کد خبر: ۵۵۵۵۷۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

کسی نمی‌داند قیمت دلار بالاتر می‌رود یا نه/ همتی معتقد است نباید ارز به بازار تزریق شود/ دانشجویان خارج کشور ادامه درس را در داخل بخوانند در غیر اینصورت دلار آزاد بخرند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: همتی گفته با وزارت علوم توافق شده که هر دانشجویی که یک ترم در خارج از کشور درس خوانده است بتواند آن را تبدیل کند و ادامه درس را در داخل بخواند و در غیر این صورت باید خودشان دلار آزاد بخرند چون در این شرایط نمی‌توانیم دلار را به آن‌ها بدهیم به این دلیل که باید منابعمان را خالی نکینم که در آینده مشکل ایجاد نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
علی قربانی درباره سیاست‌های پولی کشور و افزایش روزانه نرخ ارز در بازار آزاد، گفت: در یکی از جلساتی که برگزار کردیم ما هم سوالاتی را از رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بالا رفتن نرخ ارز در کشور و میزان ارزی که دولت در شش ماهه اول توانسته از صادرات نفتی و غیر نفتی به دست بیاورد، پرسیدیم.

به گزارش آفتاب نیوز، وی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی قیمتی که در بازار ارائه می‌شود را غیر واقعی می‌دانست و می‌گفت که قیمت واقعی دلار در واقع همان نرخی است که در بازارهای ثانویه عرضه می‌شود که تقریبا نزدیک به ۸ یا ۹ هزار تومان است که به دلیل جنگ اقتصادی و اثرات تبلیغاتی روانی شاهد بالا رفتن قیمت دلار هستیم ولی منابع ارزی کشور خوب است و مشکلی بابت منابع ارزی نداریم و پول‌هایمان هم به کشور بازگشته و مشکلی از این بابت در کشور نیست.

این عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با بیان این پرسش که برخی مطرح می‌کنند چرا دلار به بازار تزریق نمی‌شود تا قیمت پایین نگه‌داشته شود، گفت: رئیس کل بانک مرکزی استدلالش این است که بالاخره در توجه به وضعیت جنگ اقتصادی نباید دچار کمبود منابع شویم و هدف ما در این باره این است که این منابع حفظ شود و خیلی نمی‌خواهیم که دستمان را خالی کنیم.

وی در بیان پیش‌بینی‌ خود برای آینده بازار ارز در کشور گفت: کسی نمی‌داند که قیمت دلار بالاتر می‌رود یا نه. ولی انتظار ما از بانک مرکزی این بود که به عنوان متولی سیاست‌های پولی و ارزی کشور بتواند قیمت ارز را  کنترل کند. الان بسیاری از این شرایط انتقاد می‌کنند که خیلی از کالاهایی که وارداتی است با بالا رفتن قیمت دلار دوباره با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: هیچ پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد که بگوید با توجه به شرایط چه اتفاقی می‌افتد ولی تاکید کردیم که بانک مرکزی سعی کند سیاست‌های پولی و مالی را به نحوی تنظیم کند تا بتوان اطمینان خاطری به مردم داد تا با توجه به شرایطی که هست برای مردم دردسر ایجاد نشود.

وی با اشاره به مشکلات ارزی که برای دانشجویان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه در حضور همتی این موضوع را مطرح کردیم که دانشجویان خارج از کشور الان باید دلار آزاد بخرند  و خیلی مشکلات دارند که او هم گفت با وزارت علوم توافق شده که هر دانشجویی که یک ترم در خارج از کشور درس خوانده است بتواند آن را تبدیل کند و ادامه درس را در داخل بخواند و در غیر این صورت باید خودشان دلار آزاد بخرند چون در این شرایط نمی‌توانیم دلار را به آن‌ها بدهیم به این دلیل که باید منابعمان را خالی نکنیم که در آینده مشکل ایجاد نشود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و تاثیر آن در اقتصاد کشور گفت: با توجه به تجربیاتی که در تحریم‌های گذشته داشتیم، مشخص است که وقتی اینچنین تحریم‌هایی به وجود می‌آید قطعا زمینه برای رانت و فساد هموارتر می‌شود و عده‌ای سواستفاده و سودجویی می‌کنند.

وی تاکید کرد: در پی سیاست‌های اشتباه دولت عده‌ای در نیمه اول سال ارز دولتی را گرفتند و کالا وارد نکردند. آن‌ها ارز دولتی را به بازار برده و آن را به قیمت بالاتری فروختند. لزومی نداشت که در همان چهارماه اول سال در شرایطی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است و ما با هزاران بدبختی ارز را در کشور تامین می‌کنیم بیاییم به کسی ارز دولتی بدهیم. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ابراز داشت: دلار در بازار آزاد ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان بود حال ما ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را می‌دادیم که اگر فردی این را بیرون می‌فروخت به ازای هر دلار چندهزار تومان سود می‌کرد و این معلوم است که به دنبالش فساد و رانت ایجاد می‌شود و دولت هم قطعا فهمید که این کار اشتباه بوده و الان هم باید با استفاده از تجربیاتی که در گذشته داشتیم تلاش کنیم که حتی‌المقدور بحث رانت و فساد به حداقل ممکن برسد و دستگاه‌های نظارتی باید بیش از گذشته فعال شوند و نظارت جدی داشته باشند.

وی اظهار کرد: مشکل بعدی ما در زمینه قانون‌گذاری است. اعلام آمادگی کردیم هرکجا که نیاز به نص و وضع قانون باشد مجلس سریعا قوانین را تصویب کند چراکه بسیاری از افراد از همین خلا‌های قانونی استفاده می‌کنند.

قربانی گفت: همه دستگاه‌ها و قوا باید دست به دست هم بدهند تا اجازه ندهیم در این شرایط ویژه کشور که مردم زحمت و رنج دارند، فردی یک شبه میلیاردها تومان به جیب بزند و حقوق بگیران و کسانی که درآمد ثابت دارند دچار ضرر و زیان‌های جدی شوند.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
1
عجب استدلالی ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
1
بله ارز برای چه ببازار تزریق بشود ؟ بملت رحم کنید قیمتها را بشکنید ارز مواد حیاتی را به قیمت قبلی حساب کنید ونظارت کنید
ناشانس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
2
95درصد مردم واقعاًورشکست ونابود شده اند ودریک چاه عمیق گرفتارشده اند وفقط خداوند بایک معجزه می تواند آنها رانجات دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
3
آقای همتی حتی کشورهای با نرخ یکسان ارز و بازار باز ارز به بازار تزریق می کنند
ضمنا شما یک حوضچه درست کرده اید با مقدار محدود ارز و همه ی مردم را محکوم کرده اید از این حوضچه ارز خود را تامین کنند آن وقت چطور قرار است با این بساط دلالی قیمت ارز واقعی باشد !!
اگر می خواهید حوضچه درست کنید حرفی نیست
اما دست کم فروش ارز را تنها در صرافی های مجاز و سیستم بانکی و خرید آن را هم از همین دو طریق برای همه آزاد کنید
با فروش ارز خارج از این سیستم برخورد جدی کنید و با دوزار جریمه دلالان را رها نکنید
اگر شما بگذارید کسانی که مصارف ارزی دارند همه از سیستم بانکی و صرافی ارز بخرند این مشکل حل می شود
با کنترل فروش آن هم ذاتا دیگر کسی سود کلانی نمی کند که بخواهد ارز در خانه نگهدارد و خرید ارز محدود می شود به کسی که مصرف کننده واقعی است یعنی ارز را می خرد و آن را به همان صورت خرج می کند نه این که در بالش می گذارد و بعدا در بازار سیاه می فروشد
شما عملا خودتان با گرفتن این حق از مصرف کنندگان بازار سیاه را ایجاد میکنید و اجازه می دهید یک عده در ان به خرید و فروش مشغول شوند و چون ظرفیت حوضچه ی ارزیتان هم محدود است طبیعی است که قیمت آن با مجوز جنابعالی بالا خواهد رفت
از این نظر تفاوت چندانی بین شما و آقای بهمنی که خودش مبدع این سیاست غلط ارز = کالا بود وجود ندارد
نآم رسول
|
United States of America
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
1
1
با سلام دادن ارز دانشجویی به قیمت دولتی درست نیست چون اکثر کسانی که در خارج درس خواندن به ایران برنگشتند گرفتن ارز دولتی هم یک منبع درآمدی برای خانواده دانشجویان می باشد همه می دانیم کسانی که توانایی مالی داشتن به خارج.رفتند کسی بیخود نگران انها نباشد انه در رفاه کامل هستند بدبخت جوانانی بیکاری که در وطن الاف هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین