کد خبر: ۵۵۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
"عده‌ای می‌خواهند در روابط ایران و اروپا و مذاکرات بر جام، خللی ایجاد کنند"

واکنش‎ها به ادعای دانمارک علیه ایران| از احضار سفیر تا دستور روحانی برای بررسی ماجرا |واعظی: مشکوک است| عده‌ای می‌خواهند روابط ایران و اروپا را خراب کنند| واکنش اتحادیه اروپا

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اداعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، اینکه در آستانه 13 آبان و اجرای تحریم‌های جدید ادعایی علیه ایران، برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند را مشکوک بر شمرد. صبح امروز سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت این هفته‌ در واکنش به فراخواندن سفیر دانمارک به این کشور، گفت‌: واکنش‎ها در ایران به ادعای دانمارک| از احضار سفرا تا دستور روحانی| احضار واعظی: ماجرا مشکوک استبلافاصله یعنی روز گذشته (سه‌شنبه) رییس جمهور دستور دادند تا بررسی کنیم که موضوع چیست؟ آن چه که در اخبار آمده است خیلی مشکوک است؛ در آستانه 13 آبان که تحریم‌های جدید ادعایی علیه ایران اجرایی می‌شود، برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند. عده‌ای می‌خواهند به گونه‌ای در روابط ایران و اروپا و مذاکرات بر جام که به خوبی پیش می‌رود، خللی ایجاد کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی ادامه‌ داد: به محض این که تحقیقات و بررسی‌هایمان در این زمینه  انجام شد آن را اعلام خواهیم کرد.


واعظی در پاسخ به این پرسش که پیام 13 آبان سال 58 چیست؟ گفت‌: 13 آبان‌هایی که داشتیم همواره یک سوی آن آمریکا و طرف دیگر آن ملت بزرگ ایران بوده است. آن چه که امروز آمریکا دنبال می‌کند هیچ فرقی با سال 58 ندارد.  تحریم هیچ فرقی با فشار بر مردم ندارد. آمریکا می‌خواهد با تحریم بر مردم ایران فشاور وارد کند. اقدامات آمریکا مقابله با ایران است.

رییس دفتر رییس جمهور خاطر نشان کرد:  ما راه‌های مختلفی برای مقابله با تحریم های آمریکا پیدا کرده‌ایم و برای هر کدام از فشار و برنامه‌ریزی هایی که انجام شده است چه در رابطه با تجارت و حوزه نفتی و چه حوزه جابه جایی پول، خوشبختانه کمیته‌های مختلفی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شده است و خوشبختانه برنامه‌ریزی ها انجام شده است.

وی افزود: به همین دلیل است که آقای رییس جمهور فرمودند آن چه که قرار بود در 13 آبان ماه اتفاق بیافتد از ماه‌ها قبل اتفاق افتاده و ما برای آن نیز آمادگی‌های لازم را پیدا کرده‌ایم و در 13 آبان شاهد اتفاقات جدیدی نخواهیم بود.

واعظی در پایان گفت‌: خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم بحث SPV بحثی است که قطعا در هفته‌ آینده آغاز خواهد شد و مقدمات و مذاکرات آن پیش از این انجا م شده است. آخرین مذاکرات آن مربوط به پنجشنبه‌ گذشته است که در آلمان صورت گرفته است. در رابطه با مذاکرات ما با اروپا هم مسیر خوبی طی شده است و ما به هیچ وجه نسبت به این موضوع نگران نیستم. آن چه که در ارتباط با این موضوع در اخبار مطرح شده است، جنبه تبلیغات منفی دارد.

واکشن وزارت خارجه

دیروز نیز سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعاهای یک مقام دانمارکی علیه ایران، آن را توطئه ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش کشورمان با اروپا ارزیابی کرد.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرد.

وی چنین ادعایی را ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده علیه روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی دانست.

پلیس دانمارک دیروز، عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در این کشور متهم کرد؛ وزارت خارجه این کشور نیز در بیانیه‌ای «مرتضی مرادیان»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ را به وزارتخانه احضار کرده است.

اروپایی‌ها هوشیار باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با بیان این که مذاکرات ایران و دیگر اعضای باقی مانده در برجام و مجموعه اتحادیه اروبا به نقاط خوبی رسیده است و گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است، تاکید کرد: ایران همواره علیرغم تبلیغات یک سویه برخی کشورهای خاص منطقه و شرکای آمریکا که  با صرف هزینه‌های بسیار، ماشین جنگ تبلیغاتی خود را علیه مردم ایران به‌کار گرفته‌اند و انواع دروغ، گفتار کذب و دغل کاری را نسبت به ایران روا داشته‌اند  و هنوز هم با شدت تمام آن را ادامه می‌دهند، در بحث هسته‌ای و برجام برای نشان دادن تعهد خود به موازین بین المللی، علیرغم خروج آمریکا از برجام،  تاکنون در این توافق باقی مانده است. ایران بر اساس سیاست اصولی خود تاکنون برای  برقراری صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از رشد گروه‌های تروریستی و تکفیری، در موضوع مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط گرایی گروه تروریستی داعش و  جریان‌های دیگری همچون القاعده و طالبان، هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده است.

حضور سفیر دانمارک در وزارت خارجه و اعلام اعتراض ایران به وی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صبح امروز سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد. در این ملاقات مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی - ایرانی تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد.

بهرام قاسمی افزود: رئیس اداره اول امور شمال اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات مجددا تاکید کرد که اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنیم و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می‌دانیم. همچنین، رئیس اداره امور شمال اروپا  ضمن تاکید بر لزوم مدیریت حساب شده و عاقلانه تحولات، نسبت به پیامدهای سوء اقدامات نسنجیده و جنجالی هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:  سفیر دانمارک در این ملاقات اعلام کرد که برای پاره ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی می‌کنم مطالب و انتظارات طرف‌های ایرانی را مطرح و پیگیری کنم.

اتهامات برنامه‌ریزی شده است

سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به ادعای دانمارک درباره دست داشتن ایران در اقدام علیه یک شهروند این کشور، گفت: با توجه به مشارکت ایران و اتحادیه اروپا، شرکای اروپایی ما باید هوشیار باشند.

حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود نوشت: اتهامات مربوط به دخالت ناگهانی ایران در "توطئه‌های احتمالی" به طور عجیبی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به "مشارکت ایران و اتحادیه اروپا" خواستار "هوشیاری" شرکای اروپایی ایران شد.

سفیر ایران در لندن تاکید کرد که ایالات متحده و مشتریان منطقه‌ای‌اش از آشفتگی ناشی از شکست‌های اخلاقی و سیاسی خود ناامید شده‌اند.

واکنش اتحادیه اروپا به ادعای دانمارک علیه ایران

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به ادعای دانمارک مبنی بر خنثی کردن طرح ایران برای انجام یک سوءقصد در خاک این کشور گفت که اتحادیه اروپا گزارشات مربوط به این موضوع را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، ماریا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره این ادعای دانمارک اظهار کرد: اتحادیه اروپا گزارشات مربوطه را دنبال می‌کند و با مقامات دانمارکی در ارتباط است. در حال حاضر این مسئله با مقامات کشور مربوطه عضو (دانمارک) مورد بحث است.

در همین راستا، وزیر امورخارجه انگلیس نیز این مسئله را نگران کننده توصیف کرد و گفت که لندن در کنار دانمارک ایستاده است.

سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک روز سه‌شنبه در ادعایی علام کرد که یک فرد ایرانی‌الاصل را که قصد داشته در خاک دانمارک سوءقصد انجام دهد، بازداشت کرده و وی تا روز هشتم نوامبر در بازداشت خواهد بود تا دادگاه وی تشکیل شود.

همچنین وزیر امورخارجه دانمارک ضمن اعلام خبر فراخوانده شدن سفیر ایران در کپنهاگ در رابطه با این مسئله مدعی شد: دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که افرادی که در ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران هستند، نقشه حمله به افرادی دیگر را در دانمارک برنامه‌ریزی کنند.

ایران در اواخر سپتامبر اعلام کرد، دانمارک، هلند و انگلیس به چند تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه پناه داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران گروهک الاحوازیه را مسئول حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در تاریخ 22 اوت در اهواز می‌داند که در جریان آن، دست کم 24 نفر کشته شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
دراین شرایط توطئه ای خطرناک است باید هرچه زودتر خنثی بشه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین