کد خبر: ۵۵۶۰۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

تعارف دولت و دفتر خاتمی

به نظر می‌رسد که تأمین محل مناسب برای دفتر خاتمی به تعارف میان دولت روحانی و دفتر خاتمی تبدیل شده است. دولت منتظر پیشنهاد از طرف خاتمی است و دفتر خاتمی منتظر دریافت پیشنهاد از طرف دولت.
آفتاب‌‌نیوز :
«سیدمحمد خاتمی هنوز دفتر ندارد. بعد از جابه‌جایی رئیس دولت اصلاحات از ساختمان یاسر، هنوز محلی برای مراجعات خاتمی در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت، باید مکانی برای دیدارهای مردمی رؤسای‌ جمهور سابق در نظر گرفته شود. چندی پیش محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، گفته بود که تأمین محل وظیفه دولت است اما حالا جواد امام گفته است که «مصوبه دولت است که باید برای مراجعات رؤسای‌‌ جمهور سابق دفتری در نظر گرفته شود، اما تاکنون هیچ پیشنهادی از طرف دولت به ما داده نشده و صحبتی هم صورت نگرفته است.»

مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح آخرین وضعیت دفتر سیدمحمد خاتمی و در واکنش به سخنان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص وظیفه دولت برای اختصاص دفتر به رئیس‌جمهورهای پیشین گفت: آقای واعظی گفتند، آقای خاتمی تمایلی به حضور در نهاد ریاست‌جمهوری ندارند. طبیعی است که ایشان نمی‌خواهند دفتری در این مکان داشته باشند اما سؤالی هم از ایشان در این رابطه نشده است.

او افزود: این مصوبه دولت است که باید برای مراجعات رؤسای‌‌جمهور سابق دفتری در نظر گرفته شود. امیدوارم در تأیید فرمایشات رئیس دفتر رئیس‌جمهور اتفاقی دراین‌باره حادث شود.

امام در خصوص آخرین وضعیت نقل‌ و انتقال دفتر رئیس‌جمهور پیشین هم گفت: ساختمان استقراری ما متعلق به دفتر نشر آثار حضرت امام بوده که باید آن را تخلیه کرده و در اختیار این مؤسسه قرار می‌دادیم تا این موضوع بین مؤسسه و بنیاد مستضعفان حل شود که البته بنیاد رأسا وارد عمل شده است.

وی ادامه داد: ما محل را تخلیه کرده و آماده جابه‌جایی هستیم اما هنوز هیچ مکان دقیقی که برای جابه‌جایی قطعی شده باشد، مشخص نشده است.

صحبت‌های امام در حالی مطرح می‌شود که واعظی تأمین محل را منوط به پیشنهاد از سوی خاتمی عنوان کرده بود. او درباره تهیه دفتر کاری برای رئیس دولت اصلاحات به ایلنا گفت: «صحبت‌ها در‌این‌باره انجام شده است و طبق قانون هر آن چه لازم باشد، انجام می‌دهیم.»

او این کار را وظیفه دولت دانسته و گفته بود: «این وظیفه ماست. با بنده هم در‌این‌باره صحبت شده است. حجت‌الاسلام مجید انصاری در‌این‌باره صحبت کرد و من گفتم حتما طبق قانون این کار را انجام خواهیم داد. از آنها خواسته‌ایم که جایی را پیدا کنند و هر مکانی را که خودشان بخواهند، ما در اختیارشان خواهیم گذاشت. اگر محل خاصی را در نظر داشته باشند و بخواهند اجاره کنند، ما مشکل خاصی نداریم.»

او درباره این که آیا آقای خاتمی می‌تواند دفتری در محل نهاد ریاست‌جمهوری داشته باشد، گفت: «خودشان علاقه‌ای ندارند که به اینجا بیایند و ایشان هم مثل بقیه رؤسای‌جمهور می‌خواهند دفتری برای مراجعان داشته باشند. دولت هر آن چه را قانون مشخص کرده، با نظر خودشان اجرائی می‌کند.»

در حقیقت واعظی تأمین محل را مشروط به پیشنهاد خاتمی دانسته بود و از طرفی جواد امام هم گفته که به آنها پیشنهاد نشده است. به نظر می‌رسد که تأمین محل مناسب برای دفتر خاتمی به تعارف میان دولت روحانی و دفتر خاتمی تبدیل شده است. دولت منتظر پیشنهاد از طرف خاتمی است و دفتر خاتمی منتظر دریافت پیشنهاد از طرف دولت.

اما ماجرای وظیفه دولت چیست؟

قانون تشکیل دفتر رئیس‌جمهوری سابق به اواخر عمر دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گردد؛ اگر چه موضوع دقیقا بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی آغاز شد اما قانونی‌ شدن آن به اواخر عمر دولت دهم رسید، وقتی که احمدی‌نژاد دید که برای بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیاز‌مند دفتری است که مراجعان احتمالی خود را ببیند. در گزارشی که در سایت دولت انتشار یافته آمده: «بر اساس مصوبه‌ای که در آخرین روزهای کار دولت هشتم تصویب شده و با امضای دکتر محمدرضا عارف، معاون‌ اول وقت رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، نهاد ریاست‌جمهوری موظف شد تا نیازهای اداری، پرسنلی، پشتیبانی، رفاهی و تشریفاتی رؤسای‌جمهور، نخست‌وزیران دوران انقلاب اسلامی و معاونان اول رئیس‌جمهور را تأمین کند.»

آن‌ گونه که در این مصوبه تصریح شده است، «هیات وزیران دولت هشتم در جلسه ۲۹ تیر ۸۴ همچنین نهاد ریاست‌جمهوری را موظف کرد دفتری را به‌ عنوان «دفتر رئیس‌جمهور سابق» با هشت پست سازمانی در مجموعه تشکیلات نهاد ریاست‌جمهوری ایجاد کند... در نهایت مدتی قبل بنا به پیشنهاد معاونت اجرائی رئیس‌جمهور و موافقت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، تشکیلات و چارت سازمانی دفتر رئیس‌جمهور سابق در نهاد ریاست‌جمهوری تعریف شد.»

تلاش احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفت که آنها بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی از این که محلی را در اختیار او قرار دهند، با وجود مصوبه هیات دولت خودداری کردند. از آنجا که محمد خاتمی دفتر شخصی نداشت، زمان زیادی طی شد تا این که سیدحسن خمینی ساختمان خیابان یاسر را در اختیار خاتمی قرار داد تا جلسات و دیدارهایش را در آن برگزار کند؛ ساختمانی که همان زمان محمدعلی ابطحی گفته بود به بنیاد مستضعفان متعلق است. او همان زمان در مطلبی با عنوان ماجرای دفتر کار آقای خاتمی در وبلاگش نوشته بود: «امروز رفته بودم دیدن آقای خاتمی. از بعد ریاست‌جمهوری یک‌سره دنبال جایی بود که در آن اقامت کند و دفتری داشته باشد. به ساختمان همراهان که در خیابان سعد‌آباد و نه در مجموعه سعدآباد بود، حساسیت داشت. گر چه مالکیت آن نیز بین بنیاد مستضعفان و ریاست‌جمهوری اختلافی است ولی همیشه اصرار داشت سریع‌تر آن محل خالی شود اما مسئولان امنیتی و حفاظتی در چند نوبت هشدار دادند که ایشان باید در همان محل بماند. علی‌رغم این روحیه‌ آقای خاتمی، در چند روز گذشته، ابتدا نامه‌ای از ریاست‌جمهوری برای آقای خاتمی ارسال می‌شود که با توجه به نیاز واحد تشریفات ریاست‌جمهوری به ساختمان همراهان، ساعاتی را که آقای خاتمی در آنجا حضور ندارند مشخص کنید تا ما در بقیه‌ ساعات در دفتری که آقای خاتمی در آن کار می‌کند، برنامه بگذاریم. می‌توان حدس زد که آقای خاتمی با حساسیتی که در این مسائل دارد و از اول اصرار به رفتن داشته و بخش حفاظت نمی‌گذاشتند، چقدر ناراحت شده... بعد از این ماجرا... دیگر به ساختمان همراهان نرفت... چند شب پیش حسن‌آقای خمینی، نوه‌ ‌امام(ره) با آقای خاتمی دیدار کرد و یکی از ساختمان‌های دفتر امام را برای ملاقات‌ها و کارهای جاری به‌ عنوان دفتر در اختیار ایشان قرار داد. این کار حاج حسن‌آقا خیلی پرمعنا بود... .»

جواد امام هم قبلا در توضیحاتی درباره این ساختمان گفته بود: «آقای خاتمی بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌شان (نه از ۳۰ سال قبل) و آن‌ هم زمانی که بر خلاف قوانین و مقررات مرسوم در ایران و اغلب کشورها، ابتدا تصمیم به قطع تلفن، آب و برق و ایجاد محدودیت در رفت‌وآمد دفترشان را گرفتند، اما بعد بنا به دعوت متولیان مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) و بنا به مسئولیتی که به ایشان واگذار شده بود، قسمتی از این ساختمان بحث‌برانگیز که از ابتدای انقلاب در اختیار نهادهای عمومی و انقلابی قرار داشته و کماکان بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند، به ایشان واگذار کردند تا جایی برای انجام امور مربوطه داشته باشند. شایان ذکر است مسئولیت آقای خاتمی برگزاری کنگره‌های بین‌المللی امام خمینی است که مستلزم فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی است. علی‌القاعده ایشان نمی‌توانست در خانه شخصی‌شان برای هماهنگی امور و ارتباط با نخبگان و اندیشمندان در این خصوص اقدام کند.»

حکم تخلیه

اساسا ماجرا زمانی طرح شد که تصاویر اثاث‌کشی دفتر خاتمی در فضای مجازی منتشر شد. ماجرا به دلیل اختلاف بنیاد مستضعفان و مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام بود. سایت جماران هم در گزارشی روایت خود از ساختمان یاسر را مطرح کرده و درباره این ماجرا نوشته بود: «بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان مذکور از چندی‌ قبل اصرار دارد که این ملک را تحویل بگیرد و حاضر به هیچ نوع اجاره یا مصالحه نیست. باید دید که سرنوشت این دفتر که سال‌هاست در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بوده و مالکیت اصلی آن متعلق به بنیاد مستضعفان است، به کجا می‌انجامد. این در حالی است که به گفته برخی منابع خبری شماری دیگر از شخصیت‌های برجسته نظام نیز در ساختمان‌های متعلق به این بنیاد به پیگیری امور کاری خود می‌پردازند. آیا قصه بی‌مهری به بزرگان این‌ بار هم ادامه می‌یابد؟» به هر روی، خاتمی دفتر خیابان یاسر را تحویل داد و هنوز دفتری در اختیار ندارد.»

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
بهتر است ایشان با دفتر اقای احمدی نژاد شریک شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
اگه دفتر ندارند میتونند توی کتابشون بنویسند، مشکلی نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
بنده خوب خدا سید بزرگوارمان شایسته بهترینهاست.
ان شاءالله همبشه حق نگهدارش باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین