کد خبر: ۵۵۶۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹

32 میلیارد مترمکعب طلای کثیف در کشور داریم

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور با تأکید بر اینکه در ایران 32 میلیارد مترمکعب فاضلاب به‌عنوان طلای کثیف داریم، گفت: معضل بزرگ کشور مصرف بد انرژی، آب و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 احمدرضا طاهری اصل پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و همچنین اولین نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل‌ونقل اصفهان، اظهار کرد: ساختمان‌های باکیفیت با داشتن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی محلی برای آسایش ساکنان خود است.

وی با تأکید بر اینکه معضل بزرگ کشور مصرف بد انرژی، آب و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی است، گفت: در این راستا باید سیستم‌های مطابق با اقلیم و جغرافیای هر منطقه مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌ها و تکنولوژی‌هایی که وارد کشور می‌شود، مطابق با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان‌های کشور ندارد، گفت: متأسفانه 45 درصد مصرف انرژی در داخل ساختمان توسط سیستم‌های تهویه انرژی است از سوی دیگر باید به بحث تعمیر و نگهداری و چرخه عمر تأسیسات توجه کنیم، بنابراین این سیستم‌ها را باید از طریق هوشمندسازی مناسب و معقول کنیم.

وی تأکید کرد: باید مقررات ملی ساختمان را به مردم و بهره‌برداران آموزش دهیم و در این راستا موضوعات لازم را به مردم منتقل کنیم.

طاهری اصل با تأکید بر اینکه پیش از این نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی ساختمان با رویکرد محیط‌زیست نداشتیم، گفت: طی سال‌های گذشته کشور دچار تغییرات اقلیمی شده و باوجودی که منابع خوبی داریم، استفاده بدی از آن‌ها می‌کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین بارش‌های کشور 249 میلی‌متر است، افزود: از 400 میلیارد مترمکعب بارش در کشور، متأسفانه 208 میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه عرض جغرافیایی کشور بالا است و از لحاظ بهره‌وری انرژی شرایط خوبی داریم، تأکید کرد: ایران 300 روز آفتابی دارد و در این راستا باید به سمت بهره‌وری آب و انرژی برویم و می‌توان 70 لیتر آب فلاش تانک‌ها را از آب خاکستری تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در ایران 32 میلیارد مترمکعب فاضلاب به‌عنوان طلای کثیف داریم، تصریح کرد: از فاضلاب می‌توان گاز، آب و کود مناسب برای کشاورزی به دست آوریم.

طاهری اصل افزود: به دنبال این هستیم که نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی برگزار کنیم تا تجهیزات مورداستفاده از 300 روز آفتابی را به دست آوریم، همچنین از پکیج‌های استفاده آب خاکستری بهره گیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه پدیده اینورژن از دو ماه دیگر آغاز می‌شود که حاصل آلودگی‌های ثابت است، گفت: علاوه بر حمل‌ونقل متحرک، موتورخانه‌ها، بخاری‌ها، سیستم‌های گرمایشی ساختمان ها، نیروگاه‌های تولید برق و ... در افزایش آلودگی هوا در فصل سرد نقش مهمی دارند.

رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور همچنین ادامه داد: در بخش ساختمان باید اقدام به تولید مصالح با مصرف انرژی کمتر کنیم و صنایعی با این خصوصیات را به مردم معرفی کنیم.

رئیس اداره مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان در کشور لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: مقررات 22 گانه ساختمان در سال 1370 به تصویب هیئت‌وزیران رسید و تمام کشور و حتی روستاها را در برمی‌گیرد.

سید عبدالرضا لقمانی افزود: حداکثر افزایش قیمت تمام‌شده به واسطه پیاده‌سازی مقررات ملی ساختمان پنج درصد است، درحالی‌که زمان بهره‌وری مصرف انرژی 50 درصد کاهش می‌یابد و در زمان استفاده نیز 40 درصد راندمان دستگاه بالا می‌رود.

وی تأکید کرد: با توجه به صرفه اقتصادی بهره‌گیری از مقررات ملی ساختمان، توجه مردم به این موضوع ضرورت دارد. 

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین