کد خبر: ۵۵۶۲۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
اروپا خواهان جایگزینی یورو به جای دلار در پاسخ به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران؟

رئیس‌جمهور فرانسه: ترامپ پذیرفت که کشورهای دیگر در توافق هسته‌ای ایران بمانند

رئیس جمهوری فرانسه با یبان اینکه رئیس جمهوری آمریکا پذیرفت که کشورهای دیگر در توافق هسته ای 1+5 با ایران بمانند، در باره جایگزینی یورو به جای دلار گفت: یورو نمی تواند جایگزین دلار شود.
آفتاب‌‌نیوز :
امانوئل مکرون درمصاحبه اختصاصی باشبکه تلویزیونی سی ان ان درباره اینکه ترامپ برغم توئیتی که علیه شما نوشت، می گوید، مشترکات بسیاری با شما دارد. گفت: البته در زمینه مقابله با تروریسم می تواند اینگونه باشد، اما با رئیس جمهوری آمریکا در زمینه تجارت، پیمان آب و هوایی و چند جانبه گرایی دارای اختلاف هستیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ رئیس جمهوری فرانسه افزود: من یک میهن پرستم که با یک فرد ناسیونالیست(ملی گرا) بسیار تفاوت دارد، من از کشور و ملتم دفاع می کنم و بر داشتن یک هویت قوی باور دارم اما معتقد به همکاری بین افراد مختلف هستم و فکر می کنم داشتن چنین همکاری برای همگان خوب است. چرا که گاهی اوقات ناسیولیسم گرایی موجب انجام اقدامات یکجانبه برای دست یافتن به خواسته هایتان می شود.

وی ادامه داد: همکاری(بین المللی) باعث نفی هویت ملی گرایی شما نمی شود، اینها می تواند تفاوت های من با رئیس جمهوری آمریکا باشد.

سی ان ان از وی پرسید: فکر می کنید داشتن یک رابطه شخصی با ترامپ امر خوبی باشد، شما تلاش زیادی کردید تا وی را در پیمان آب و هوایی پاریس نگاه دارید ولی او آن را رد کرد، شما تلاش زیادی برای نگاه داشتن ترامپ در توافق هسته ای ایران کردید و او جواب نه به شما داد، بنابراین به نظر می رسد که داشتن چنین رابطه شخصی چندان جواب نمی دهد.

مکرون گفت: داشتن رابطه شخصی با ترامپ مهم است، در مورد برخی مواردی که بر شمردید حق با شماست، ترامپ فردی است که تلاش کرد تا به وعده های انتخاباتی خود عمل کند، همانطوری که من نیز تلاش می کنم به وعده های خود عمل کنم و اقدامی که ترامپ در این زمینه انجام داد را محترم می شمارم.

رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: اما تصور می کنم بنابر رابطه شخصی و مذاکراتی که داشتیم، بتوانیم کارها را بهتر دنبال کنیم، بطور مثال در باره ایران، ترامپ تصمیم به ترک برجام گرفت اما درنهایت وی تصمیم گرفت تا باقی ماندن ما(دیگر طرف های امضا کننده توافق)دربرجام را محترم شمارد و بنابر روابط شخصی و گفت‌وگوهایمان وی پذیرفت که ما دراین توافق باقی بمانیم. هرچند که دو طرف رویکردهای متفاوتی داریم.برای من مهمترین کار(ماندن برجام) اجتناب از یک بحران بزرگ در منطقه (خاورمیانه)و دوری از افزایش تنش در منطقه بود، بنابر این فکر می کنم داشتن چنین رابطه ای بسیار مفید بود.

'در باره پیمان آب و هوایی نیز بطور معمول با یکدیگر گفت و گو داریم و درنهایت باور کنید که آمریکا به این پیمان بار دیگر ملحق خواهد شد، چرا که مردم شما، تجار شما و جامعه مدنی شما خواستار چنین امری هستند. باور دارم که روابط شخصی و دوجانبه ریشه در گذشته دو کشور دارد و وظیفه من ایجاد خوش بینی و انجام اقدامات منسجم است.'

سی ان ان از رئیس جمهوری فرانسه پرسید که آیا اروپا خواهان جایگزینی یورو به جای دلار در پاسخ به خروج آمریکا ازتوافق هسته ای ایران است؟ که مکرون پاسخ داد: فکر می کنم امروز یورو جایگزین چندان مناسبی برای دلار نیست، چرا که در واقع یک امر فرامرزی بین المللی برای دلار وجود دارد و ما اروپایی ها در تقویت یورو در برابر دلار ناکام ماندیم، البته در این زمینه اقدامات مهمی انجام داده ایم اما همچنان ناکافی است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: با این حال من از نزدیک سرگرم گفت و گو با موسسات مالی در سطح اروپا و دیگر همتایان خود هستم تا ظرفیتی را بوجود آوریم که وابستگی هرچه کمتری به دلار داشته باشیم. 

مکرون افزود:فکر می کنم برای نظم و ثبات اقتصاد جهانی شما نیازمند یک پول قوی مانند دلار و همچنین جایگزینی برای آن همچون یورو هستید.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18اردیبهشت ماه کشورش راازتوافق هسته ای 1+5 با ایران خارج کرد که به دنبال آن سایر کشورهای امضا کننده این توافق ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند می مانند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ضمن فعال کردن قانون مسدود سازی برای حمایت از فعالیت شرکت های این قاره در ایران، بسته حمایتی نیز برای ادامه تجارت ایران با جهان و همچنین فراهم شدن خرید و فروش نفت ایران ارایه می کند.برخی کارشناسان گفته اند که در این بسته به جای دلار از یورو برای مبادلات تجاری ایران استفاده می شود.

ترامپ دیروز برای شرکت در یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول به پاریس سفر کرده بود.در این مراسم که به محل بروز اختلافات بین مقامات اروپا و آمریکا تبدیل شد، مکرون بشدت از گسترش ناسیونالیسم در جهان که طعنه به ترامپ می زد، انتقاد کرد.
وی گفت:'بیایید به جای بهره برداری از هراس از یکدیگر، سازنده امید باشیم.' او ملی گرایی را 'خیانتی به وطن پرستی' توصیف کرد.

ترامپ روز جمعه گذشته و قبل از ورود به فرانسه برای شرکت در مراسم یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در توئیتی به همتای فرانسوی خود تاخت ونوشت: رئیس‌جمهور مکرون به تازگی گفته که اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از خود محافظت کند. توهین‌آمیز است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
وقتی اجازه همه دست امریکا است پس چرا زور بیخود می زنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
0
طلا دادیم خاکستر هم نگرفتیم تازه امریکا منت سرمان دارد که کشور های دیگر در برجام بمانند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین