کد خبر: ۵۵۷۸۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

ایران میزبان قهرمان افسانه‌ای چینی‌ها شد! +تصاویر

بنایی صخره‌ای در زنجان، مشهور به معبد داش کَسَن (Dashkasan temple) در 10 کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه، در نزدیکی روستای ویر، از توابع همین بخش قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : بنایی صخره‌ای در زنجان، مشهور به معبد داش کَسَن (Dashkasan temple) در 10 کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه، در نزدیکی روستای ویر، از توابع همین بخش قرار گرفته است. این مجموعه در محوطه‌ای به شکل مستطیلی ناقص، به طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر دیده می‌شود.

مجموعه‌ی تاریخی داش کَسَن (Dashkasan temple) مرکب از ایوان‌ها، نقوش برجسته و محوطه‌های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده‌ی اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه‌ است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام می‌رسد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده‌است.

از نظر نقشه و نگاره‌ی تزیینی، یکی از باارزش‌ترین نمونه‌های معماری صخره‌ای در تاریخ ایران حساب می‌شود. در این معبد، تصویر دو اژدها به صورت قرینه در مقابل یکدیگر حجاری شده است. در داخل این محوطه سه طاق نسبتاً عمیق در دل کوه کنده شده است.

 در این معبد، نقش‌هایی از هنر چینی به کار رفته‌. نقش‌های اژدها به طول ۵ متر و عرض ۱٫۵ متر، بزرگ‌ترین نقش این معبد است. از دیگر نقش‌ها می‌توان به طاقچه‌های فاخری که در ضلع شرقی و غربی در کنار نقوش اژدها کنده شده‌اند اشاره کرد. این طاقچه‌ها مُقَرنَس‌های زیبایی دارد. همچنین نقوش اسلیمی که ماهرانه تراشیده شده‌اند با طرح‌های متنوع در آن دیده می‌شود. در ساخت این معبد، تقارن طولی در نظر بوده و این تقارن در کلیه‌ی بخش‌های معبد به چشم می‌خورد.


لست سکند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین