کد خبر: ۵۵۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس عنوان کرد:

کاهش سالانه وسعت جنگل‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان تخریب اراضی جنگلی هر سال در حال افزایش است.
آفتاب‌‌نیوز :
جشنواره درخت جنگلی بنه یا پسته وحشی، با حضور مسئولان کشوری و استانی در منطقه مادر سلیمان شهرستان پاسارگاد، برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از اراضی جنگلی و مرتعی و ترغیب مردم به پاسداشت طبیعت و حفاظت از این عرصه‌ها را از مهمترین اهداف برپایی جشنواره درخت جنگلی بنه، عنوان کرد.

مهرزاد بوستانی گفت: شناسایی ظرفیت‌های شهرستان پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران و گسترش اخلاق زیست محیطی در جامعه و همچنین معرفی محصولات و فرآورده‌های درختان بنه و ارزش‌های ناشناخته آن از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.

بوستانی با بیان اینکه شهرستان پاسارگاد با دارا بودن جاذبه های تاریخی و باستانی و نیز شرایط اقلیمی خاص خود می تواند به یکی از قطب های مهم گردشگری استان فارس و حتی کشور تبدیل شود، گفت: محصول بنه موجود در عرصه‌های طبیعی این شهرستان علاوه بر دارا بودن خاصیت دارویی، قابلیت تجاری شدن و صادرات را داشته و می‌تواند سبب رونق اقتصادی شود.

او با اشاره به کاهش حجم و تعداد آتش سوزی در شهرستان پاسارگاد طی ماه‌های گذشته از سال 97، این مهم را حاصل تلاش ارزشمند کارکنان منابع طبیعی، محیط زیست و دیگر دوایر و همکاری مطلوب مردم منطقه دانست.

بوستانی با بیان اینکه حوادث آتش سوزی سال های گذشته صدمات زیادی به جنگل‌های پاسارگاد وارد کرده بود، به نقش مردم در کنترل و مهار آتش سوزی و بذرکاری و احیای جنگل در این منطقه اشاره و بر تداوم آن تاکید کرد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس با اشاره به معرفی گونه‌های ژنتیکی شاخص و مهم استان در قالب جشنواره های مختلف طی چند سال اخیر، گفت: با برپایی جشنواره هایی نظیر "کُنار" در شهرستان فراشبند، "گل نرگس" در شهرستان کازرون و "بلوط" در نورآباد ممسنی و "گل محمدی" در شهرستان داراب، زمینه معرفی داشته‌های فارس در زمینه‌ گیاهان دارویی و تزئینی و ... را فراهم کرده است.

فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری نیز در این مراسم با اشاره به تخریب روزافزون جنگل‌های کشور و کاهش سطح اراضی جنگلی گفت: متاسفانه میزان تخریب اراضی جنگلی هر سال در حال افزایش است.

غیبی اضافه کرد: متاسفانه مقدار پوشش گیاهی در کشور هر سال کمتر از سال قبل می‌شود؛ عواملی مانند ریزگردها، آفات و امراض درختان جنگلی، قاچاق چوب، برداشت‌ بی رویه، خشکسالی و از همه مهمتر پروژه های عمران و آبادی زمینه کاهش پوشش جنگل های بلوط زاگرس را رقم زده است.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه با از بین رفتن اراضی جنگلی تعادل عوامل زیستی در بیشتر نقاط برهم خورده که این مسئله تهدیدی جدی برای جنگل‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان فارس، غیبی با اشاره به اختصاص اعتبار لازم برای اجرایی کردن عملیات بیولوژیکی در جنگل های کشور افزود: امسال اعتباری بالغ بر 200 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای عملیات سازه ای و بیولوژیک آبخیزداری و از این مبلغ حدود 67 میلیارد تومان برای اجرای عملیات اجرایی پروژه های حفاظت از جنگل‌ها و جنگل‌کاری در 25 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در نظر گرفته شده است .

مدیر کل جنگل‌های خارج از شمال در ادامه با تاکید بر استفاده از گونه‌های بومی در افزایش پوشش گیاهی و توسعه جنگل گفت: اولویت سازمان جنگل‌ها و سیاست های این سازمان در پروژه‌های جنگل‌کاری استفاده از گونه‌های بومی و مقاوم به خشکی است .

تجلیل از همیاران طبیعت و اعضای فعال تشکلهای مردم نهاد در راستای عملیات پیشگیری و کنترل اطفاء حریق شهرستان، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جوامع روستایی و عشایری این شهرستان، اجرای تئاتر خیابانی  و مراسم بومی و محلی و نیز ارائه محصولات و فرآورده های مختلف درخت بنه از برنامه های جنبی این جشنواره بود.

در پایان این مراسم تعدادی نهال درخت بنه بصورت نمادین در ارتفاعات منطقه جنگلی "مادرسلیمان" شهرستان پاسارگاد کاشته شد .

شهرستان پاسارگاد 168 هزار هکتار وسعت دارد که نزدیک به 100 هزار هکتار آن را درختان جنگلی و عمدتا بنه و بادام کوهی تشکیل داده است .


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین