کد خبر: ۵۵۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸

هشدارهای پلیس درباره کلاهبرداری‌های احتمالی با طعمه «بسته حمایتی دولت»

قرار گرفتن خبرهای مربوط به «بسته حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد» در صدر اخبار، نشان‌دهنده حساسیت جامعه به این موضوع است؛ موضوعی که بعید نیست از چشم سودجویان نیز پنهان نماند. پلیس در این خصوص به شهروندان هشدارهایی را داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
برابر آمارهای ارائه‌شده ازسوی پلیس فتا، کلاهبرداری و سوءاستفاده های مالی در صدر جرایم فضای مجازی قرار دارد؛ جرایمی که اکثرا با سوءاستفاده مجرمان از موضوعات روز، غفلت شهروندان و وسوسه‌شان برای درآمد یا امکانات بیشتر ارتکاب می‌یابد و در این میان با توجه به گستردگی فضای مجازی حتی ممکن است برخی از مجرمان در خارج از کشور دست به چنین اقداماتی بزنند.

پیش از این نیز افراد سودجو با بهانه‌هایی همچون دریافت یارانه، پرداخت فطریه، کمک به زلزله‌زدگان، پیش‌بینی مسابقات جام جهانی و ... اقدام به کلاهبرداری و خالی‌کردن حساب شماری از شهروندان کرده بودند و حالا گرچه تا کنون موردی از کلاهبرداری به بهانه «بسته حمایتی» دولت برای اقشار کم‌درآمد گزارش نشده است اما با توجه به اقدامات سودجویانه قبلی، پلیس هشدارهایی را به منظور پیشگیری و تکرار حوادث مشابه ارائه کرده است.

سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: «انتشار خبرهایی مانند بسته حمایتی دولت، طیف وسیعی از جامعه را در برمی‌گیرد و در همین راستا نیز ممکن است عده‌ای قصد داشته باشند با این بهانه اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان کنند. در همین راستا لازم است شهروندان توجه داشته باشند که اخبار مربوط به بسته‌های حمایتی دولت را تنها از مراجع معتبر و رسانه‌های رسمی کشور پیگیری کنند و به هیچ عنوان به پیامک‌هایی با مبداء نامعلوم یا آدرس‌های اینترنتی به غیر از آنچه که  از سوی وزارت رفاه یا دولت اعلام شده و در رسانه‌ها نیز منعکس شده است، توجه نکنند.»

وی با بیان اینکه «تا کنون براساس پیگیری‌های پلیس از وزارت رفاه هیچ سامانه پیامکی برای دریافت بسته حمایتی دولت وجود نداشته و اعلام هم نشده است»، گفت: «در گذشته یکی از شیوه‌های کلاهبرداری از شهروندان این بود که پیامک‌هایی را با جعل عنوان دستگاه‌های مختلف به شهروندان ارسال کرده و از آنان می‌خواستند اطلاعات مربوط به کارت بانکی خود از جمله شماره کارت، رمز دوم و ... را پیامک کنند تا مشمول بهره‌مندی از یک تسهیلات شوند که متاسفانه برخی از شهروندان به خصوص سالمندان و افراد کم‌سواد فریب این افراد را خورده و در دام کلاهبرداران افتاده‌اند.»

رمضانی با بیان اینکه شیوه دیگر سودجویان طراحی سایت‌های جعلی و بعضا با آدرسی مشابه سایت اصلی بوده است، اظهارکرد: «در همین راستا نیز لازم است که شهروندان حتما آدرس سایت را چک کنند و صرفا به آدرسی که در یک پیامک یا محتوای جست‌وجو شده در موتورهای جست‌وجو مشاهده کرده‌اند، اعتماد نکنند. بهترین راه برای اطمینان از صحت اطلاعات، مراجعه به سایت رسمی وزارت رفاه یا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی است.»

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا افزود: «در همین راستا نیز اگر تاکنون شهروندان شماره حساب یا رمز کارت خود را در اختیار سامانه‌های پیامکی قرار داده‌اند باید نسبت به تغییر رمز خود خود اقدام کنند و توجه داشته باشند که آن را به این شیوه در اختیار دیگران قرار ندهند.»

رمضانی از رصد نامحسوس پلیس در این فضا خبر داد و گفت: «کارآگاهان پلیس فتا حسب وظیفه قانونی خود اقدام به رصد و پایش فضای مجازی می‌کنند و در صورت مواجه‌شدن با موارد این‌چنینی حتما نسبت به برخورد با آن اقدام خواهند کرد. ضمن اینکه شهروندان نیز باید موارد تخلف و مشکوک را به پلیس فتا گزارش دهند.»

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز در این‌باره به ایسنا گفت: «یکی از وظایف پلیس، پیشگیری از وقوع جرم است و ما نیز در همین راستا در مواردی که احتمال وقوع جرایم وجود داشته باشد اقدام به ارائه هشدار به شهروندان خواهیم کرد. کمااینکه در سال‌های قبل نیز مواردی از هشدارهای پلیسی در مورد موضوعات مختلف از سوی پلیس مطرح شده بود.»

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر ضرورت هوشیاری شهروندان گفت: «متاسفانه برخی از شهروندان دقت کافی را در مورد محلی که اقدام به ارائه اطلاعات حساب خود می‌کنند، ندارند و همین امر سبب می‌شود که در دام فیشینگ‌ها و کلاهبرداران بیفتند.»

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: «شهروندان باید بدانند که دولت برای واریز مبالغ به واجدان شرایط، تدابیر و تهمیدات خوبی را اتخاذ کرده و از شیوه‌های مطمئن استفاده می‌کند، بنابراین توجه داشته باشند که در صورت مواجه‌شدن با آدرس‌های جعلی و عنوان‌های مشابه حتما صحت آن را از سایت رسمی وزارت رفاه استعلام کنند.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین