کد خبر: ۵۵۷۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶

پمپئو: به روابط خود با سعودی ها ادامه می دهیم

وزیر خارجه آمریکا با تکرار جملاتی که در بیانیه دونالد ترامپ در حمایت از سعودی ها آمده بود، گفت به روابط خود با آنها ادامه می دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
مایکل پمپئو عصر سه شنبه پس از دیدار مولود چاووش اغلو همتای ترکیه ای خود که در واشنگتن انجام شد در نشست خبری شرکت کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی که گویا حاوی اسرار مهمی از پشت پرده خاندان سعودی هم بوده است، این مطلب را مطرح کرد و افزود: ما درباره قتل خاشقچی اقدامات شدیدی انجام دادیم و 17 نفر از عوامل درگیر در آن را تحریم کردیم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که روابط ما با سعودی ها به خصوص پس از قتل خاشقچی به کجا خواهد رسید، گفت: در جهان بسیار بدی به ویژه در خاورمیانه به سر می بریم. منافع بسیار مهمی برای آمریکا وجود دارد، نه فقط برای آمریکایی هایی که در کشورمان ساکن هستند بلکه برای آمریکایی هایی که در عربستان ساکن هستند هم اهمیت دارد.

پمپئو ادامه داد: وظیفه دولت ها مراقبت از امنیت ملی و شهروندانش است، آمریکا روابط خودش را با پادشاهی سعودی ادامه خواهد داد. محافظت از آمریکایی ها یک تعهد بلند مدت ما است و ما به مراقبتمان از آنها در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ به قرارداد 110 میلیارد دلاری با سعودی ها اشاره کرده در حالی که تا کنون تنها 14 میلیارد دلار آن عملیاتی شده است، گفت: این قرارداد تسلیحات دفاعی است و مذاکراتی داریم که با دقت آن را دنبال می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: نمی توانم بگویم که این قرارداد به طور کامل عملی خواهد شد یا خیر. اما مذاکرات مربوط به آن بین آمریکا و سعودی ها به درستی انجام خواهد شد.

پمپئو همچنین به سفر زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به منطقه اشاره کرد و گفت: با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی این کشور گفت و گو کرده است. همه افغان ها باید برای برقراری صلح در این کشور تلاش کنند.

وی درباره کره شمالی هم اظهار کرد: از کره شمالی می خواهیم که به همه تعهدات مشترک مان باقی بماند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره بهبود روابط با ترکیه پس از آزادی کشیش برانسون سخن گفت و افزود: نگرانی های دو طرف هم مطرح شد. ما همچنین نسبت به رفتار ترکیه با بخشی از شهروندانش نگران هستیم و درباره یافتن راه حلی برای درگیری های سوریه هم صحبت کردیم.

ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین