کد خبر: ۵۵۵۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری خراسان رضوی عنوان کرد:

سنجد تلخ، گیاهی ارزنده و ناآشنا

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری خراسان رضوی گفت: سنجد تلخ از گیاهانی است که از تمامی بخش‌های آن، محصولات مفید و دارویی به‌دست می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید آهنی با اشاره به اینکه گاها گیاه سنجد تلخ با زیتون تلخ اشتباه گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده به عنوان اولین ایرانی بر روی سنجد تلخ کار تحقیقاتی انجام دادم که در این نتایج بدست آمده دریافتم که واژه سنجد تلخ گاهی با زیتون تلخ اشتباه برداشت می‌شود لذا لازم بوده که گیاه شناسان با اسم علمی کار کنند. همچنین می‌توان گفت که سنجد تلخ برای بسیاری از مردم گیاه ناآشنایی است.

وی خاطرنشان کرد: زیتون تلخ در مشهد و اقصی نقاط کشور کشت می‌شود که سمی و میوه آن خاصیت نازایی دارد اما سنجد تلخ با اسم علمی Hippophae rhamnoides شناخته می‌شود که این گیاه دارای اتحادیه جهانی I.S.A  (International Seabuckthorn Association)  داشته و همچین خاصیت‌های بسیاری از جمله  ضد سرطان و حاوی ۴نوع امگا است که امیدواریم در آینده نزدیک با مطالعه رویشگاه‌های جنگلی و باغی در سطح وسیعی از این گیاه ارزنده داشته باشیم.

آهنی ادامه داد: سنجد تلخ در یاسوج  گرگان و در بخشی از خراسان رضوی کشت می‌شود. میوه‌ سنجد تلخ بسیار خوشمزه با طعم ترش، شیرین و ملس است که در ۱۷کشور تولید می‌شود.

مدرس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست مشهد ادامه داد: هدف ما از تبلیغ گیاه سنجد تلخ این است که در آینده رویشگاه و تولیدات بسیار خوبی از این گیاه ارزشمند داشته باشیم و مردم بتوانند از خاصیت‌های درمانی این گیاه بهره‌مند شوند. 

وی عنوان کرد: برای اولین بار در سال 2015 با شرکت در اتحادیه جهانی که در هندوستان برگزار شد کشورهای دیگر دریافتند که این گیاه ارزشمند در ایران نیز وجود دارد. از این جهت امیدواریم در آینده نه چندان دور سنجد تلخ توسط باغداران ما کشت شود و از محصولات با ارزش این گیاه بهره‌مند شویم.

آهنی در خصوص خواص این گیاه عنوان کرد: از برگ سنجد تلخ نوعی چای تولید می‌شود که بسیار با ارزش بوده به طوری که یک بسته ۲۰ عددی این چای به صورت تی‌بگ حدودا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. همچنین از دانه و میوه این گیاه روغن و نوشابه های انرژی‌زا تولید می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری خراسان رضوی با اشاره به اینکه سنجد تلخ در اقتصاد جهان و کشور موثر است، بیان کرد: کشورهایی چون روسیه، مغولستان کانادا انگلستان و امریکا  در اتحادیه سپتامبر گذشته شرکت کرده‌اند که مقاله ارائه شده توسط ما در این کنفرانس جهانی جزو پنج مقاله برتر  انتخاب شده و استوار نامه‌ای دریافت کردیم از این جهت می‌توان گفت که سنجد تلخ در اقتصاد جهان و کشور بسیار موثر است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین