کد خبر: ۵۵۴۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

۸ روش برای داشتن خواب راحت شبانه + اینفوگرافی

یک سوم یا لااقل یک چهارم عمر هر انسان در خواب مى‌گذرد، علاوه بر نقش بی بدیل خواب کافیدر زندگی، کیفیت خواب نیز تاثیر بسیاری بر سلامت بدن دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
هر انسان بدون تردید یک چهارم یا حداقل یک سوم عمر خودش رو در خواب مى‌گذراند؛ یعنى یک انسان۶۰ ساله بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر خود را خوابیده است.

حداقل زمان خوابیدن برای بزرگسالان 6 ساعت و برای کودکان 8 ساعت است. در این گزارش چند نکته برای خواب راحت شبانه بیان می‌کنیم که به شما برای درمان بی‌خوابی کمک می‌کند؛ اگر زمانی نتوانستید زمان استانداردی را به خواب اختصاص دهید این موارد را به کار گیرید.

 تاثیر فعالیت‌های روزانه در کیفیت خواب
فعالیت‌ها و تمریناتی که در طول روز انجام می دهید به درمان بی‌خوابی کمک می کند. فعالیت‌های فیزیکی باعث خستگی بدن می‌شوند و بدن پس از انجام آنها نیاز به استراحت دارد. با این حال، از آنجایی که این فعالیت ها متابولیسم انرژی را افزایش می‌دهد و مانع خواب است، شما باید ساعت ها قبل از خواب آنها را انجام دهید.

از چرت زدن‌های در طول روز خودداری کنید، زیرا خواب شب را تحت تأثير قرار می‌دهند. فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون، عضلات چشم را خسته می‌کند و نور آبی که توسط اکثر صفحه ها منتشر می‌شود، کیفیت خواب شب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب برای خواب
عادت‌های غذایی شما تأثیر مستقیم بر کیفیت خواب و درمان بی خوابی دارند. اطمینان حاصل کنید که غذای خود را سه ساعت قبل از خواب میل کنید. این فاصله اجازه می‌دهد تا بدن غذا را هضم کند و تنظیمات بدن را به سطح مطلوب می‌رساند. خوردن بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد برعملکرد طبیعی بدن تأثیر می‌گذارد، استرس ایجاد می‌کند و باعث کمبود خواب می‌شود.

مصرف تحریک کننده‌ها برای بیدار نگه داشتن بدن به خصوص مصرف آنها قبل از خواب، بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. این تحریک کننده‌ها شامل الکل، کافئین و نیکوتین است.

جدول زمان بندی خواب
تنظیم برنامه روزانه به بدن کمک می‌کند تا به خواب و ساعت های بیداری بپردازید، حتی بدون نیاز به ساعت زنگی. 
با استفاده از این برنامه، می توانید فعالیت‌هایی را که برای تسکین بدن شما در آماده سازی خواب کمک می‌کند، انجام دهید.

این کارها شامل خواندن، تماشای و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا هر فعالیتی است که وضعیت خواب آلودگی ایجاد می‌کند. برای تنظیم بدن، فعالیتی که انتخاب می‌کنید باید یک مشارکت روزانه باشد.

علاوه بر این، زمان خواب حتی در آخر هفته یا تعطیلات باید دائمی باشد،  محدوده زمانی که شما انتخاب می‌کنید باید زمان های معمولی که احساس خستگی می کنید، تطبیق داشته باشد.

تاثیر محیط  در کیفیت خواب 
اتاق و رختخواب تاثیر مستقیم بر کیفیت خواب دارند. از اتاق خواب برای فعالیت‌های دیگر خودداری کنید. زیرا به مغز کمک می‌کند تا هدف شما از اتاق را درک کند.

اتاق‌های تاریک هورمون ملاتونین را تحریک می‌کنند که موجب خواب آلودگی می‌شود. برای پنجره‌ها از پرده‌های سنگین استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام دستگاه‌های نوری را خاموش می‌کنید. اتاق خواب شما باید پارامترهای تنظیم شده داشته باشد، زیرا خیلی سرد یا خیلی داغ بودن باعث ناراحتی می‌شود.

وسایل روشنایی کم نور بهترین گزینه هستند. اندازه تخت باید مناسب باشد تا بتوانید در آن به راحتی حرکت کنید. همچنین کیفیت فوم در   تشک و بالش به خواب  آرام کمک می‌کند، اگر از درد پشت و گردن بیدار می شوید، کف پا و کفپوش خود را نرم تر کنید.

۸ روش برای داشتن خواب راحت شبانه + اینفوگرافی

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین