کد خبر: ۵۵۴۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
سفر نتانیاهو به عمان، زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط اسرائیل با دولت‌های عربی شده است

پشت‎صحنه،در خاورمیانه چه‎اتفاقی در حال‎روی‎دادن‎است؟مرد پشت‌پرده روابط اسرائیل‎واعراب کیست؟

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل تلاش زیادی را برای بهبود روابط با دولت‌های سنی انجام می‌دهد. در این میان او "یوزی کوهن" رییس موساد را برای ماموریت‌های مختلف به نقاط گوناگون منطقه اعزام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت "المانیتور" در گزارشی اشاره می‌کند که دیدار اخیر "نتانیاهو" با سلطان قابوس پادشاه عمان نتیجه ارتباطات مخفیانه امینتی و مذاکرات پشت‌پرده طولانی مدت بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این سایت اشاره می‌کند که این مقام نظامی اسرائیلی که نخواسته نام‌اش فاش شود می‌گوید که کارهای صورت گرفته پشت‌پرده برای زمینه‌سازی دیدار صورت گرفته میان نتانیاهو و سلطان قابوس چندین هفته به طول انجامیده است. او می‌افزاید: "سفر نتانیاهو به عمان موفق بود. به جز ایران هیچ کشور عربی یا مسلمان دیگری عمان را به دلیل میزبانی نتانیاهو محکوم نکرد. مشخص است که پشت صحنه اتفاقاتی در حال روی دادن است. این سفر زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط اسرائیل با دولت‌های عربی شد". 

پشت صحنه اتفاقاتی در حال روی دادن است| مرد پشت‌پرده دیپلماسی مخفی اسرائیل در خاورمیانه

این منبع نظامی اسرائیلی می‌گوید که عمان در سال‌های اخیر نقش خود را به عنوان "سوئیس خاورمیانه" مطرح کرده و خواستار میانجی‌گری در منازعات است. او می‌گوید اسرائیل از ایفای چنین نقشی توسط مسقط خشنود است. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که یوزی کوهن رییس موساد مرد پشت صحنه دیپلماسی اسرائیل با کشورهای مسلمان بوده است. این سایت می‌نویسد: "کوهن در حال مذاکره با رهبران پایتخت‌های عربی منطقه‌ای بوده و خواستار تقویت همکاری‌های اطلاعاتی میان اسرائیل با دولت‌هایی است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند. او می‌خواهد با استفاده از نگرانی عربستان سعودی و دولت‌های عربی دیگر منطقه از گسترش نفوذ ایران در منطقه زمینه نزدیکی اسرائیل به اعراب را فراهم سازد. کوهن با مهارت‌هایی چون دانستن زبان‌های عربی و انگلیسی و اراده سیاسی، به نظر می‌رسد تبدیل به "وزیر امور خارجه دوفاکتو" اسرائیل شده است. بازدیدهای نظیر دیدار نتانیاهو با پادشاه عمان و دیدار اخیر مخفیانه هیئتی از اسرائیل با مقام‌های کشور مسلمان چاد و تقویت روابط اسرائیل با جمهوری اذربایجان (که در ماه سپتامبر "آویگدور لیبرمن" وزیر دفاع اسرائیل از آنجا دیدار کرد) تنها بخشی از کوه یخی نمایان شده بود و سطح زیرین آن در زیر آب در حال شکل‌گیری است". 

این سایت با اشاره به اینکه احتمالا امریکایی‌ها نیز از دیدار نتانیاهو از عمان مطلع شده بودند به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیلی می ‌نویسد:" این دیدار نشان داد که اسرائیل در حال شکل‌دهی ائتلافی گسترده در منطقه علیه تهران است". 

 یوزی کوهن کیست؟ 

او در سال 1983 به موساد پیوست. کوهن اصالتا اهل بیت المقدس است. او با همسر و چهار فرزند خود هم‌اکنون در 35 کیلومتری تل آویو زندگی می‌کنند. طبق گزارش رسانه‌های خارجی او فردی به شدت مذهبی است. پس از پایان دوره  معاونت رییس موساد، در سال 2013 میلادی، کوهن به نزدیک‌ترین فرد در حلقه امنیتی نتانیاهو تبدیل شد. به گزارش "نیوزویک" او عامل ارتباط کیلدی بین نتانیاهو و دولت‌های جهان شد. او به سمت مشاور امنیت ملی نتانیاهو تعیین شد. در آن زمان بسیاری از ناظران حدس زدند که نتانیاهو او را برای پست بالاتری در نظر گرفته است. نیوزویک پیشتر نوشته بود که اولویت شماره یک برای کوهن ایران و پس از آن حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی و لبنانی مرتبط با ایران است.

پشت صحنه اتفاقاتی در حال روی دادن است| مرد پشت‌پرده دیپلماسی مخفی اسرائیل در خاورمیانه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین