کد خبر: ۵۵۶۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

معاون خزانه‌داری آمریکا: نگران سازوکار مالی اروپا با ایران نیستیم

بسیاری از شرکت‌های اروپایی در حال خروج از بازار ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه واشنگتن نگران سازوکار مالی اروپا با ایران نیست، گفت: تحریم‌هایمان را با جدیت اجرا می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی گفت که کشورش نسبت به سازوکار مالی ویژه اروپا (موسوم به اس‌پی‌وی) برای حفظ کانال پرداخت به ایران هیچ نگرانی ندارد، چراکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی در حال خروج از بازار ایران هستند.

وی در جمع خبرنگاران در لندن افزود: از نظر من خبر بزرگتر در اروپا این است که شرکت‌ها در حال بیرون آمدن از ایران هستند. من به هیچ وجه نگران اس‌پی‌وی نیستم. من کاملا بر این باورم که ما به سازوکارهای مضاعف که از طریق آن بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم، دست پیدا خواهیم کرد.

در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بخش دوم تحریم‌های واشنگتن علیه ایران از روز پنجم نوامبر اعمال شد که بخشی از تلاش ترامپ برای فشار آوردن بر جمهوری اسلامی جهت توقف برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور است.

این تحریم‌ها حوزه نفت، بانکداری و کشتیرانی ایران را هدف قرار می‌دهد.

اتحادیه اروپا پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد که قصد دارد در همکاری با دیگر طرف‌های توافق یک سازوکار ویژه مالی برای حفظ کانال پرداخت به ایران پس از تحریم‌ها ایجاد کند. اگرچه تاکنون جزئیاتی از این سازوکار منتشر نشده است، هدف از آن دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ادعا کرد: من تردید دارم که بتوانیم به یک زمینه مشترک دست یابیم زیرا تهدیدها واقعی هستند و تهدیدها اینجا در اروپا هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام بعدی درقبال ایران گفت: آمریکا به‌طور سرسختانه تحریم‌هایش را اجرا می‌کند و شما شاهد چیزهای بیشتری از سوی ما علیه ایران خواهید بود.

مندلکر در ادامه تصمیم شبکه سوئیفت برای قطع ارتباط با بانک مرکزی ایران را درست توصیف کرد و گفت: ما تحریم‌هایمان را اجرا می‌کنیم و این پیامی است که با صدای بلند ارسال و به بخش خصوصی اروپا اعلام می‌کینم. اگر کسانی هستند که تاکنون تصمیم گرفته‌اند از این تحریم‌ها پیروی نکنند، شاهد اقدام ما خواهند بود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به تازگی گفت که ایران با افتخار تحریم‌ها را دور می‌زند و این تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا همانند پیشینیانش خواهد فهمید که علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن، ایران نه‌تنها بدون قربانی کردن تمامیتش دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین