کد خبر: ۵۵۸۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
کارشناس بین المللی نفت:

باید پول های کثیف در اقتصاد شناسایی و عوامل آن رسوا شوند/ کلینتون هم به جای ترامپ بود؛ از برجام خارج می شد

یک کارشناس بین المللی نفت گفت: وقتی برجام به سرانجام رسید عده ای گفتند که شرکت های آمریکایی نباید در اقتصاد ایران فعال شوند ما خودمان به آمریکا ندا دادیم که از برجام بیرون برود، اگر به جای ترامپ، کلینتون هم انتخاب می شد از برجام بیرون می رفت، ترامپ به صراحت گفت 150 میلیارد دلار پول به ایران بدهم و همه تجارت با روسیه و چین و اروپا باشد؟
آفتاب‌‌نیوز :
محمود خاقانی، با اشاره به تحریم های نفتی اظهار داشت: فروش نفت ایران 30 تا 40 درصد به ترامپ و تحریمهای نفتی آمریکا برمی گردد، در واقع ترامپ برای ما فرصت ایجاد کرده نه تهدید، باید خدا را شاکر هم باشیم که دشمن ما در شرایط خوبی نیست و بدون فکر تصمیم می گیرد تصمیات او لحظه ای و براساس منافع خودش است و نه مردم آمریکا و این به نفع ما است.

وی افزود: در این شرایط متوجه شدیم در اقتصاد ما عواملی فعال هستند که به ترامپ و برنامه های او وابسته اند ما باید این عوامل را شناسایی کرده و پولهای کثیف را در اقتصاد کشور رسوا کنیم.

این کارشناس بین المللی نفت در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اسال نفت به سوریه برای حمایت از حزب الله و حماس تصریح کرد: مسئله این است که در رابطه با تحریم ارسال نفت به سوریه هدف فقط ایران نیست ترامپ معاملاتی با روسیه، چین و کره انجام می دهد، واقعیت این است که کشورها منافع ملی شان را یک روز با ما و یک روز با ترامپ تعریف می کنند.

وی با بیان اینکه بازار نفت دست ما و ترامپ نیست مکانیسم خاص خود را دارد که عرضه و تقاضا در آن ایفای نقش می کند، گفت:  با شرایطی که نفت در اوضاع بین الملل دارد داخل کشور نیز برخی سنگ اندازی می کنند،  زمان جنگ به امام فشار می آوردند که نخست وزیر را عوض کند امام گفتند در شرایط جنگ که نباید وزیر را عوض کنم اکنون در جنگ اقتصادی و روانی هستیم که قبلا هم تمرین نکرده ایم، عده ای در مجلس مشخص نیست با چه هدفی طرحی را تبدیل به قانون می کنند و اصرار دارند کسانی که تجربه دارند از سمت های مدیریتی کنار بروند و این در حالی است که برخی از این افراد حداقل سلامت کاری شان اثبات شده و می توانستند در عبور از تحریم ها کمک کنند. چند نفر در مجلس با هدف سیاسی مساله ای را بدون اینکه بدانند چه ضربه ای به نظام می زند تبدیل به قانون می کنند.

خاقانی ادامه داد: ترامپ وقتی می بیند ما در داخل دچار اشتباه پی در پی می شویم و پشت توپی نشسته ایم که یاد نگرفته ایم چگونه شلیک کنیم و به خودمان آسیب می زنیم، او هم دامنه این جنگ روانی و اقتصادی را توسعه می دهد.

وی با بیان اینکه ناکارامدی در نظارت و قضاوت، تصمیم گیری و کار را برای مدیران نفتی سخت می کند، یادآور شد: وزیر نفت در شرایط خطیر کنونی به شدت در منگنه است و برخی هم در داخل به این مشکلات دامن می زنند.

این کارشناس بین المللی نفت همچنین بیان کرد: به طور مثال وقتی برجام به سرانجام رسید عده ای گفتند که شرکت های آمریکایی نباید در اقتصاد ایران فعال شوند ما خودمان به آمریکا ندا دادیم که از برجام بیرون برود، اگر به جای ترامپ، کلینتون هم انتخاب می شد از برجام بیرون می رفت، ترامپ به صراحت گفت 150 میلیارد دلار پول به ایران بدهم و همه تجارت با روسیه و چین و اروپا باشد؟ همان نمایندگانی که با طرح بازنشستگی بلبشو راه انداختند این موضوع را هم مطرح کرده بودند.

وی گفت: وزیر امور خارجه واقعیتی در آمار بین المللی در مورد ایران بیان کرده و هشدار می دهد که با این وضع انتظار نداشته باشیم که دنیا با ما تجارت کند فورا می گویند از پشت خنجر به قلب نظام زده نمی گویند ما با همین حرف شمشیر بر فرق نظام وارد کردیم وقتی او سرزنش می شود یعنی پولشویی را قبول دارید، نمایندگان خودشان باید دنبال محل های پولشویی بگردند.

خاقانی با اشاره به راه اندازی بورس نفت اظهار داشت: عده ای بدشان نمی آمد که این وضعیت را بوجود بیاید تا خودشان نفت را به اسم بورس و دور زدن تحریم ببرند، اینها باید شفاف شود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین