونه تروریسم و خشونت طلبی را محکوم و نسبت به آن ابراز انزجار می‌کند."

این شبکه می‌گوید به محض اطلاع از کشتار امروز، تمامی اطلاعات مربوط به صفحه رابرت باوئرز را ذخیره و سپس حساب رسمی او در این شبکه را تعلیق و پس از آن هم به سرعت با اف‌بی‌آی تماس گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین