کد خبر: ۵۵۵۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
دولت ترامپ خواسته‌هایی را مطرح کرده که می‌داند تهران نمی‌تواند با آن موافقت کند

گاردین: برنامه دولت آمریکا تغییر حکومت ایران است، اروپا باید در برابر خواسته ترامپ بایستد

اروپا کماکان در تلاش برای واکنش نشان داده است. در این راستا موضوع مقابله با دلار با عنوان یک سلاح مالی از سوی امریکا را از طریق سازوکار مالی تازه مطرح کرده است که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد تا فارغ از تحریم‌های امریکا با ایران تجارت داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "گاردین" در سرمقاله خود با اشاره به این که آمریکا در مورد تحریم ایران، قوانین را نقض کرده است، می‌نویسد که دولت فعلی آن کشور در مورد تهران هدف مشخصی دارد و آن تغییر نظام سیاسی ایران است. این روزنامه می‌نویسد اروپا باید در برابر این خواست مقاومت کند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "ترامپ در حالی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده که تهران طبق مقررات آژانس در مورد برنامه عمل کرده و به برجام پایبند بوده است. 

گاردین: برنامه ترامپ تغییر حکومت ایران است، اروپا باید در برابر او بایستد

این در حالیست که آمریکا از برجام خارج شد. شرکای اروپایی امریکا نیز با نظر آژانس همسو هستند. این در حالیست که ترامپ کماکان برجام را بدترین معامله تاریخ می‌داند و به آن حمله کرده است. واقعیت آن است که آنچه ترامپ انجام می‌دهد درباره قانون و تعهدات نیست بلکه تحمیل خواست یکجانبه است. دولت ترامپ خواسته‌هایی را مطرح کرده است که می‌داند تهران نمی‌تواند با آن موافقت کند. او می‌گوید خواستار توافقی بهتر با ایران است. این در حالیست که واقعیت آن است که ترامپ درصدد تغییر حکومت ایران است. هرچند که در ظاهر مقام‌های امریکایی این موضوع را انکار می‌کنند.

تصویر کلان‌تر این است که خود رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در معرض خطر است. ماه گذشته ترامپ اعلام کرد که امریکا از پیمان بازدارنده تسلیحات هسته‌ای، مصوب سال 1987 با روسیه خارج خواهد شد؛ پیمانی که یک ستون اساسی برای سیستم کنترل تسلیحات است. این موضوع می‌تواند دست مسکو را برای گسترش تسلیحات بازتر کند. برخی دیگر نیز می‌گویند که این توافق دست امریکا را برای مقابله با چین در اقیانوس آرام بسته است. واقعیت اما آن است که اگر بولتون با مسکو بر سر تمدید این توافق تا سال 2021 توافق نکند شاهد آغاز مسابقه‌ای تسلیحاتی خواهیم بود. 

این روزنامه در پایان می‌نویسد: "اروپا کماکان در تلاش برای واکنش نشان داده است. در این راستا موضوع مقابله با دلار با عنوان یک سلاح مالی از سوی امریکا را از طریق سازوکار مالی تازه مطرح کرده است که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد تا فارغ از تحریم‌های امریکا با ایران تجارت داشته باشند. با این حال، هنوز کشوری برای میزبانی اجرای این سازوکار ابراز آمادگی نکرده است. حتی اگر این میزبانی نیز صورت گیرد تعداد کمی از شرکت‌های اروپایی ریسک تجارت با ایران و مواجهه با مجازات‌های تحریمی امریکا را خواهند پذیرفت. با این حال، همان گونه که وزیر دارایی فرانسه به درستی در اوایل سال جاری گفت این موضوع نه تنها درباره ایران که درباره حاکمیت اقتصادی اروپاست. چنین اقداماتی حتی اگر نمادین هم باشند نشانه تعهد به نظم بین‌المللی و نشانه‌ای از بدیل‌های پیش‌رو در برابر امریکا و مقابله با یکجانبه‌گرایی آن کشور محسوب می شوند". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین